ANNONSØRINNHOLD

Vedrana Dzonlez, HR- og personalansvarlig i Oslo Origo og Ole Andreas Flaaten Jonsgård, teknologidirektør i Publish Lab konkurrerer begge om å rekruttere de flinkeste utviklerne til sine selskap. Ett av triksene for å nå ut er å bruke kode24s jobbsider. 📸: Privat / Øistein Norum Monsen
Vedrana Dzonlez, HR- og personalansvarlig i Oslo Origo og Ole Andreas Flaaten Jonsgård, teknologidirektør i Publish Lab konkurrerer begge om å rekruttere de flinkeste utviklerne til sine selskap. Ett av triksene for å nå ut er å bruke kode24s jobbsider. 📸: Privat / Øistein Norum Monsen Vis mer

Sånn ansetter de Norges beste utviklere

- God erfaring med jobbannonser på kode24, forteller Oslo Origo. - kode24 treffer godt i målgruppa, mener Publish Lab.

- Vi har lagt lista høyt og vært selektive i mange av våre ansettelsesprosesser. Sånn sett har vi nok gjort det ekstra vanskelig for oss selv i et knalltøft IT-rekrutteringsmarked. Samtidig ser vi at vi har lykkes svært godt med vårt rekrutteringsarbeid, forteller HR og personalansvarlig i Oslo Origo, Vedrana Dzonlez.

Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsning på digital transformasjon.

Etaten er én av etterhvert mange aktører innen både offentlig og privat sektor som har valgt å bruke kode24 for å rekruttere utviklere. Nettopp for å være synlig og nå frem til gruppen med arbeidstakere som kan ellers være vanskelig å overbevise om et jobbytte.

- Målet med vår virksomhet er å forbedre hverdagen til Oslos innbyggere gjennom digitalisering av kommunens mange tjenester. Med det som utgangspunkt er vi ganske heldige som har et såpass viktig samfunnsoppdrag å by på når vi rekrutterer, sier Dzonlez og fortsetter:

- Dette er rett og slett en jobb med mening. Noe mange jobbsøkere trekker frem som én av de viktigste årsakene til at de ønsker å jobbe hos oss.

«Mange søkere henviser til kode24 eller forteller at de har sett en omtale av oss der. Vi ser også at vi nok trekker mer riktige søkere der.»

God erfaring med kode24

Oslo Origo startet for tre år siden som et digitaliseringsprosjekt på tvers av kommunale tjenester. Organisasjonen har vokst til hundre personer i løpet av denne tiden. I år ble satsingen en egen etat.

Tverrfaglighet er et viktig prinsipp, og innbyggerne og innbyggernes behov er i fokus.

- Vi har i dag omkring 45 systemutviklere. Det utgjør den største gruppen av våre ansatte. Her konkurrerer vi med svært mange andre bedrifter om de samme hodene. Vi jobber derfor kontinuerlig med å optimalisere vår rekrutteringsprosess og med å gjøre rekruttering til en høyt prioritert oppgave hos våre ledere, forklarer Dzonlez.

Et viktig grep er å være tilstede der kandidatene er, samt å få mulighet til å presentere seg i en kontekst der brukerne har tid og er i riktig modus. Her har Kode24 vært et nyttig bidrag i rekrutterernes verktøykasse.

- Vi har gode erfaringer med å ha stillingsutlysninger på kode24. Mange søkere henviser til nettstedet eller forteller at de har sett en omtale av oss der. Vi ser også at vi nok trekker mer riktige søkere der.

«Historien om Tim» ble lansert i 2018 som Oslo kommunes fremtidsvisjon om hvordan digitale innbyggertjenester bør fungere på tvers av etater og sektorer. I fjor ble denne visjonen lansert på nytt, som et nasjonalt fremtidsbilde. Oslo Origo jobber med å realisere nettopp disse målsetningene. 📸: Oslo kommune
«Historien om Tim» ble lansert i 2018 som Oslo kommunes fremtidsvisjon om hvordan digitale innbyggertjenester bør fungere på tvers av etater og sektorer. I fjor ble denne visjonen lansert på nytt, som et nasjonalt fremtidsbilde. Oslo Origo jobber med å realisere nettopp disse målsetningene. 📸: Oslo kommune Vis mer

Én annonse, mange flater

På lik linje med Oslo Origo er også kode24 en skikkelig suksesshistorie. Nettstedet ble startet i 2018. Som navnet tilsier er dette en redaksjonell satsing spisset mot utviklere og andre som på en eller annen måte jobber med eller lærer seg nettopp å kode.

Og kodere har trykket nettsidene til sitt bryst. Nettstedet, som startet med en Facebook-melding mellom sidens gründere Jørgen og Ole Petter, har i dag mer enn 30.000 sidevisninger i uka. I tillegg sender de to travle kodesjefene også ut nyhetsbrev, lager podcasten kode24-timen driver Norges største lukkede Facebook-gruppe for utviklere, kode24-klubben, og åpna nylig Toms Kodeskole.

Tro mot det opprinnelige konseptet handler alt om kode, blant annet intervjuer med flinke folk, praktiske tips, kodeutfordringer og ikke minst en god porsjon kodehumor.

Jobbannonsene får også plass på de fleste av kode24s flater. For eksempel vil en Premium-annonse frontes stort på kode24.no, ligge ved siden av kodeskolen, leses opp i kode24-timen og deles på Facebook.

«Vi ser at kode24 treffer godt i målgruppen. Det er kanskje ikke så rart.»

kode24 traff målgruppa

Kombinasjonen av det nyttige og det underholdende er det som gjør at så mange utviklere besøker Kode24, tror Ole Andreas Flaaten Jonsgård, CTO i Publish Lab.

- Her var det nok et marked som var utappet, der det trengtes en publikasjon som rettet seg mot utviklere. Jeg synes det er fint at de tør å være litt uformelle. Det er et friskt pust og gøy for oss som jobber med dette, sier han.

Publish Lab står bak publiseringsplattformen Labrador. CMS-et brukes av en rekke store medieaktører i Norden, blant andre Dagbladet, TV2 og da også kode24. Veien var derfor kort til kode24s jobbsider da selskapet skulle rekruttere flere utviklere.

- Vi ser at kode24 treffer godt i målgruppen. Det er kanskje ikke så rart - hvis du leser kode24, nettavisen for utviklere, er det også en stor sannsynlighet for at du er utvikler, forteller teknologidirektøren.

Selskapet valgte derfor bort andre rekrutteringsplattformer, og hadde stillingsannonsen bare ute på kode24. Det ga mange gode søknader og flere sterke kandidater i søknadsbunken.

- Vi har i det siste ansatt tre personer vi er veldig fornøyd med å ha fått på plass, utdyper Flaaten Jonsgård.

«Selskapet valgte derfor bort andre rekrutteringsplattformer og hadde stillingsannonsen bare ute på kode24.»

Vil jobbe mer med maskinlæring

Publish Lab teller i dag ni personer, der syv er utviklere. I konkurransen om de beste hodene har det vært viktig å synliggjøre verdien av det å jobbe i en mindre organisasjon.

- Vi ser at det er mange som er på jakt etter den samme kompetansen. For oss gjelder det derfor å treffe noen som har en interesse for det vi driver med, som vil ha mer ansvar og er opptatt av å kunne forme stillingen sin i stor grad selv.

Domenekunnskap om hvordan redaksjonene jobber i dag og hvilke problemstillinger de møter på er en fordel, men ingen absolutt krav, ifølge CTO-en.

- Vi er først og fremst opptatt av å finne folk som passer inn hos oss og kan tilføre en kompetanse vi ikke har fra før. Maskinlæring har for eksempel for lengst blitt et buzzord. Det er noe vi veldig gjerne skulle jobbet mer med, men som ingen har hatt tid til. Nå får vi inn noen som har erfaring med akkurat dette. Det er noe som både vi og kundene våre vil nyte godt av, forklarer Flaaten Jonsgård.

Han advarer samtidig mot å ha lange lister med krav til potensielle arbeidssøkere, som jo ofte preger stillingsannonser.

- Det finnes mange memes der ute som viser stillingsannonser der man krever 12 års erfaring med en teknologi som har bare eksistert i fem år. Vi har egentlig gjort det motsatte. Vi forteller hva vi driver med, så ser vi heller etter personer som kan tilføre og lære oss noe nytt.

image: Sånn ansetter de Norges beste utviklere

Ingen visste om Oslo Origo

Vedrana Dzonlez i Oslo Origo kommer med et tilsvarende råd til andre som skal rekruttere i et hett marked:

- Det nytter ikke lenger å ha bullet points med alt man krever av en kandidat. Vi ønsker at også stillingsannonsen skal fortelle en historie om hva en nyansatt kan være med på hos oss. Det skal gjerne være en historie som berører og målbinder, forklarer hun og fortsetter:

- Mange glemmer nok også at rekrutteringsprosessen og intervjurunden, hvordan man tar imot og følger opp potensielle kandidater, er en viktig del av employer branding. Det gjelder å være effektiv, serviceinnstilt og ikke minst kjapp på labben når du har aktuelle kandidater i prosess.

Selv om Oslo Origo i dag er godt kjent og likt blant utviklere, var situasjonen en helt annen ved oppstarten for tre år siden.

- Da var det ingen som visste om oss og vi måtte bygge synlighet for å bli kjent. Det dreide seg i stor grad om å vise fram alle de spennende oppgavene vi hadde å by på og ikke minst den fine og rause kulturen vi har vært opptatt av å skape. Gjennom ulike employer branding-arenaer har vi forsøkt å gi gode svar på spørsmålet om hvorfor folk skal komme å jobbe hos oss.

Hos kode24 kan du i tillegg til profilerte stillingsannonser også få egne contentsaker, som går i dybden på hva bedriften driver med og kan vise frem både kulturen og de spennende arbeidsoppgavene.

Både små og store IT-miljøer bruker Kode24s jobbsider for å lokke til seg landets beste utviklere.
Både små og store IT-miljøer bruker Kode24s jobbsider for å lokke til seg landets beste utviklere. Vis mer

Kodetester og jakten på talent

Et annet viktig poeng for rekrutteringsteamet hos Oslo Origo er å avdekke potensialet hos kandidater fremfor å lete etter en spesifikk type erfaring med en teknologi eller programmeringsspråk. For å gjøre dette kjører de blant annet kodeoppgaver som en del av ansettelsesprosessen.

- Her er det helt opp til kandidatene å velge hvilke kodespråk de ønsker å bruke. De fleste er positive og mange syns det er gøy. Vi er ikke nødvendigvis på jakt etter perfekt kode, men mer ute etter å se hva slags stil utviklerne har, hva de tar høyde for i sin løsning og hvordan de reflekterer rundt det de har laget, sier den erfarne rekruttereren og legger til:

- Det har blant annet resultert i at vi i fjor ansatte to stykker rett fra videregående skole, som utkonkurrerte mer erfarne kandidater. Erfaring har selvfølgelig mye å si, men i et marked hvor det fortsatt er mangel på systemutviklere er det ekstra viktig å våge å satse på talent og brennende engasjement.

Vil du også ansette Norges beste utviklere, finner du priser og kontaktinformasjon her. kode24 tilbyr også eksponering gjennom deres Patreon, som du finner mer informasjon om her.