Jon Von Tetzchner finansierer nettleseren Vivaldi ut av sin egen lomme. 📸: Jørgen Jacobsen
Jon Von Tetzchner finansierer nettleseren Vivaldi ut av sin egen lomme. 📸: Jørgen JacobsenVis mer

Jon Von Tetzchner mener nettlesere bør reguleres hardere

Tror GDPR bommer. – EU trenger å regulere de store aktørene som lager superprofiler.

Si hva du vil om betydningen til nettlesere som Opera og Vivaldi. Men det er liten tvil om at Jon Von Tetzchner er en markant skikkelse innen norsk og internasjonal web-historie.

Helt siden 1994, altså nesten hele hans yrkesaktive liv, har Tetzchner jobbet med nettlesere. Gjennom nettleserselskapet Opera var han med på å introdusere standarder vi tar for gitt i dag, som tabs, pop-up- blokkering og side-zoom.

kode24 tok en prat med Tetzchner da han var på besøk i Norge for lanseringen av Vivaldi 2.0.

Vi var nysgjerrige på hva han mente om Vivaldi, konkurrentene, sikkerhet, og tilstanden på webben i 2018.

Setter opp Vivaldi for mamma

- Hva er tanken bak Vivaldi?

- Tanken bak er at vi alle er forskjellige. Vi har egne ønsker og egen programvare. Nettleseren er noe av det vi bruker mest tid i. Er det ikke da naturlig at nettleseren skal tilpasse seg dine behov? sier Tetzchner til kode24.

- Noen liker å bruke tastatur. Vivaldi tillater at du kan gjøre det. Andre liker mouse-gestures. Ikke alle liker å organisere tabs på samme måten. Vi tillater «tab-stacking» og «tab-tiling».

- For nå er det kanskje ikke bare én gruppe i samfunnet som er på nett?

- Nei, ikke sant. Når jeg setter Vivaldi opp for mamma, da er det andre behov. Hun bruker Speed Dial i Vivaldi. Det er stort spenn i dem som er på nett nå, og ikke alle har de samme behovene. Noen vil gjøre avanserte ting, noen vil ha det enkelt.

- Hvem er det egentlig som bruker Vivaldi?

- Nummer én for oss er faktisk Japan. De liker oss. Opera hadde faktisk en sterk posisjon i Japan selv før avtalene med Nintendo. I Japan er ting litt annerledes, det er mer tillitsbasert, de liker å kunne stole på tingene de bruker. I tillegg er det mange som bruker oss i Russland, Ukraina og Hviterussland. Og selvsagt USA da.

kode24 i Vivaldi-nettleseren. 📸: Jørgen Jacobsen
kode24 i Vivaldi-nettleseren. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

Ikke på børs, ikke til salgs

- Hvordan kan Vivaldi lykkes i et marked hvor Chrome har dominans?

- Vel, jeg begynte med browsere i 1994. Da var nettleseren Mosaic ledende. Så kom Netscape og fikk 90 prosent. Deretter var det Internet Explorer som fikk 90 prosent. Så kom Firefox, og så Chrome, starter Tetzchner.

- Hele veien var det alltid store aktører, og Opera var den lille parten. Men vi vokste fortsatt. Vi hadde 350 millioner aktive brukere, selv med et lite selskap. Vi var en periode størst på mobil og TV.

- Hva tjener Vivaldi penger på?

- Søk og bokmerker er inntektsmodellen vår. Når du bruker Ebay eller booking.com gjennom bokmerkene våre, får vi penger. Vi beregner at vi tjener rundt én dollar per bruker per år. For å gå rundt trenger vi tre til fem millioner brukere. Nå har vi over 900.000.

- Så hvor kommer pengene fra i dag?

- Det er jeg som som funder. Vi har ingen andre investorer, vi skal ikke på børs og heller ikke selges. Det gjorde vi i Opera, og det var ingen morsom slutt på det selskapet.

Kalte det spyware

- Men hvorfor skal brukere velge Vivaldi over Chrome?

- Vi prøver å lage nettleser sammen med brukerne våre. Vi hører på hva de sier og hva de ønsker. Vi tilbyr for eksempel gratis e-post, som folk bruker. Vi leser ikke e-posten og scanner den kun for malware og spam.

- Dessuten prøver vi å være en positiv stemme. Google er jo basert på innsamling av informasjon. I gamledager kalte vi det spyware. Det at de fører ekstremt nøyaktige profiler på folk synes jeg er uheldig. Jeg skjønner egentlig ikke at det er lovlig, sier Tetzchner.

- Jeg mener at nettlesere bør bli regulert hardere. GDPR legger mye arbeid på mange, som egentlig ikke er så relevant. EU trenger å regulere de store aktørene. De som legger mange kilder inn og lager «super-profiles».

- Vi ser jo hva som skjer når politiske aktører får tilgang til tjenester basert på data.

- Hva mener du?

- Vi ønsker jo at politikere skal være ærlige. Så ser vi at sånne som Trump sendte ut 40.000 forskjellige kampanjer hver dag, med forskjellige budskap. Nettlesere i dag har allerede gått over grensen for det man ser på av hva folk gjør online. Vivaldi skal ikke være med på det.

Apper er glorifiserte nettsider

- Når man ser på barn og unge som bare bruker Snapchat og Instagram kan man få inntrykk av at unge folk har sluttet å bruke webben?

- Det er jeg ikke enig i. I hvert fall ikke basert på mine barn. De bruker nettleseren til å se på Youtube, for eksempel.

"Bruker mer tid på webben enn å sove", står det skrevet på veggen hos Vivaldi. Sjef Jon Von Tetzchner tror ikke webben forsvinner med det første. 📸: Jørgen Jacobsen
"Bruker mer tid på webben enn å sove", står det skrevet på veggen hos Vivaldi. Sjef Jon Von Tetzchner tror ikke webben forsvinner med det første. 📸: Jørgen Jacobsen Vis mer

- Det jeg synes er uheldig med disse tingene er at det er programmer som bestemmer hva du skal få lese. Det er uheldig utvikling, hvor API-ene blir lagd mot oss.

- Hva synes du om nettets utvikling de siste årene? Nå sørger nettbutikker for at kjøpesenter legges ned, Wikipedia er det mest brukte leksikonet i verden, og papiraviser forsvinner fra butikkene.

- Internett har blitt en stor del av folks liv. Det er positivt, men de siste årene har det vært en negativ utvikling. Det er riktignok ting vi kan fikse, og det blir interessant å se hvor det går, svarer Tetzchner.

- Jeg tror butikkene på nett blir større og større og at spesialistbutikkene kommer tilbake. En del av problemet med de større butikkene er at de samler så mye informasjon og gir folk det de tror de vil ha fra algoritmer. Internett fungerte helt fint for ti år siden, så jeg ser ikke helt at man trenger all denne sporingen.

- Tror du apper vil ta over for webben?

- Jeg ser ikke noe som indikerer i den retningen. Mange apper er jo bare glorifiserte nettsider? På PC-siden er jo de fleste applikasjonene fortsatt i nettleseren. Jeg ser ikke at webben er på vei noe sted, og tror nok heller at webben på sikt kan erstatte flere applikasjoner, og kjempe seg tilbake.

Chrome under 50 prosent

- Dere har brukt mye web-basert teknologi i Vivaldi?

- Ja! UI-en er web-basert. Hele UI-en er faktisk en webside. Det har faktisk ført til at vi får en ekstra fin kryss-platformløsning.

- Nå vurderer vi konstant om ting skal bygges på C++ eller HTML-siden. Det er gøy å se hvor raskt og enkelt vi kan utvikle. Blant annet med temaer. Vi har fått mye mer kontroll.

- Er du bekymret for at Google Chromes posisjon kan påvirke åpne webstandarder, for JavaScript og CSS blant annet, slik Microsoft gjorde på 90-tallet?

- Jeg tror og håper at vi ikke får en ny Active X-periode. Når man snakker om nettleser-markedet i dag så er ikke Google så enerådende. De har rundt 60 prosent. Microsoft har 10 til 20 prosent. Safari har 5 til 10 prosent. Og Firefox har en andel.

- Men, jeg skulle gjerne sett Chrome under 50.