Skvulp, uke 14

Alt om “dark social”, dette betyr 5G, Nano-sprinten, vennlige avatarer, LinkedIns topp-liste for 2019, slik virker Apple Card, the best interface is no interface og bysykkel-data for likestilte sykkelturer. Her er ukens beste saker!

📸: Emilie Berget
📸: Emilie Berget Vis mer

Det nye begrepet du godt kan lære deg er dark social. Det høres skummelt ut, men er kun vondt og vanskelig dersom du driver med markedsføring i sosiale medier: Dark social betyr bare god, gammaldags én til én-kommunikasjon. “Mørket” skyldes at deling av innhold som du foretar deg i lukkede kanaler ikke er synlig i dataene til ovennevnte markedsførere.

Begrepet oppsto da The Atlantic undersøkte direktetrafikken til artikler på nettsiden sin. Man ville gjettet på at det var nyhetsfeeden på Facebook som var den viktigste driveren av sosiale medier-trafikk, ikke sant? The Atlantic innså at en god porsjon av trafikken — faktisk mer enn halvparten — måtte stamme fra lenkedeling i form av direktemeldinger, e-post og lignende.

Dette gjelder ikke bare The Atlantic: Dark social er den klart viktigste kanalen for deling av innhold; en fersk undersøkelse viser at 63 prosent gjerne deler privat, mot 54 prosent i vanlige sosiale kanaler. Kanskje ikke så overraskende, når du tenker på hvordan du i økende grad sender interessante og morsomme lenker til utvalgte venner på Messenger, Snapchat, Slack og Instagram, hm?

10 gode om design og teknologi

  1. Fint å scrolle med lyd på dogstudio
  2. The design of Apple’s credit card
  3. Hvordan unngå å vinne en Procrustes Award for dårlig UX
  4. Slik bygget vi Booking.coms designsystem (se ukens logo)
  5. Menneskelige feil er en viktig ingrediens i god design
  6. Designbyrået Clay forteller om hvordan de organiserer filene sine
  7. The boolean game
  8. - Bytt ut databasen med private blockchain, foreslår Espen Moen Kvelland
  9. Nielsen Norman: Eartracking has some advantages over eyetracking
  10. A new religion for designers: Technologist John Maeda on the changing relationship between design and development

Kunstig intelligens

«Pretty soon there will not be any “AI” companies  —  there are just companies using software to solve specific problems.»

Samfunn

Business

Arbeidsliv

Medier

Fint og morsomt