- Vanskelig å komme inn i en bedrift der alle sitter på hjemmekontor

Digital onboarding skaper hodebry. Webstep, Kantega, Netlife og Novanet prøver alt fra mentorordninger til "Pils&Proto".

Leder for kvalitet og utviling i Netlife, Randi BB Govertsen, og avdelingsleder for Kantega Bergen, Audhild Kårstad, forteller at de begge har begynt med digital onboarding av ansatte. 📸: Privat
Leder for kvalitet og utviling i Netlife, Randi BB Govertsen, og avdelingsleder for Kantega Bergen, Audhild Kårstad, forteller at de begge har begynt med digital onboarding av ansatte. 📸: Privat Vis mer

Utviklerbransjen er jammen ikke mettet for utviklere i 2021, selv etter det tøffe økonomiske året vi har tilbakelagt oss.

For skal man tro stillingsutlysningene på kode24, hvor det ligger ute hele 44 ledige stillinger i skrivende stund, ligger 2021 an til å bli et år hvor mange utviklere treffer nye kollegaer for første gang, etter et vel gjennomført digitalt jobbintervju.

Men i de fleste tilfeller blir det kanskje et virtuelt treff.

I utviklingsbransjen har nemlig flere gått over til digital onboarding av nye ansatte under koronapandemien, og det er visst ikke bare lett.

«Flere kunder var usikre på hvordan remote onboarding kunne gjennom-føres.»

Vanskelig med hjemmekontor

- Dette kunne jeg snakket lenge om. Det er vanskelig for folk å komme inn i en bedrift der alle sitter på hjemmekontor, forteller Randi BB Govertsen, leder for kvalitet og utvikling i Netlife.

Hun forteller at det rett og slett tar lengre tid å bli kjent med folk for nyansatte etter hjemmekontor ble standarden, og at de blant annet har tiltak hvor alle nyansatte har et fast sett møter med ulike folk hos dem.

Edvard Nordbakken i Webstep har startet med digital velkomstkomité. 📸: Privat
Edvard Nordbakken i Webstep har startet med digital velkomstkomité. 📸: Privat Vis mer

Det kan virke som styrking av digital onboarding står på planen til enhver konsulentbedrift om dagen.

I Webstep forteller at de blant annet har en egen digital velkomstkomitée i sitt program for nyansatte, forteller Edvard Nordbakken.

Konsulentbyrået Kantega har på sin side tatt det enda et steg videre, og engasjert forskningsorganisasjonen SINTEF i sin onboardingsprosess.

Avdelingsleder for Kantega Bergen, Audhild Kårstad, forteller at de opplevde at kunder vegret seg for å ta inn flere konsulenter da hjemmekontor ble normalen.

- Dette var fordi flere kunder var usikre på hvordan remote onboarding kunne gjennomføres på en tilfredsstillende måte. For å imøtekomme dette tok vi kontakt med SINTEF, som vi allerede har et samarbeid med. Vi ønsket å få faglig veiledning til en plan, forteller hun.

Pils og prototyper

Når du først har blitt ønsket velkommen av velkomstkomitéen, gjelder det å finne personen som skal bli din nærmeste betrodde på arbeidsplassen. Den personen du kan dele usikkerhetene dine med uten å bli latterliggjort, spørre når du har glemt URL-en til HR-systemet for ti tusende gang, eller ikke skjønner noe av Jira-oppsettet til teamet ditt.

«De nyansatte får tildelt en mentor som følger de tett i oppstarten.»

Netlife har løst det med et mentor-program, forteller Govertsen.

- De nyansatte får tildelt en mentor som følger de tett i oppstarten. Mentor og nærmeste leder passer på å ha jevnlige samtaler med den enkelte, og hjelper personen i gang med prosjekter.

Govertsen forteller at de i tillegg til mentor-ordningen har team-møter, allmøter annenhver uke og noe de kaller "Pils&Proto" hver fredag, hvor folk viser frem prosjektene de jobber på.

- Vi har også forsøkt å lage arrangementer digitalt som karantenequiz, “Wherebar”, spillkvelder og fagsamlinger, som er arrangementer der folk kan bli kjent og ha det gøy.

I Novanet inviteres alle nyansatte til intern-Slack-en, før de har startet i jobben, forteller Marianne Wahlstrøm. 📸: Privat
I Novanet inviteres alle nyansatte til intern-Slack-en, før de har startet i jobben, forteller Marianne Wahlstrøm. 📸: Privat Vis mer

Kjent før jobbstart

Marianne Wahlstrøm i Novanet forteller at deres strategi er å invitere inn i nyansatte i Slack og la dem delta på alle faglige og sosiale eventer så fort ansettelsesavtalen er signert.

Og dermed la dem bli kjent med ansatte til og med før de har startet i jobben.

- Målet vårt er at nyansatte skal føle at de kjenner oss godt før første arbeidsdag, med respekt for at den nyansatte må få alle aktiviteter til å gå opp med eksisterende arbeidsgiver også, forteller hun.

I tillegg inviterer de gjerne nye kollegaer til kollegafrokost.

- Målet er at man møter tre-fire av sine nye kollegaer for en hyggelig frokostprat med mat fra morgenlevering.no.

Fortsatt fysisk

Selv om det meste foregår digitalt i konsulentbyråene om dagen, er det fortsatt enkelte aktiviteter som fortsatt blir holdt fysisk.

Randi Govertsen i Netlife forteller at de blant annet avholder nyansattsamlinger en gang i kvartalet, selv etter korona.

- Disse har vi til nå klart å få til fysisk, og håper det også er i tråd med smittevern fremover. Nyansattsamling er en slags minikonferanse med workshop, for de som nettopp har begynt hos oss, der vi går igjennom ulike temaer som er nyttige for dem, forteller hun.

Kjører hjem utstyr

Audhild Kårstad i Kantega forteller at siden de er lokalisert i tre ulike byer med tre ulike smittesituasjoner, forholder de seg til lokale smitteverntiltak, og de kan gjøre onboarding-prosessen heldigital om de må - men de foretrekker fysisk.

- I en ideell situasjon er det ønskelig å møte den nyansatte på oppstartsdagen, for å sikre at hen har fått alt nødvendig utstyr, og kommer seg i gang, forteller Kårstad.

- Avhengig av de tiltak som gjelder for oppstartdagen møtes vi enten fysisk på kontoret, eller utstyret kan kjøres hjem til den enkelte. Her, som alltid, gjelder det å være fleksibel og finne løsninger som gjør at alle kan få gjort jobben sin, samtidig som vi deltar i dugnaden for å redusere smittetrykket.