UX-Tone er redd for at Figma 'arver noe av det som ikke er kult med Adobe'

- Adobe føles som dinosauren som prøver å gjøre comeback, sier UX-designer Tone Nordbø om Figma-oppkjøp.

UX-designer og UX Norge-grunnlegger Tone Nordbø tar Adobes oppkjøp av Figma med fatning, men frykter for at noen uheldige deler av Adobe kan lekke inn i produktet hun har blitt glad i. 📸: Thor Møller / kode24
UX-designer og UX Norge-grunnlegger Tone Nordbø tar Adobes oppkjøp av Figma med fatning, men frykter for at noen uheldige deler av Adobe kan lekke inn i produktet hun har blitt glad i. 📸: Thor Møller / kode24 Vis mer

- I dag annonserer vi at Figma har blitt enige om å bli oppkjøpt av Adobe. Dette har vært under arbeid de siste månedene, og jeg er så begeistra for å endelig dele nyheten med verden, skrev Dylan Field, en av grunnleggerne av Figma, på bloggen deres nylig.

Figma er et webbasert verktøy for å designe brukergrensesnitt, og brukes av veldig mange designere og utviklere, også her i Norge. Selskapet ble nylig kjøpt opp av giganten Adobe.

- Ved å få kraftige funksjoner fra Adobes bilde-, foto-, illustrasjons-, video-, 3D- og font-teknologi inn i Figmas plattform, kan vi gi fordeler til alle som er involvert i en designprosess, fra designere til produktsjefer til utviklere, skrev Adobe på sin blogg.

Men som blant annet DevClass har fortalt, var ikke alle var like begeistra for oppkjøpet. Selv om Figma understreka aldri så mange ganger at Adobe ville gi dem selvstyre, og at de ikke hadde noen planer om å endre prisen.

- Jeg tenker at det alltid er på sin plass med litt skepsis, når noen som tidligere har hatt monopol kjøper opp sin største konkurrent og nærmer seg å ha monopol igjen, sier UX-designer og UX Norge-grunnlegger Tone Nordbø til kode24.

Føles som dinosaur

Adobe har allerede UX-verktøy i beltet. I tillegg til bransjestandarder som Photoshop og Illustrator, som de fleste bruker til ett eller annet uansett, har de Adobe XD som en direkte konkurrent til Figma.

Men Adobe har ikke dominert dette markedet, slik de har gjort i mange andre. Blant annet på grunn av, nettopp, Figma.

- Figma har gjort så mye for tverrfaglig samarbeid rundt design for digitale flater, og har senket terskelen for dialog i teamene. De har hatt en så god og hurtig utvikling, og Adobe føles som dinosauren som nå prøver å gjøre comeback, sier Nordbø, som selv har slutta å abonnere på Adobe-pakka og nå bruker Figma til det meste.

- Det kan slå begge veier. For folka i Figma sin del, er det nok stas å bli kjøpt opp, da. Så rent forretningsmessig heier jeg jo litt på det, for deres del.

Redd for Adobe-arv

- Sånn som du ser det – hva tror du konsekvensene kan bli av oppkjøpet?

- Jeg er ikke så redd for at de legger ned Figma, men jeg er redd for at Figma arver noen av tingene som ikke er kult med Adobe i dag, som knotete abonnementsmodeller og avbestillingen deres som er et mesterverk i dark design patterns, svarer Nordbø.

«De våknet først da Sketch og Figma kom på banen med alternativer til Photoshop.»

- Jeg tenker også at det ikke er så bra om Adobe igjen kommer i en situasjon hvor de i stor grad har monopol. Vi så at det på ingen måte førte til at de laget bra produkter for oss som jobber med digitalt design i forrige runde. De våknet først da Sketch og Figma kom på banen med alternativer til Photoshop, og jeg er redd for at den fantastiske utviklingen Figma har hatt kan stagnere under Adobe, hvis de nå føler at de kan slappe av igjen fordi de har kjøpt opp konkurrenten, fortsetter hun.

- Jeg tror også at det ganske kjapt kommer til å dukke opp nye alternativer til Figma, så det kan bli mye gøy å teste ut fremover for fagmiljøet vårt!