Marius jobber med API i Telenor og samler brettspill

- Jeg har blitt forelsket i NodeJS.

Marius begynte å kode da han var 12 år gammel. 📸 Privat
Marius begynte å kode da han var 12 år gammel. 📸 Privat Vis mer

Hvordan begynte du med koding? 👶

Jeg startet vel så smått med koding da jeg var rundt 12 år. Jeg og vennene mine spilte som et lag i et dataspill, og vi skjønte at vi trengte å vise oss fram på nettet.

Det startet med HTML/CSS justeringer som skjedde i form av klipp og lim fra internett, men etter hvert som tiden gikk fikk jeg også etter hvert litt forståelse for JavaScript og backend-koding i form av PHP. I løpet av årene som gikk ble det lagt ned mye tid på å lage websider for «guilds/klaner» til ulike dataspill, og jeg innså til tider at jeg brukte mer tid på å lage websidene enn og faktisk spille spillet.

Når valg av utdannelse kom, falt valgt på Høyskolen i Narvik som var den første skolen på det tidspunktet som tilbød koding med fordypning innen spillutvikling. Mine to store interesser slått sammen. På skolen ble det mest koding i Java og C#, og etter endt studie innså jeg at jeg trivdes best med å bygge websider.

Jeg startet som fastansatt webutvikler i Telenor i 2008. Der jobbet jeg som utvikler i 6 fine år hvor jeg laget websider for både telenor.no og online.no.

I 2014 tok jeg steget ut i konsulentbransjen. Der jobbet jeg noen år med å lage mattespill for Gyldendal til Multi-bøkene og et tracking-system for båter til Fearnley Offshore Supply. Etter dette bar det tilbake til Telenor for å fortsette å lage websider, men denne gangen som konsulent.

Hva jobber du med akkurat nå? 🛠️

Akkurat nå jobber jeg med å modernisere content delivery tjenestene til Telenor. Hvor vi lager et REST API lag for å gjøre det enda mer enklere for alle å kunne bruke tjenestene. Teknologiene som brukes er i hovedsak Node med Express + noe Vue hvor jeg skriver både frontend og backend kode. Deployment skjer til Openshift.

Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg? ☕

For øyeblikket jobber jeg i et team hos Telenor som kaller seg for «Web Enablers». Vi har i hovedoppgave å bidra til å lage en enda bedre hverdag for mange av utviklerne som sitter på de ulike webplattformene til Telenor Norge. Oppgavene kan være veldig mye forskjellig og vi driver med både frontend og backend. Det kan være alt fra å lage hjelpesystemer til de andre teamene eller å forbedre et internt rammeverk eller system som brukes på tvers av teams.

Siden jeg har vært i Telenor en god stund har jeg også vært borti litt av hvert med tiden, og det er jo ofte slik at man ikke alltid helt klarer å gi fra seg gammel moro. Jeg har lenge jobbet med alle de åpne websidene til Telenor og er fortsatt involvert i litt problemløsning og utfordringer som kan dukke opp knyttet til denne plattformen. Jeg har også hovedansvaret for analytics og tag management implementasjonen til de fleste systemene til Telenor Norge og jobber med det på siden av alt det andre.

Det hele er en morsom arbeidsplass med masse spennende og varierende oppgaver. Mange flinke folk og mye humor i hverdagen.

Arbeidsplassen til Marius hos Telenor. 📸 Privat
Arbeidsplassen til Marius hos Telenor. 📸 Privat Vis mer

Hva synes du er de mest spennende språkene, rammeverkene eller teknologiene akkurat nå?

Jeg er helt klart forelsket i NodeJS, og jobber med det så å si hver dag. Hele økosystemet til npm gjør det til en verden som er i konstant endring, hver dag. Det er alltid noe nytt å sette seg inn i, forbedre og justere, samtidig som må man prøve å holde litt igjen på bremsen for ikke å havne inn i en dependency fallgruve. Vue er også et spennende rammeverk som vi bruker mer og mer av i Telenor.

Ellers kan jeg anbefale alle som driver med frontend utvikling (og som ikke gjør det allerede) og starte med visuell regresjonstesting. Dette gjør release av frontend kode mye mer trygt og du pusher deg selv til å gjøre hyppigere releaser. Jeg husker at jeg hjemmesnekra et lite .net program i C# i 2012 for å få til akkurat dette, men i dag er det heldigvis mye enklere å få satt opp i form av f.eks. PhantomJS eller Puppeteer.

Hva er du mest stolt av å ha laget? 🏆

Det jeg er mest stolt av å ha «laget» er nok kanskje min egen arbeidsplass. I 2016 var jeg med å stifte konsulentselskapet Fink sammen med flere kolleger. Vår drøm var å bygge et konsulentselskap som var laget av de ansatte, for de ansatte. Alle de ansatte skulle være helt i fokus for å kunne klare å lage en av de beste arbeidsplassene. Det føler jeg vi har klart, og i dag har vi vokst til 27 ansatte med et fantastisk godt miljø og flinke folk.

Det er nydelig på Fornebu. 📸 Privat
Det er nydelig på Fornebu. 📸 Privat Vis mer

Når det gjelder koding så er jeg også ganske stolt av å ha vært med på moderniseringsprosjektet til Telenor (åpen web) i 2018 hvor vi bygde et helt nytt backend-system til telenor.no og online.no fra bunnen av. Der lagde vi/skrev om ca 150 komponenter i løpet av 4 måneder. Kort fortalt løsrev vi alt av komponenter og platformkode fra CMS systemet og gikk fra gammeldags XSLT template rendring til å kunne bruke Node og Handlebars med et deployment løp til Openshift.

Hva er det vanskeligste ved å være utvikler? 🤷

Tiden du har til rådighet og alle mulighetene er vel kanskje det jeg vil si er det største problemet med å være utvikler. Den teknologiske utviklingen går veldig fort og det dukker alltid opp et nytt (bedre?) rammeverk, programmeringsspråk eller patterns. Man innser ganske fort at man ikke har sjans til å få med seg alt, og kan derfor fort falle inn i sin egen lille verden hvor man jobber med det som er kjent og trygt. Det er veldig fint å pushe seg selv litt til å prøve nye ting, men også ofte vanskelig.

Utsikten fra vinduet hos Marius. 📸 Privat
Utsikten fra vinduet hos Marius. 📸 Privat Vis mer

Hva synes du norske utviklere bør bli flinkere på? 🙋

Dokumentasjon er kanskje noe av det første som slår meg. Jeg føler ofte at det brukes mye tid på å skrive god og robust kode, for så å skrive minimalt med dokumentasjon da dette er kjedelig. Jeg tror det er ganske mange systemer rundt omkring hvor så godt som alt av dokumentasjon ligger i hodet til folk. Bare det å skrive litt dokumentasjon kan hjelpe betraktelig den neste utvikleren som blir kastet på systemet. Nå skal ikke jeg hardnakket påstå at jeg alltid går foran som et godt eksempel her, men jeg prøver.

Hva liker du å gjøre når du ikke jobber? 🕹️

På fritiden går det mye i oppussing av huset vårt på Høybråten, hvor vi har vært innom de fleste rommene nå snart. Ellers er jeg ekstremt ivrig på brettspill og har en større samling, samt liker å male spillfigurene (for de brettspillene som har miniatyrmodeller). Ølbrygging er også en interesse jeg har hat over lengre tid og har totalt brygget 33 forskjellige batcher som tilsvarer ca. 600 liter øl. Jeg har heldigvis fått hjelp til å drikke det opp.

Jeg liker også å fikle litt med egne kodeprosjekter når tiden tillater det. Da lager jeg som regel enten noe spill relatert i Unity, eller fordyper meg i en eller annen teknologi / rammeverk i et lite test prosjekt.

Det kan jo også nevnes at vi venter vårt første barn i August, så løypa fremover er vel ganske satt sånn sett.