Telenor: Nesten alle har blitt forsøkt svindla

– Tallene viser hvor viktig det er å ta sin egen digitale sikkerhet på alvor, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.

- Uten nødvendig ekspertise og teknologi er det vanskelig å beskytte seg selv, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge. 📸: Frederik Ringnes / NTB
- Uten nødvendig ekspertise og teknologi er det vanskelig å beskytte seg selv, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge. 📸: Frederik Ringnes / NTB Vis mer

I en landsdekkende spørreundersøkelse gjennomført for Telenor, svarer nesten 90 prosent at de mottok svindelmelding i løpet av fjorårets siste kvartal.

– Tallene viser hvor viktig det er å ta sin egen digitale sikkerhet på alvor. Er du på nett, er du også utsatt. De som driver med denne type nettkriminalitet, er godt organiserte kriminelle nettverk som har kompetanse og ressurser til å gjennomføre sofistikerte angrep i stor skala. Uten nødvendig ekspertise og teknologi er det vanskelig å beskytte seg selv, sier administrerende direktør Birgitte Engebretsen i Telenor Norge.

Øking på 30 prosent

Hvert kvartal deler Telenor sikkerhetsstatistikk og innsikt fra sitt sikkerhetsmiljø.

Statistikken for fjerde kvartal viser med all tydelighet at årets siste måneder er høysesong for nettkriminalitet og svindel.

Selskapet skriver at deres sikkerhetsfiltre sørget for 293 millioner blokkeringer på nett. Dette er en økning på nesten 30 prosent sammenlignet med kvartalet før.