Mener Rabatta jukser: «Blodiglen i nordisk netthandel»
Rabatta overskriver sporingen for salget, så nettbutikker betaler provisjon til feil aktør, hevder BliVakker-gründer Einar Øgrey Brandsdal. Rabatta nekter.
– Når jeg merker fusk og fanteri, da blir jeg vanskelig å ha med å gjøre!
Det sier Einar Øgrey Brandsdal, grunnlegger av blant annet Blivakker.no og Netthandelen.no, til kode24.
- Han mener den danske appen Rabatta systematisk "stjeler" ordrer fra andre, ved å trikse med sporingstagger som ofte brukes innenfor netthandel i forbindelse med såkalte affiliate-lenker.
- Kort fortalt fungerer disse lenkene ved at nettbutikker betaler provisjon for henvisninger, som for eksempel når du bruker en prissammenligningstjeneste.
I et LinkedIn-innlegg kalte han Rabatta nylig for "blodiglen i nordisk netthandel".
Kort fortalt er Rabatta en app som automatisk skal finne rabattkoder til nettbutikker, enten ved at du har en Rabatta-app installert på mobiltelefonen eller et nettlesertillegg på PC-en. Nettbutikker som samarbeider med Rabatta betaler provisjon til Rabatta for henvisninger.
– Den fremstår som et smart verktøy for forbrukere, som automatisk skal finne rabattkoder ved netthandel. Men bak det brukervennlige grensesnittet skjuler det seg noe helt annet, skrev nylig Brandsdal på LinkedIn.
Rabatta-gründer og CEO Jacob Frandsen avviser overfor kode24 at de gjør noe galt.
– Dette er basert på feil og misforståelser, sier Frandsen.
Begynte å ane ugler i mosen
Brandsdal forteller til kode24 at Blivakker samarbeidet med Rabatta i flere år, og betalte dem rundt 4 prosent provisjon for salg de genererte.
Men så var det noe som skurret:
– I våres kunne jeg ikke forstå hvorfor hele 10 prosent av ordrene noen dager kom fra Rabatta. Jeg synes det var gøy, for kostnaden per ordre var liten. Men jeg forstod det ikke, for vi hadde jo ingen rabattkoder tilgjengelig!
Jeg forsto det ikke, for vi hadde jo ingen rabattkoder tilgjengelig!
En av grunnene til at de ikke hadde rabattkoder, var at bruk av rabattkoder i Norge ifølge Brandsdal har blitt mer komplisert i det siste. Reglene sier at butikker med salg må oppgi den laveste prisen varen har hatt i minst 30 dager før salget startet. Og ifølge Forbrukertilsynet skal også rabattkoder, som for eksempel deles ut av influensere, tas med i beregningen av hva som er laveste pris.
– Men jeg prøvde å være kreativ – tenk hvor mye trafikk vi kunne fått om vi hadde hatt rabatter!
Overskriver sporingstagger
Det var da en kollega av Brandsdal begynte å sjekke ut hva Rabatta-appen gjorde "under panseret", at det gikk opp et lys. Plutselig forsto de hvorfor de fikk så mange ordrer som tilsynelatende kom via Rabatta.
– "Vi blir lurt!" sa jeg. "Når du trykker på Rabatta-knappen, er jeg sikker på at du genererer en hendelse som gjør at UTM-koden overskrives!"
UTM-koder er sporingstagger som brukes i URL-er for å spore hvor effektive markedsføringskampanjer er. I forbindelse med netthandel er det vanlig med såkalt last-click attribution, som innebærer at det er eieren av den siste tracking-koden som får æren for kjøpet – og eventuell provisjon.
Brandsdal og kollegaen gikk inn og sjekket om hypotesen om at UTM-taggene ble overskrevet kunne stemme. Dette er kort fortalt hva som skjer, ifølge Brandsdal:
- Når du besøker en nettbutikk dukker Rabatta opp, hvis du har installert den
- Rabatta forteller deg om det er tilgjengelige rabattkoder for nettbutikken.
- Hvis det ikke er rabattkoder, og nettbutikken har samarbeid med Rabatta, vil Rabatta likevel overskrive sporingstaggen slik at deres egen affiliate-lenke blir siste klikk.
- Rabatta tar dermed æren for salget, selv om kunden kom til nettbutikken fra for eksempel Google, et nyhetsbrev eller fra en influenser.
På den måten betaler vi som nettbutikk ut provisjon til Rabatta for en ordre de aldri skaffet.
Videoen under viser hva som skjer. Der spores en brukers sesjon fra vedkommende kommer fra Facebook og deretter kjøper en pakke Q-tips. UTM-parameterne endres av Rabatta til slutt. Dette er sporingskodene som kan brukes i forbindelse med affiliate-avtaler der nettbutikker betaler ut provisjon til noen som har skaffet dem et salg (for eksempel en prissammenlignings-tjeneste):
– På den måten betaler vi som nettbutikk ut provisjon til Rabatta for en ordre de aldri skaffet, sier en forarget Brandsdal.
Rabatta: "De har misforstått"
Rabatta-gründer og CEO Jacob Frandsen mener som nevnt at kritikken er basert på misforståelser.
– Brandsdal mener dere overskriver trackingkoder og tar ordre fra blant annet influensere som lever av å skape innhold på vegne av nettbutikker?
– Det er en misforståelse at Rabatta overskriver andres publishere sine affiliate-tags. Når en bruker aktivt engasjerer seg med Rabatta under kjøpsprosessen, aktiveres vår link i bakgrunnen – fullt i tråd med de avtaler og tekniske rammer vi har med affiliate-nettverkene.
– Den endelige attribuering avgjøres alltid av affiliate-nettverkene selv. I Skandinavia samarbeider nettverkene med cookie-hierarkier og "stand-down policies", nettopp for å sikre at den publisher som først har skapt verdien – for eksempel en influenser eller en prissammenligningstjeneste – fortsatt blir belønnet.
– Hvis en annen publisher allerede har henvist kunden, vil Rabatta derfor ikke motta provisjon, eller kun i redusert form.
Når det gjelder den aktuelle videoen, så sier Frandsen at cookie-hierarkiet i det gjeldende affiliate-nettverket som brukes vil sikre at det er Prisjakt som krediteres salget – og ikke Rabatta, slik Brandsdal hevder (gitt at Prisjakt-trafikken kommer gjennom samme affiliate-nettverk).
– Er det snakk om trafikk som ikke kommer fra et affiliate-nettverk, er det opp til hver enkelt nettbutikk å attribuere salget og informere nettverket om hvilke transaksjoner som skal utløse kommisjon. Det opplever vi er standard praksis for våre partnere.
Minner om omdiskutert Honey-app
Rabatta ligner på PayPals Honey-app, som også er en app for å automatisk finne rabattkoder og kuponger.
- Honey har mottatt massiv kritikk og blitt beskyldt for å "stjele penger fra influensere".
- YouTuberen MegaLag lagde i desember i fjor en video der han gikk igjennom hvordan Honey i likhet med Rabatta ser ut til å bytte ut andres sporingskoder med sin egen.
- Honey sier de følger vanlig praksis og regler i bransjen, som "last-click attribution", men har blitt saksøkt av flere YouTube-kanaler som mener de har mistet inntekter til Honey på grunn av praksisen.
Brandsdal mener Rabatta gjør det samme som Honey, og har som forretningsidé å "stjele ordre fra andre". En influenser som sender trafikk til én nettbutikk risikerer også at Rabatta sender brukeren videre til en annen nettbutikk, mener han.
Forstår bekymringen
– Rabatta tar ordre fra typisk influensere som lever av å skape innhold på vegne av nettbutikker. De tar ordre fra typisk aviser som sender ordre inn til nettbutikkene og typisk andre selskaper som lever av å generere trafikk til nettbutikker, sier Brandsdal til kode24
Jacob Frandsen i Rabatta avviser at influensere taper penger:
– Vi forstår godt bekymringen for at influensere og andre partnere kan miste inntjening, og det er nettopp derfor vi støtter og arbeider i full overensstemmelse med de mekanismer og rammer som nettverkene har innført for å sikre rettferdig attribuering, sier Frandsen.
Rabatta-gründeren mener også deres løsning er annerledes enn Honey:
– Vi kjenner til debatten i USA, men konteksten i Norge er en annen. I USA baserer majoriteten av nettverk seg på last-click-attribuering uten ytterligere regler, som i stor grad kan skape konflikter, sier Frandsen.
– I Skandinavia er det innført mekanismer som nettopp imøtekommer disse. Derfor er det misvisende å sidestille Rabatta direkte med Honey.