Stefan (33) fra Google til Ordr som ny datasjef

inn/ut: - Dette kommer til å revolusjonere bransjen! 👋

Stefan Jonski (33) slutter i Google Norge og starter som "Head of Data" i Ordr.
Stefan Jonski (33) slutter i Google Norge og starter som "Head of Data" i Ordr. Vis mer

Stefan Jonski (33) slutter i Google Norge og starter som "Head of Data" i Ordr.

Ordr er den norske oppstarten som blant annet sørger for kontaktfri bestilling av mat og drikke fra mobilen. kode24 har tidligere fortalt om hvordan Ordr vokste 40.000 prosent under koronapandemien.

Jonski får ansvaret for å bygge opp et sterkt miljø innen dataanalyse og maskinlæring, melder selskapet i en inn/ut-melding til kode24.

"Revolusjonere bransjen"

- I Ordr kommer jeg til høy fart og masse læring, det "å feile" er ikke negativt i Ordr, sier Jonski i inn/ut-meldinga.

- For meg er dette riktig timing å gå fra de etablerte til det å bygge noe nytt. Ordr har lykkes veldig godt i Norge med sitt konsept for mobilbestillinger til serveringsbransjen, og kommer nå med neste steg av plattformen som jeg tror blir en gamechanger for restaurantene. Nå har de store internasjonale ambisjoner som jeg lyst til å være med på, sier han.

- Det interessante er å se hvor mye magefølelse som danner beslutninger i denne bransjen og hvordan maskinlæring og predictive algoritmer kommer til å revolusjonere bransjen.

«Vi har nå passert 50 ansatte og er 130 til jul i henhold til plan.»

Snakker fem språk

Han kommer rett fra rollen som Senior Analytical Consultant i Google Norge, hvor han har vært de siden 2016. Før det jobbet han et drøyt år for Google i London.

Stefan kommer fra Stovner i Oslo hvor han har vokst opp i en familie med røtter fra Polen. Han snakker fem ulike språk, "noe som kan vise seg å være en stor fordel når Ordr nå skal ut og erobre verden", skriver selskapet.

Stefan har en master i computer science fra INSA-Toulouse i Frankrike, hvor han fordypet seg i optimalisering og kombinatorikk. Etter studiene dro han til London og hadde nesten fire år i Criteo som driver innen datadrevet markedsføring. Her jobbet han mye med big data, prognoser og analyse av brukeradferd.

Skal bli 130 folk

Ifølge Ordr skal han sette opp data-miljøet som gir bransjen innsikt i hva omsetningen deres kommer til å være på en lørdag, hva de bør kjøpe inn, og hvordan de skal optimalisere businessen sin basert på data.

I tillegg skal det lages personaliserte kundeopplevelser, der anbefalinger kommer basert på personlige preferanser, allergener og andre datapunkter – alt drevet av avanserte maskinlæringsmodeller og ambisiøs innovasjon.

- Vi er sykt stolte over å ha fått tak i Stefan, sier Ordr-gründer Edwin Fjeldtvedt.

Han håper at denne rekrutteringen vil gjøre det enda mer attraktivt for dyktige utviklere og data scientister å komme til selskapet hans som nå har flyttet inn i nye lokaler foran rådhuset i Oslo.

- Vi er nå passert 50 ansatte og er 130 til jul i henhold til plan. Kompetansemiljøet her begynner å bli særdeles spennende og jeg elsker den kulturen hvor alle brenner for å gjøre det umulige, våger å kaste noe ut for å teste, feile og lære.