5 spådommer: Sånn skal KI prege 2026

– «Vibe coding» muliggjør en «innovation renaissance», er én av fem spådommer fra People Made Machines-CTO Arturo Calvo.

CTO Arturo Calvo i People Made Machines ser inn i glasskula for hvordan KI vil prege 2026.
Publisert

✍ leserinnlegg

Dette er et leserinnlegg fra en ekstern skribent, som betyr at innholdet ikke nødvendigvis speiler kode24s meninger. Vil du også bidra? Send oss en epost på [email protected], eller les mer her!

I fjor startet vi i konsulentselskapet People Made Machines (PMM) en årlig tradisjon med å identifisere og presentere de viktigste data- og AI-trendene, i rapportserien PMM Futurescape. 

I fjorårets utgave traff de godt på framveksten av Agentisk AI, en eksplosjon av integrasjoner, og et økende behov for tillit i en urolig verden. 

Nå er vi tilbake med en ny Futurescape, der jeg, Arturo Calvo, CTO i PMM, peker ut fem utviklingstrekk som vil prege feltet i 2026.

#1. AI-agenter kobles sammen - og blir kraftigere

Den første spådommen handler om at AI-agenter i økende grad vil utføre langt mer komplekse oppgaver. 

Protokoller som Model Context Protocol (MCP) og Agent-to-Agent (A2A) gjør det mulig for agenter å koble seg sømløst til eksterne datakilder og verktøy, og til andre spesialiserte agenter og mennesker som jobber mot felles mål.

Jeg mener at organisasjoner vil forsøke å tjene penger på egne tjenester og ressurser ved å tilgjengeliggjøre data, verktøy, prompts eller funksjonelle agenter på de voksende markedsplassene, på samme måte som API-økonomien skjøt fart forrige tiår.

Utfordringen når agenter jobber sammen, er at de kan bruke opptil 15 ganger flere tokens enn enkeltagenter for samme oppgave. 

Jeg forventer derfor mer fokus på prompt-optimaliseringsteknikker og kostnadskutt uten å miste kvalitet.

I løpet av 2026 tror jeg at stadig mer oppmerksomhet flytter seg fra nettsider og apper til AI-kanaler.

#2. AI-sentrerte kjøpsopplevelser tar over for klassisk søk

I spådom nummer to hevder jeg at Agentic AI endrer hvordan folk finner og kjøper ting. 

I stedet for tradisjonelt nettsøk og SEO, går brukerne i større grad via AI-assistenter og AI-native nettlesere som forstår behovet, leter etter de beste alternativene og fullfører oppgaver på vegne av brukeren. Målet for markedsføringsansvarlige flytter seg dermed fra «å ranke høyt» til «å bli valgt av en agent».

Plattformer som ChatGPT har begynt å tilby funksjoner som «instant checkout», der brukeren kan gå fra forespørsel til kjøp i samme grensesnitt. Dermed får selgere direkte tilgang til hundrevis av millioner av potensielle kjøpere.

I løpet av 2026 tror jeg at stadig mer oppmerksomhet flytter seg fra nettsider og apper til AI-kanaler. 

Selskaper må derfor tenke AI-først rundt søk og markedsføring, slik at agenter kan finne, vurdere og handle på tilbudene deres. Samtidig forventer jeg at nye «agentic marketplaces» vil vokse fram på samme måte som app-butikkene gjorde på 2010-tallet.

#3. «Vibe coding» muliggjør en «innovation renaissance»

Tredje punkt beskriver en ny generasjon utviklingsverktøy som lar både tekniske og ikke-tekniske personer generere fungerende kode ved å beskrive hva de vil ha på naturlig språk. 

Andre no-code-verktøy for agentic workflows som n8n hjelper å automatisere komplekse med drag&drop.

Dette kutter drastisk tiden fra idé til produkt, og senker terskelen for hvem som kan bygge software. Det er derfor 25 prosent av selskapene i Y Combinator sin siste batch hadde kodebaser som i praksis var 95 prosent generert av AI.

Jeg forventer at denne utviklingen akselererer i 2026, og jeg tror vi står ovenfor en «Innovation Renaissance»: Ideer som tidligere stoppet fordi man manglet tekniske kompetanse eller investering, kan nå lanseres som MVP til markedet for validering.

#4. «Privacy by design»: on-device, in-environment og in-country

Min fjerde spådom er at personvern blir en stadig viktigere konkurransefaktor når Agentisk AI sprer seg. 

Her kan man se for seg en «privacy-first stack» med flere lag:

  1. On-device AI: Små og effektive språkmodeller kjører lokalt på telefoner, datamaskiner og lokale servere, slik at data blir hos brukeren.
  2. Blind computing / TEEs: Beskyttelse av data mens de prosesseres gjennom maskinvarebaserte «trusted execution environments».
  3. Sovereign cloud: Økt bruk av nasjonale/regionale skyløsninger for sensitive arbeidslaster grunnet geopolitikk og lokaliseringslover.

Jeg mener dette går fra «best practice» til «baseline» i 2026, blant annet fordi EUs AI Act trer fullt i kraft i august 2026, og vil kreve at organisasjoner kan dokumentere beskyttelse av person- og kundedata gjennom hele AI-life-cycle. 

Samtidig; open source- og «open-weights»-modeller vil bli mer attraktive som alternativ til proprietære giganter, nettopp fordi de gir full kontroll over workflows.

CTO Arturo Calvo i People Made Machines tror KI beveger seg inn i den fysiske verdenen neste år.

#5. «Physical AI» tar scenen

Femte og siste punkt handler om AI som ikke bare «tenker», men også kan sanse, beslutte og handle i den fysiske verden. 

«Physical AI» er i ferd med å bevege seg fra lab til hverdag, med alt fra robotaxis og dronelevering til de første prototypene av humanoide hjemme­roboter som norske NEO. 

Jeg ønsker derimot å understreke samtidig at denne bølgen krever tung satsing på etikk, sikkerhet og regulering, siden systemene opererer tett på mennesker og eiendom. 

Jeg tror ikke Physical AI «flommer over markedet» før sent på 2020-tallet, men forventer tydelige framskritt allerede i 2026 - med nye og mer sofistikerte prototyper, og økt satsing fra både teknologigiganter og startups.

Powered by Labrador CMS