De beste, norske tekno-aprilspøkene i 2019

Vipps, Fiken, Opera, Kolonial, Funcom og Get - slik feiret norske utviklere 1. april.

Aprilspøken til Opera, hvor de tar nettleseren tilbake til røttene. 📸: Opera
Aprilspøken til Opera, hvor de tar nettleseren tilbake til røttene. 📸: OperaVis mer

Jeg hadde egentlig tenkt til å fortelle deg hvordan aprilsnarr-tradisjonen oppstod. Det virka som en grei, om enn ikke spesielt original, inngang til denne artikkelen.

Men det er ingen som helt vet. Og det begynner å bli en journalistklisjé. Så jeg starta heller artikkelen med å heller fortelle deg det, jeg. Rimelig meta.

«Ha, ha, ha! Aprilsnarr!» alle, 1. april

Uansett: 1. april er gøy. Ikke fordi kollegaen din forteller deg at du har fått lønnsforhøyelse, hvorpå du utbryter "wow", hvorpå hun utbryter "aprilsnarr". Men fordi det lar folk tulle og tøyse litt, i en verden full av makt i feil hender, klimakriser og den der navneendringen til NSB som man liksom aldri helt kommer over.

Spesielt i teknologibransjen er man flink til å omfavne tradisjonen. Også i den norske.

Så her er de beste norske aprilspøkene fra 2019, som vi føler har nok relevans for norske utviklere til at vi kan vise dem fram på kode24.

Vipps: Kontant-skanning

"Lei av at kontanter ligger strødd? 💸 Vi lanserer en revolusjon innenfor mobilbetaling" meldte Vipps, og lanserte "kontant-scanning".

Ved å trykke på "skann"-knappen i Vipps-appen skulle man kunne rette mobilkameraet mot pengesedlene, og vipps, så var pengene digitale.

Det hele var en rimelig fiffig måte å markedsføre en ny, reell funksjon i appen: Regningskanneren.

Fiken: Penge-skjuling

De beste, norske tekno-aprilspøkene i 2019

- Utviklerne hos oss har kost seg mye med å lage dette, forteller CTO Aleksander Blomskøld i Fiken i en e-post til kode24.

"Finansakrobat-modulen" i det norske regnskapssystemet skulle la bedrifter skjule overskudd, formue eller inntekt, uten å bruke millioner på advokater og rådgivere.

Det var bare å logge seg inn, og trykke på den nye knappen "Jeg vil skjule noe".

Opera: Opera Vintage

- Er det å bevege seg framover den beste retningen? spør utviklerne i Opera.

Nei, mener de, og lagde derfor Opera Vintage, som bare viser nettsider slik de så ut før år 2000. Hastigheten skal være snegletreg, brukergrensesnittet komplisert, og web 2.0-støtten er fjerna.

Av personvernsmessige hensyn, vel og merke. For kan du ikke poste noe på nettet, har du plutselig ingen personvern å bekymre deg for, som de sier.

Funcom: Conan Chop Chop

Spillmakerne i Oslo har kost seg med Konan-franchisen lenge. Men nå kommer neste spill ut: Conan Chop Chop.

"An epic tale of bad versus bad ass" sier Funcom i traileren. 2D-spillet lokker blant annet med ni milliarder tilfeldig genererte baner, som er tilfeldige, at du risikerer å finne din egen sjel fanga i en hundevalp fra framtida i en av dem.

Av tekniske detaljer kan vi nevne 12k-grafikken, i 360 graders virtuell virtuell virkelighet. Ja, den er virtuell virtuell.

Get: WiFan

De beste, norske tekno-aprilspøkene i 2019

"Snart kommer WiFan – en vifte som sprer wifi-signalene fra det trådløse modemet ditt rundt i boligen. Med WiFan vil du få god trådløs dekning overalt. Alltid" skriver Get på nettsidene sine.

Vifta skal altså sørge for ekstra god dekning, og som vanlig, er det egentlig reklame for noe ganske annet. Prøver du å skrive deg opp som testpilot, får du beskjeden:

"Aprilsnarr! :D WiFan var bare en aprilspøk, men dersom du synes dette så bra ut for deg, kanskje du skal prøve Wifix-pakken i stedet?"

Kolonial: Tilsatt butikktid

- Nå har vi en ny løsning for dere som liker å handle mat på gamlemåten, forteller kolonial.no-direktør Karl Munthe-Kaas.

De kaller det "matvarer med tilsatt butikktid". Det er for de som ikke liker fersk mat, men heller vil at maten skal ha ligget opptil en uke i butikken, mens de blir " klemt på og mørnet av ulike mennesker".

Og ja, du trenger ikke være førsteamanuensis på reklameuniversitetet, eller ha profesjonsutdanning i omvendt psykologi, for å skjønne hva de egentlig reklamerer for her.