500 mister jobben i Crowdstrike – viser til AI

Det er lett å tenke at en nedbemanning i Crowdstrike har en kobling til datahavariene de forårsaket i fjor, men den gang ei.

En feil hos Crowdstrike førte i fjor til globale dataproblemer. Dette blir ikke trukket fram som årsak til årets nedbemanning i selskapet. 📸: Miguel J. Rodriguez Carrillo / Getty Images / AFP / NTB
En feil hos Crowdstrike førte i fjor til globale dataproblemer. Dette blir ikke trukket fram som årsak til årets nedbemanning i selskapet. 📸: Miguel J. Rodriguez Carrillo / Getty Images / AFP / NTB Vis mer

Rundt 5 prosent av de ansatte hos cybersikkerhetsselskapet Crowdstrike må finne seg noe anna å gjøre.

Det er klart etter at toppsjef George Kurtz har varslet at selskapet skal gjennom en nedbemanningsrunde.

Han varsler samtidig at de også vil ansette nye, blant annet innen utvikling.

Øker tross fjorårets havari

Crowdstrike fikk mye oppmerksomhet etter at de i fjor utløste enorme problemer med datasystemer i hele verden.

I etterkant har blant flyselskaper krevd erstatning fra dem, og det aksjonærer har gjort det samme.

Til tross for et skadd omdømme, fortsetter Crowdstrike å øke omsetninga. Dette er også noe av årsaken til at Kurtz varsler om ansettelser gjennom nedbemanninga.

I et brev understreker han at de vil være måteholdne med ansettelsene, og at dette først og fremst vil komme innen områder med kundekontakt og innen utvikling.

Satser på AI

– Vi omorganiserer drifta for å kunne vokse videre på en fokusert og disiplinert måte. Endringene vil gjøre det mulig for oss å være raskere, mer effektive og beholde en ledende rolle innen cybersikkerhet, skriver Kurtz i brevet.

Hvordan dette skal skje? Jo, blant annet ved hjelp av AI.

– Vi jobber i et marked som er prega av at AI endrer alle bransjer, der AI gjør at truslene utvikler seg raskere, og der kundene får nye behov, skriver Kurtz i brevet.

Han forklarer hvordan AI blant annet skal flate ut ansettelseskurva deres, bidra til at de kan utvikle ideer til produkt på kortere tid, økt effektivitet og bedre resultater for kundene.

Så da kan du ta en titt på tankene til Ronny Ellefsen, senior UX-designer hos Netlife, i etterkant av hendelsen, og om avveiningen av AI-bruk og mennesker: