Norsk KI-shopping kan være år unna: – Må bli mer treffsikre
Mange mener KI skal totalt forandre måten vi handler på. – Men det er fortsatt en vei å gå, advarer norske eksperter.
Black Friday nærmer seg og nettbutikkene gjør seg klare til den store dagen. Fredag 28. november sitter folk klare på nett for å handle de beste tilbudene.
Nettaviser over hele verden skriver om hvordan handlevanene våre er i ferd med å endre seg etter KI-handelens inntog. I USA kan brukere nå kan shoppe i ChatGPT uten å forlate samtalen, som også forventes å komme til Norge.
Enn så lenge brukes chatbotene mest til research. Ifølge ChatGPT er det mer enn 700 millioner personer som ukentlig oppsøker språkmodellen for hjelp med hverdagsoppgaver, inkludert å finne produkter de liker, skriver E24.
Måten vi handler på nett er i ferd med å endre seg.
Men KI-shopping kan fortsatt være langt unna å bli den nye normalen i Norge, sier eksperter kode24 har snakket med.
– Fortsatt en vei å gå
To store selskaper som jobber med nettopp denne utviklingen i Norge er Computas og Knowit.
De er klare på at kunstig intelligens kommer til å endre hele grunnlaget for digital handel.
– KI er med på å snu opp ned på hvordan kunden handler på nett. Gemini og ChatGPT endrer hele kjøpsreisen til en kunde, sier Christoffer Endresen i Knowit til kode24.
– Så når er det egentlig KI-agenter vil få kontroll over bankkortet vårt og shoppe for oss?
– Det er fortsatt en vei å gå før vi handler gjennom agentene. Måten vi handler på kommer til å endre seg drastisk i løpet av de neste 12 til 24 månedene.
Det er fortsatt en vei å gå før vi handler gjennom agentene.
– Vil se likt ut om 12 måneder
Simon Isaksen leder KI-avdelingen i Computas og mener netthandel i Norge i hovedsak vil se ganske likt ut på overflaten de neste 12 månedene.
– Grunnen til at jeg ikke tror alt er totalt endret om 12 måneder, er at fullt autonome KI-agenter som handler på dine vegne både må bli mer treffsikre, og – kanskje viktigst – fortjene tilliten vår.
– Å utvikle gode KI-løsninger handler i stor grad fortsatt om solid systemutvikling, datakvalitet og god forståelse for forretning og brukere, kombinert med nye ferdigheter innen KI.
– Der er vi ikke helt ennå, legger han til.
Isaksen sier de ser på dette mer som kompetanseutvikling enn som et helt nytt fagspor.
Vil beholde emosjonell tilhørighet
Elektronikkjeden Elkjøp, som har mer enn 400 butikker i Norden, er også store på nett.
De forbereder seg nå på å betjene virtuelle assistenter som ChatGPT, men sier det også er viktig å tenke på det emosjonelle ved en vare for å beholde kunder.
– Vi er klare for en fremtidig handel, der vi tror alt vil handle om å bli valgt av KI-agenten. Vi jobber for å skille oss ut basert på maskinens logikk, pris og tilgjengelighet – samtidig som vi må beholde en emosjonell tilhørighet i kundens hode og hjerte, sier Julia Paulsen i Elkjøp Nordic til kode24.
Hun står i spissen for Elkjøp Nordics e-handel, og tror KI blir viktig framover.
– Vi skal sørge for at vi kan tilby den beste kundereisen til våre brukere, slår hun fast.
Sammenliknes med App Store
Computas sammenlikner KI-handelens inntog med med inntoget av Apples apper i 2008.
– Vi kommer helt klart til å jobbe med dette, men i starten handler det mest om eksperimentering og læring sammen med kundene, sier Isaksen.
Han sier det ikke er gitt at akkurat denne formen blir «det neste store».
– På samme måte som ChatGPTs GPT-er heller ikke ble den massive hiten mange trodde, sier han.
Og påpeker at det historisk også har tatt tid å finne ut hvordan man virkelig utnytter nye plattformer. For som kjent:
TTT – Ting tar tid.
– App Store kom i 2008, mens mange av de store «native»-appene vi i dag tar for gitt – som WhatsApp, Instagram og Uber – kom noen år senere, påpeker Isaksen.
– Jeg tror vi vil se noe lignende nå: Først en periode hvor mange eksperimenterer, før de virkelig gode, nyttige AI-integrasjonene dukker opp. Er man tidlig ute og litt heldig, så kan oppsiden være svært høy, legger han til.
Forbereder seg på KI-handling
I Norge bruker vi generativ KI hovedsakelig til research, men i USA er blant annet netthandel-plattformen Shopify allerede integrert i ChatGPT, som nevnt over.
Med Shopify-nettbutikker kan hele kjøpsreisen fullføres i dialogen – uten at kunden går gjennom den tradisjonelle brukerreisen.
Men tatt av – det har det ikke ennå.
Knowit og Computas sier likevel at de har begynt å forberede seg til det kommer til Norge.
– Vi forbereder oss på dette. Det blir et paradigmeskifte innenfor alle fagområder. Der både Design, UI og UX-design blir viktig, sier Endresen i Knowit.
Men understreker at den generelle brukeren av netthandel i Norge kanskje ikke vil merke så stor forskjell med det første.
– I starten vil man ikke legge så godt merke til utviklingen på overflaten. Det er mye backendtung-teknologi som må utvikles for å få det på plass først, sier Endresen.