Moa (29) er tjenestens eneste utvikler: - Det har vært skremmende

- Jeg er den eneste utvikleren på en plattform med over 250.000 nedlastinger og 40.000 brukere, forteller Ukas Koder Mohamed Omar Said i Sulten.

- Å gå fra å jobbe i teams med fire til tolv utviklere til å være den eneste som har ansvar for alt, har vært skremmende. Da kan man fort få imposter syndrom, sier Mohamed Omar Said. 📸: Privat
- Å gå fra å jobbe i teams med fire til tolv utviklere til å være den eneste som har ansvar for alt, har vært skremmende. Da kan man fort få imposter syndrom, sier Mohamed Omar Said. 📸: Privat Vis mer

Hvorfor ble du utvikler? 👶

Interessen for programmering fikk jeg da jeg gikk på videregående. Jeg var alltid fascinert over hvor mye arbeid det var bak spillene jeg spilte, og ville egentlig finne ut hvordan man kunne lage noe så komplisert som dataspill. Så landet jeg på Høgskolen i Gjøvik, som det da het, sin nettside og så at de hadde et eget bachelorprogram for spillprogrammering. Etter dette søkte jeg litt på nettet om hvordan man lager nettsider og spill og så videre, og kom over CodeAcademy sin nettside.

Etter å ha gått gjennom noen øvelser de hadde på CodeAcademy, innså jeg hvor tilfredsstillende det var å løse oppgavene og jeg koste meg skikkelig med å gjøre det. Det å se at “koden” jeg skrev løste noe og hadde en effekt og jeg kunne umiddelbart se resultatene, gjorde at jeg ble frelst. Dette, sammen med problemløsning og matte, var noe jeg likte svært godt, og gjorde at jeg ville utforske mer angående programmering. Dette førte til at jeg søkte på studieprogrammet for bachelor i Spillprogrammering ved Høgskolen i Gjøvik, som senere ble en del av NTNU.

Jeg gikk først tre år på NTNU Gjøvik og fullførte bacheloren i Spillprogrammering. Planen var alltid å jobbe med spill og skape opplevelser, men siden spillbransjen i Norge er hard og kun veldig få erfarer muligheten til å jobbe og leve av kun utvikling av spill, bestemte jeg meg for å ta årsstudium i WebDesign. Under dette studiet fikk jeg styrke design-egenskapene mine og fikk se helheten mellom design og kode, hvilket som siden har vært veldig essensielt for meg. Da jeg ble ferdig på NTNU fikk jeg jobb som junior-utvikler i Innit AS (nå kalt Arribatec) på Hamar. Jeg fikk jobbet med mange interessante prosjekter i Innit.

Jeg arbeidet som front-end utvikler med et prosjekt for Circle K, Nobels Fredspris og var i teamet som utviklet Hockey-appene for mange norske hockeylag. Jeg var også i en periode over et år utleid til Norsk Tipping som frontend-konsulent. Etter to år og åtte måneder i Innit var det på tide med nye utfordringer, og da søkte jeg og Pia (en designer jeg har jobbet med tidligere på Innit) i Sulten. Vi hadde deretter en samtale med gründeren, Karen Elene Thorsen, og vi likte ideene og planene hennes for produktet. Siden dette har jeg vært en del av Team Sulten, og har hele veien vært teamets eneste utvikler som jobber med å videreutvikle plattformen.

Hva jobber du med? 💪

Jeg jobber daglig med å utvikle Sulten-plattformen. Siden jeg er den eneste utvikleren arbeider jeg med hele stacken. Alt fra API-et, appen og nettsiden. Hele stacken er skrevet i JavaScript siden det var det språket jeg var mest komfortable med, og dette er et språk man kan fort utvikle ting i. Jeg vet at dette er litt kontroversielt, men jeg liker Javascript tross alle problemene som eksisterer i språket. Som Jeff Atwood har sagt “Any application that can be written in JavaScript, will eventually be written in JavaScript”.

Det skal likevel sies at det er lenge siden jeg har skrevet en ren vanilla Javascript kode, i og med at alle prosjektene jeg jobber med er i TypeScript. TypeScript gjør Javascript til et sterkt språk og det gjør koden ryddigere og lettere å holde oversikt over. Vi bruker NestJs for API-et, React-native for appen og Next.js for nettsiden og har alt i Google cloud. Vi ble nylig ferdige med å implementere vårt eget CMS for å håndtere oppskriftene, ukemenyene og så videre.

Dette var en stor og utfordrende oppgave med tanke på at vi måtte lage alt på nytt fra bunnen av og at vi måtte flytte alt fra Sanity til vår egen database. Akkurat nå jobber jeg med å implementere det vi kaller Sulten Community. Det er den største oppdateringen på Sulten plattformen siden vi lanserte. Funksjonaliteten går ut på å la hvem som helst skrive og publisere sine egne oppskrifter i appen.

«Jeg har lært meg å stå i det, stole på mine valg og utvikle meg som utvikler mye raskere enn det jeg har gjort før.»

Hvordan ser uka ut for deg? 📆

Vi jobber primært hjemmefra. Vi er kun fire fulltids ansatte i Sulten: Pia og meg som sitter på Hamar, Mana i Kongsvinger og Karen i Flekkefjord. Det er veldig vanskelig å samle hele gjengen hver dag og det er mer effektivt å jobbe hjemmefra, syns jeg i hvert fall. Jeg har også kontorplass her på Hamar hos noen av utviklerne jeg har jobbet med før. Jeg er der av og til, som regel 1-2 dager i uka. Både for å spørre om hjelp til et problem jeg sitter fast i, for det sosiale og kunne ha en annen type arbeidsdag.

Jeg starter hver eneste arbeidsdag med å lage meg en Caramel Macchiato og hoppe inn i møtet vårt Morgenmøte klokka 08:45. Her går vi gjennom det som har blitt gjort, hva som skal gjøres i dag, vise fram ting vi sliter med, diskutere planer og bare prate litt generelt om alt og ingenting. Etter dette setter jeg meg ned for å kode.

Jeg og Pia har veldig godt forhold og vi jobber tett sammen, så det ender opp med flere digitale møter, ringing og slack meldinger for å krangle🤭/diskutere, avklare og snakke om funksjonalitet, feil, design og egentlig om alt vi jobber med.

- Det er veldig vanskelig å samle hele gjengen hver dag og det er mer effektivt å jobbe hjemmefra, sier Mohamed Omar Said. 📸: Privat
- Det er veldig vanskelig å samle hele gjengen hver dag og det er mer effektivt å jobbe hjemmefra, sier Mohamed Omar Said. 📸: Privat Vis mer

Hva er ditt beste råd for å komme seg videre når du står fast i kodinga? 🧠

Det kommer an på hva slags problem man sitter fast i. Det hjelper veldig å snakke med folk rundt deg. Enten de er utviklere som kan hjelpe deg med å løse det problemet, designere og teamledere som kanskje kan forklare problemstillingen fra en annen vinkel.

Men jeg tror at det beste tipset jeg kan gi er å tørre. Man må tørre å feile, for det er da vi lærer mest.

Det er nesten uunngåelig å produsere feilfri kode. Uansett hvor lenge man planlegger, leser seg opp og prøver å strukturere problemet, kan man ikke løse de problemene som dukker opp underveis. Med mindre man tør å gjøre feil. “Learning by burning” haha.

Hvilke trender tror du på framover? 🔭

Jeg er veldig fascinert over fremskrittene AI har tatt i det siste. Jeg tror det er mye kult vi kan gjøre med AI, selv om jeg ikke tror på at den kommer til å erstatte oss.

Det er ingen som vet hvor komplisert det kan bli og om vi bruker det riktig i det hele tatt på dette tidspunktet.

Men jeg tror AI kommer til å gjøre utviklerlivet vårt lettere og vil øke produktiviteten vår, som vi nå allerede ser i verktøy som CoPilot, ChatGPT og så videre.

Hva synes du er mest krevende ved å være utvikler? 😅

Det er mye som kan være krevende med å være utvikler. Det å holde seg oppdatert på alle rammene, verktøy, språk og så videre, er krevende. Det er veldig lett å finne det man liker og holde seg til det, men da er du i faresonen for å være stagnert. Man må ikke bruke alt og jeg mener at man bør lese seg opp i trender og vite hvordan det funker i tilfelle man havner i en situasjon der man bør benytte seg av de trendene.

En annen ting som er krevende er å vite hva som skal til for å løse et problem. At man er veldig flink til å skrive kode i seg selv er utrolig bra, men det krever mye mer. Man må jobbe med andre roller (designere, testere, prosjektledere) for å løse problemet. Av og til kan det være veldig krevende å finne en god løsning som tilfredsstiller alle. Derfor syns jeg at samarbeidet mellom designere og utviklere er utrolig viktig.

Det å kunne kommunisere sammen, diskutere og løse problemet sammen er det viktigste jobben vi gjør. Jeg tror veldig på at utvikleren og designeren må snakke sammen veldig tidlig for at både designeren og utvikleren skal lykkes med å løse problemet på best mulig måte.

«Det har vært krevende å være den eneste utvikleren for plattformen.»

Hva er den mest utfordrende situasjonen du har stått i? 👀

Den største utfordringen jeg har stått i var faktisk å starte som utvikler i Sulten. Jeg er den eneste utvikleren på plattformen, som har over 250.000 nedlastinger og 30 til 40.000 månedlige aktive brukere.

Det og gå fra å jobbe i teams med fire til tolv utviklere til å være den eneste som har ansvar for alt, har vært skremmende. Da kan man fort få imposter-syndrom.

Det har vært krevende å være den eneste utvikleren for plattformen. Beslutninger vedrørende språk og rammeverk, samt å utvikle et system med kode som skal kunne skaleres, vedlikeholdes og videreutvikles av både meg og potensielt andre utviklere på sikt, gjøres i dag kun av meg. Man vet ikke nødvendigvis hvor bra koden er når man utvikler den alene. Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med valget mitt og er takknemlig for å være i den posisjonen jeg er.

Jeg har lært meg å stå i det, stole på mine valg og utvikle meg som utvikler mye raskere enn det jeg har gjort før. Jeg føler meg komfortabel med å ta beslutninger, jeg stoler på mine ferdigheter og jeg er ikke redd for å gjøre feil. Dette har også gjort meg mye flinkere til å dokumentere og teste, noe jeg ikke var så veldig flink til før.

Hvor tror du utvikleryrket er på vei? 🤖

Det er mye kult som skjer i bransjen daglig, enten at det er et nytt rammeverk som lanseres, et nytt AI-verktøy eller en ny IDE. Hvert eneste yrke går gjennom flere endringer fra tid til annen, og det å være utvikler er intet unntak.

Jeg tror ikke at AI kommer til å ta over jobben vår og jeg tviler på at det kommer til å skje en drastisk endring i vår hverdag.

Jeg tror derimot at det kommer til å komme flere kule verktøy som kan hjelpe oss være mer kreative, mer produktive og fokusere mer på å løse problemene enn å skrive "Boilerplate code”.