Accenture kjøper Udacity – investerer 11 milliarder i opplæring

Starter Accenture LearnVantage ved å kjøpe opp det kjente kursnettstedet.

Accenture kjøper Udacity. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Accenture kjøper Udacity. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Kursstedet Udacity er kjent for mange norske utviklere – blant annet deres kurs i tilgjengelighet har blitt nevnt flere ganger her på kode24, og flere norske utviklere har enten blitt kursa opp der, eller kurser opp andre der.

Nå viser det seg at konsulentgiganten Accenture kjøper opp Udacity.

Accenture slapp nyheten 5. mars, Udacity-direktøren kommenterte oppkjøpet 14. mars – mens kode24 først fikk det med seg , som første norske medie, så langt vi kan se.

Ifølge Accenture jobber de 743.000 ansatte mye med opplæring av både egne og andres folk allerede, og nå skal det bli enda mer.

Kursing for ansatte og kunder

Accenture skal investere én milliard dollar, altså nesten 11 milliarder norske kroner, i det de kaller Accenture LearnVantage de neste tre årene.

Oppkjøpet av Udacity er ett av stegene. Hvor mye Accenture må punge ut er ikke kjent, og så langt vi forstår er ikke oppkjøpet fullført ennå.

Accenture LearnVantage skal bli deres nye plattform for kursing og opplæring av både egne ansatte og ansatte hos kunder, spesielt med tanke på årets heiteste bokstaver: AI.

– Vi brenner for å hjelpe kundene våre til å bli "talentskapere", med mennesker i sentrum av deres gjenoppfinnelse (reinvention), ved å bruke teknologi, data og AI, sier Accenture-direktør Julie Sweet i en pressemelding.

– Den raske utviklingen av generativ AI har økt våre klienters behov for kursing og opplæring av deres folk i sky, data og AI, mens de bygger deres digitale kjerner, sier Accenture LearVantage-sjef Kishore Durg.

– Accenture LearnVantage skal hjelpe dem til å ikke bare nå sine forretningsmål, men også hjelpea folka deres til å lære seg det de trenger for de neste bølgene med teknologiendringer.

Udacity lever videre

Så – hva vil dette ha å si for kursplattformen Udacity? Ifølge Udacity-direktør Kai Roemmelt, ikke overraskende: Bare gode ting.

Det virker som om Udacity skal fortsette å være Udacity, i alle fall inntil videre. Og Roemmelt lover i blogginnlegget "Letter from the CEO: Udacity to become part of Accenture" blant annet:

  • Mer ressurser, som skal gi Udacity mer utvikling av produktet og bedre kundeservice.
  • Myk overgang, uten at det skal gå utover kundene.

– Ved å kombinere Udacity sin innovative læringsplattform med Accentures dype industriekspertise og store nettverk, forventer vi å utvikle enda flere nye programmer og initiativer som møter klientenes behov, skriver Roemmelt.