ANNONSØRINNHOLD

Med de rette grepene øker du sjansen for å finne din nye kollega
Med de rette grepene øker du sjansen for å finne din nye kollega Vis mer

Slik lager du en god stillingsannonse på kode24

På denne siden finner du info om alt du trenger for å lage en god stillingsannonse på kode24. Følger du disse knepene passer annonsen bedre til selve formatet, og stillingsannonsen vil se ut som et skinnende gullsmykke.

Når du skal sende inn materiellet, kan du enten bruke dette skjemaet vi har opprettet, eller du kan sende alt på epost til materiell@hsmedia.no.

Hvis du skulle lure på annonseprisene våre finner du dem på denne siden.

Bilde til toppen 🌆

Det første vi trenger et et bilde å legge i toppen. Det skal helst være uten tekst i selve bildet. Det gjør seg fint med et bilde i landskapsformat (bredere enn høy altså), utover det er ikke størrelsen og format så viktig. Er det i portrettformat vil man måtte scrolle for langt ned før man kommer ned til teksten, fordi bildet må fylle hele bredden på artikkelen. Det kan være lurt å titte på et par annonser for å se hvordan andre har løst det.

Når logoer listes og vises vises de på siden i en sirkel. Den er like høy som den er bred.
Når logoer listes og vises vises de på siden i en sirkel. Den er like høy som den er bred. Vis mer

Logo i kvadratisk format 🖼

Det neste vi trenger er en logo. Logofila skal også vises flere steder, og for at utlistingen skal bli penest må logoen ligge i en bildefil som er kvadratisk. Selve logoen trenger ikke å være kvadratisk, men fila den ligger inne i trenger å være det. Her er noen steder hvor logoen blir listet ut, så du kan se hvordan det blir seende ut. Filen for Aller sin logo blir best som illustrert under som et eksempel.

Illustrasjon: Plasser logoen i et kvadratisk bilde med litt plass i ytterkantene. I bildet til venstre ser du hvordan den blir seende ut i filen, i midten hvordan det er lagt inn litt rom, og til høyre hvordan eksemplet blir når vi lister det ut på sidene
Illustrasjon: Plasser logoen i et kvadratisk bilde med litt plass i ytterkantene. I bildet til venstre ser du hvordan den blir seende ut i filen, i midten hvordan det er lagt inn litt rom, og til høyre hvordan eksemplet blir når vi lister det ut på sidene Vis mer

Tittel 💡

Stillingen må ha en tittel. Tittelen bruker vi når vi skal liste ut stillinger i annonseplasser og lignende, så for at den ikke skal brekke formatet er det viktig at den er maksimalt 60 tegn lang. Tittelen skal nemlig ikke bare vises i selve annonsen men også når den listes. Eksempler på dette er ved siden av artikler, i fokus på forsiden - hvor tittelen ligger over bildet, i karusellen på forsiden og på siden med alle de andre utlyste jobbene. Fra våre tabloide venner vet vi også at korte gode titler, ofte fungerer best.

Ingress 🕯

Under tittelen, og før selve annonseteksten har vi en ingress. Den brukes ofte som en introduksjon til selve annonsen. Den vises også på diverse utlistinger og på sosiale medier. Optimal lengde på en ingress er på ca 120 tegn, da vil annonsen deres se best ut.

Annonsetekst 📃

Annonseteksten er ganske fri. Tenk en artikkel. Bruk gjerne mellomtitler, lister og lignende. Vi forstår at mange bedrifter har formkrav og at stillingsannonser egentlig er ganske formelle, men vi ser at hvis man greier å skrive en god tekst, som vekker interesse hos de rette folkene, ved å bruke deres språk får man også de rette søkerne. Bruk gjerne også lenker, til ting dere vil vise og som dere vil at søkerne skal se. Husk å legge med hvilke teknologier man skal jobbe med. Vi trekker ut dette slik at det kommer med i filtrene man kan velge for å finne rett jobb.

Vi foretrekker at du sender den teksten i et Word eller Google Docs format. Da er det enklere for oss å få med stilene over når vi publiserer. PDF har en tendens til å tulle til formateringer når man kopierer ut og over i noe annet. Det gjør jobben eklere for oss.-

Andre bilder eller video til annonsen 🎥🖼

Dersom dere har andre bilder som kan være gode å bruke skaper det et mer levende utseende på annonsen. Bilder av arbeidssted, kolleger, prosjekter som kan gi litt mer innsikt og forståelse av hva arbeidstedet og arbeidshverdagen består av kan være lurt. Dersom dere har en YouTube video dere ønsker at vi skal embedde får vi til det. Bare legg ved lenken til videoen på YouTube. Vimeo går også bra.

Arbeidssted 🏢

Vi bruker arbeidssted som et av kriteriene for å liste ut og filtrere annonser. Er jobben remote? Skriv remote da vel, eller de kontorene det kan være aktuelt å være tilknyttet om dere har flere.

Søknadslenke 🔍

En lenke eller epost til et sted hvor man kan søke er viktig å ha med. Det plasserer vi i annonsen som et interaktivt element. Nederst i alle stillingsannonser vil det legges en "Søk her"-knapp.

Søknadslenken setter vi inn i en knapp vi har god erfaring med gir klikk. Denne får vi også målt antall klikk på
Søknadslenken setter vi inn i en knapp vi har god erfaring med gir klikk. Denne får vi også målt antall klikk på Vis mer
Denne boksen får du med om du leverer en hurtigsøkepostadresse til oss.
Denne boksen får du med om du leverer en hurtigsøkepostadresse til oss. Vis mer

Hurtigsøkepost 💌

Legger dere med en epostadresse hvor vi kan sende en "hurtigsøk"-melding kan vi legge på boksen som er illustrert her. Da legger leseren igjen sin epost adresse, som vi videresender til dere.

Arbeidstittel 🗄

Hva slags jobbtype er det stillingen utlyser? Dette bruker vi som valg i filterfunksjonen.

Så oppsummert ✅

Så hvis vi oppsummerer hva som trengs for at annonsene skal bli feiende flotte kan du bruke denne checklisten:

✅ Tittel - maks 60 tegn
✅ Ingress - maks 120 tegn
✅ Hovedbilde (landskapsmodus)
✅ Logo (i et kvadratisk bilde)
✅ Annonsetekst
✅ Eventuelle videoer og ekstra bilder
✅ Lenke eller epost til hvor man kan søke
✅ Hurtigsøkepost
✅ Arbeidssted
✅ Arbeidstittel