Forbrukerrådet klager inn Metas betalings-modell

Forbrukerrådet og 18 søsterorganisasjoner klager inn Metas «ja eller betal»-modell.

Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet mener at valget mellom å betale for å slippe reklame, og å godta overvåkning for å få persontilpasset reklame, er det samme som å framstille personvern som en rettighet man må betale for.. 📸: AP Photo/Nick Wass, File
Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet mener at valget mellom å betale for å slippe reklame, og å godta overvåkning for å få persontilpasset reklame, er det samme som å framstille personvern som en rettighet man må betale for.. 📸: AP Photo/Nick Wass, File Vis mer

På Facebook og Instagram må du nå godta overvåking og tilpasset reklame eller betale. Det har Forbrukerrådet og 18 andre europeiske organisasjoner klagd inn.

De 19 forbrukerorganisasjonene klager inn Facebook- og Instagram-eier Meta til EUs forbrukertilsynsnettverk (CPC) for urimelig handelspraksis, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

— Informasjonen fra Meta er uklar, misvisende og gir forbrukerne en falsk følelse av kontroll over sitt eget personvernet. Selskapet stresser også brukerne til å velge før de får tilgang til kontoene sine, sier fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet.

Er det samme

Ordningen er en måte Meta har svart på meldingen om at deres bruk av personopplysninger er i strid med det europeiske personvernregelverket.

Myrstad mener imidlertid at valget mellom å betale for å slippe reklame, og å godta overvåkning for å få persontilpasset reklame, er det samme som å framstille personvern som en rettighet man må betale for.

En annen europeisk forbrukerorganisasjon, BEUC, vurderer også om man skal klage inn Meta for brudd på personvernslovgivningen GDPR.