(Dette innlegget er et svar på «Fastlønn gir trygghet, men speiler ikke alltid verdien av det du skaper» av Njaal Gjerde)
Som én enkelt IT-konsulent så møter jeg opp på jobb, taster litt, lager noen features, godkjenner en PR i ny og ne, hjelper noen kollegaer, lærer meg noen nytt, presenterer noen nye features, stiller spørsmålet «men det vi tenker å lage nå, vil det det eeegentlig gi effekt på problemet vi skal løse» cirka én gang i uken – eller én gang i timen.
Også har jeg kollegaer i samme selskap som gjør akkurat det samme, med en liten forskjell: De er uten prosjekt, eller delvis på et prosjekt. Sånn er det nå, neste år er det kanskje omvendt.
Om jeg gjør det bra ute hos kunden, så burde det gagne oss alle, og når det kommer flere ut på prosjekt, så burde det også gagne oss alle.
Jeg er altså enig i at lønnen din bør øke med resultatet til selskapet, men ikke bare for de som fører fakturererbare timer.
Det å si at provisjon er rettferdig lønn i et konsulentselskap tar ikke høyde for konsulenters kontroll over egen bemanning, skuldrene du står på, og hva som egentlig er målbare prestasjoner.

– Fastlønn gir trygghet, men speiler ikke verdien
Prosjekt eller ikke prosjekt
Det er få som har mye kontroll på om de er ute på prosjekt eller ikke, og hvor fort det skjer.
Jeg er ansatt som en dyktig utvikler, ikke en dyktig selger, selv om mine ferdigheter er mitt største salgsmiddel.
Og det at noen som jobber i samme selskap som deg, og kunne gjort det like bra hvis de hadde vært hos den kunden i stedet for deg, skal ha mindre lønn fordi markedet er litt tynt om dagen, henger ikke helt på greip for meg.
«Dere bør være sammen om å gjøre det bra hos kunden, uansett hvem som faktisk fører de fakturerbare timene, og dere bør dele gevinsten.»
Selskapet du jobber i skal støtte deg
Det at du leverer bra ute på prosjekt burde gagne alle i selskapet, fordi flere av dem har bidratt til at du er der.
Når en kollega av deg har rekruttert eller intervjuet deg før du ble ansatt, og noen kollegaer har fått til en avtale med den kunden på grunn av tidligere prosjekter som andre kollegaer har jobbet med, og en annen kollega sendte deg ut til den kunden, og du gjør en skikkelig bra innsats så kunden vil ha flere av deg, og noen kollegaer sender flere kollegaer til den kunden og dere spiller hverandre gode – når det skjer, så er det en team-effort.
Når du kommer fra et konsulenthus ut til kunden står du aldri helt alene, enten du vil det eller ikke.
Dere bør være sammen om å gjøre det bra hos kunden, uansett hvem som faktisk fører de fakturerbare timene, og dere bør dele gevinsten.

Utviklere med bonus tjener mer: «Men har uønska effekter»
Målbare prestasjoner er ikke alt
Det er veldig få i IT-bransjen som ikke jobber i et team, og enda færre som ikke har kollegaer.
Timepris er lettest å argumentere med målbare prestasjoner og unik kompetanse. Det å måle hvor god sparringspartner noen er, eller om de er villig til å lærer seg nye ting, eller virkelig kan det å bygge tillit hos kunden de er hos, er ting som ikke er like kvantifiserbare som hvor raskt man leverer og hvor mye penger det generer. Spesielt hvis man jobber på større prosjekter.
Det å jobbe med en provisjonslønn, legger veldig mye fokus for en selv og alle andre på de målbare ferdighetene dine. Og kan føre til at man fokuserer mer på målene arbeidsgiveren din klarer å kvantifisere.
Selvfølgelig: Hvis selskapet du jobbet for har et dølt fagmiljø, lav pensjonssparing, lite fleksibilitet, altfor mange konsulenter uten kunde, og du føler at selskapet verdsetter deg så lite at du slutter, så er det dumt for dem.
Men det er ikke et lønnsmodell-problem, heller et organisasjonsproblem.

1 av 5 nyutdanna jobber overtid uten betaling
Er ikke rettferdig
Du trekker frem en lønnsforhandling som meningsløs, men jeg skjønner ikke hvorfor det er meningsløst at både du og dine kollegaer endte opp med å tjene mer. Hvis din forhandling førte til at alle andre fikk like høy lønn som deg året etter, så synes jeg det høres ut som en god kamp, jeg.
Men nå vet jeg jo ikke hva lønnen til noen av dere hadde vært hvis ikke du hadde forhandlet deg frem.
Hva som er rettferdig lønn, og hvor pengene i bedriften og ikke minst overskuddet går, er absolutt verd å snakke om. Og jeg er litt usikker på om jeg egentlig er for fastlønn, eller bare mot forskjellig lønn for konsulenter i oppdrag og på benk.
Men det å gi forskjellig lønn for like stillinger basert på om man er ute hos kunde eller ikke, er ikke rettferdig.
