7 ting som tiltrekker utviklere – utover lønn

- Forsøk på å profilere selskapet som kult, uten å treffe disse punktene, vil fort bli gjennomskuet, skriver Stine Andreassen.

Stine Andreassen, daglig leder for IT-rekrutteringsplattformen WA.works, gir deg sju ting som kan lokke en utvikler utover lønn. 📸: Privat
Stine Andreassen, daglig leder for IT-rekrutteringsplattformen WA.works, gir deg sju ting som kan lokke en utvikler utover lønn. 📸: Privat Vis mer

Når etterspørselen og forsyningen på utviklere er som den er, så er det et minimum at selskapet kan levere på den viktigste faktoren i kandidatenes beslutning om arbeidsplass; lønn.

Men å tilby en konkurransedyktig lønn betyr ikke at dere må tilby den høyeste lønnen på markedet. Lønnstilbudet må være høyt nok til at det respekterer kandidatens markedsverdi, men utover dette er det en rekke andre faktorer som hjelper deg i mål.

Her er de 7 viktigste.

1. Mening

Vi tilbringer 30% av hverdagen vår på jobb. Dagens IT kandidater forstår at dette er verdifull tid, og vil bruke den til noe meningsfullt.

Sørg for at kjernevirksomheten har en positiv innvirkning på samfunnet, og at det kommuniseres tydelig hvordan den utlyste rollen bidrar i dette.

2. Utvikling

Utviklere er kjent for å være gode problemløsere som sjeldent går en dag uten læring. Men en slik hverdag krever at de får mest mulig støtte og minst mulig forstyrrelser.

Hvordan tilby dette:

  • Mentorordninger

  • Interne fageksperter

  • Eksterne konferanser

  • Personlige budsjett til egenutvikling

  • Få og effektive møter

  • Små og smidige teams

3. Ny teknologi

Noe som begrenser en utviklers utvikling er å jobbe med legacy kode i gamle systemer. De fleste utviklere ønsker både å lære og bruke ny teknologi.

Derfor er det viktig å få frem nåværende, og evt. planer om fremtidig, stack og prosjekter for å friste kodetalentene.

4. Variasjon / stabilitet

Noen utviklere liker spenningen med mange kunder og bonuser i et konsulentmiljø, mens andre foretrekker et fast team og prosjekt med en forutsigbar inntekt.

Uavhengig om deres tilbud er variasjon eller stabilitet, fremhev det for å nå dem som vil trives best hos dere.

5. Livskvalitet

Noen har lyst til å utforske verden, noen ønsker å studere ved siden av jobben, noen vil gå tidlig for å hente barn i barnehagen, og andre elsker å sove lenge.

Ved å male et bilde av et liv med remote mulighet, ekstra ferieuker, fleksitid, valgfri arbeidstid, hjemmekontor, redusert stilling eller andre individuelle tilpasninger, vil du score svært høyt hos mange kandidater.

6. Status

Mange har lyst til å jobbe i et kult selskap.

Hvordan bli et kult selskap:

  • Lag/gjør noe som er enkelt å forstå

  • Lag/gjør noe unikt

  • Fiks et reelt problem

  • Ha en attraktiv visuell profil

  • Vekk følelser

  • Overrask

  • Vær synlig med dette i din bransje!

Forsøk på å profilere selskapet som kult, uten å treffe på punktene over, vil derimot fort bli gjennomskuet og gi motsatt effekt.

7. Sosialt miljø

Et godt sosialt miljø er tiltrekkende for de fleste. Men hyppige lønningspilser utenfor arbeidstid er ikke like appellerende for alle.

For å tiltrekke IT kandidater må du bygge et sosiale miljø rundt det som interesserer dem, ikke bare det som er vanligst eller som du syns er artig.

Tips: Alkoholfrie code battles rett etter jobb har vært kjempepopulært hos oss!