Slack dominerer hos norske utviklere

Tre av fem utviklere bruker Slack. Men vet de hvordan?

63 prosent av norske utviklere bruker Slack. Og var det noen tvil, er epost ut for lengst. Her fra Nettbureau sine lokaler i Oslo. 📸: Jørgen Jacbosen
63 prosent av norske utviklere bruker Slack. Og var det noen tvil, er epost ut for lengst. Her fra Nettbureau sine lokaler i Oslo. 📸: Jørgen Jacbosen Vis mer

Som vi tidligere har fortalt; norske utviklere sender lite epost. 21 prosent sender ikke engang én eneste epost om dagen i snitt.

- Det kan tyde på at utviklere i stor grad har begynt å bruke andre verktøy, sa kommunikasjonsdirektør Hanne Kristine Fjellheim i Sopra Steria til kode24.

Og det stemmer på en prikk. For i spørreundersøkelsen vår, Kodeløkka, spurte vi også utviklerne nøyaktig hva de bruker mest til intern kommunikasjon.

Under 10 prosent svarte epost. Og de fleste svarte Slack.

Her er tallene

Her er resultatene fra årets Kodeløkka-undersøkelse, hvor 534 norske utviklere blant annet har svart på hvilke verktøy de bruker for intern kommunikasjon:

Med andre ord:

  • Norske utviklere flest bruker Slack (63 prosent), med Microsoft Teams på en god andreplass (16 prosent).
  • Er målet å sende mindre epost, noe mange mener målet bør være, vinner Slack-brukerne (3 eposter i snitt) over Teams-brukerne (5 eposter i snitt). Mens de som sender aller minst epost er Mattermost-brukerne (2 eposter i snitt).
  • Slack-brukere oppgir i mindre grad enn Teams-brukerne at de opplever internkommunikasjon som en distraksjon. Igjen vinner Mattermost, som i aller lavest grad synes chattingen distraherer.
  • Det er liten forskjell på snittalderen til de ulike brukerne. Men likevel: De eldste bruker epost, de helt yngste bruker Discord.

Oppfordrer til opplæring

Fjellheim i Sopra Steria har jobba mye med internkommunikasjon, og har vært på å innføre Microsoft Teams for deres 1.850 norske ansatte - mange av dem utviklere.

Kommunikasjonsdirektøren er ikke i tvil om at alternativer til epost gir en mer effektiv arbeidsplass, først og fremst fordi de ifølge henne stjeler mindre tid.

- Men man kan vel bruke vel så mye tid på å få oversikt over tonnevis av Teams-meldinger?

- Ja, om man ikke har fått god nok opplæring, og ikke kjenner mulighetene, svarer Fjellheim.

Hun peker på muligheter som å konfigurere selv hva du vil bli varslet om, og generelt det å selv kunne oppsøke informasjon samlet på ett sted, heller enn å få eks antall eposter gjennom dagen.

Det å faktisk rulle ut verktøyene er derfor bare starten på jobben, mener hun.

Kommunikasjonssjef Hanne Kristine Fjellheim i Sopra Steria oppfordrer selskaper til å kjøre opplæring i verktøyene, og ha klare regler. Om ikke, kan de bare bli nye tidstyver. 📸: Sopra Steria
Kommunikasjonssjef Hanne Kristine Fjellheim i Sopra Steria oppfordrer selskaper til å kjøre opplæring i verktøyene, og ha klare regler. Om ikke, kan de bare bli nye tidstyver. 📸: Sopra Steria Vis mer

- Vi har vært veldig opptatt av opplæring når vi har implementert nye digitale verktøy. Og vært ekstremt opptatt av forankring i forkant, først blant toppledelsen og så på mellomledernivå, og aktiv bruk av ambassadører - personer som går litt foran som bjellekuer, forteller Fjellheim til kode24.

Trenger regler

Sopra Steria har valgt en kombinasjon av Workplace fra Facebook og Microsoft Teams. Og de har regelmessig både kursing og ikke minst: Evaluering av kjørereglene.

Fjellheim tar fram et eksempel fra markedsavdeling, hvor de har en egen fraværstråd på Teams for å melde fra når de ikke kommer på jobb.

Det utviklet seg til en varselmaskin: Fordi folk ville være sikre på at alle fikk med seg fraværet deres, begynte de å tagge alle medlemmene. Så skrev kolleger god bedring-meldinger under, som skapte enda flere varsler.

«Det var en god tanke, selvfølgelig, men det fungerte ikke.»

- Det var en god tanke, selvfølgelig, men det fungerte ikke - feeden ble overfylt av unødvendige meldinger for oss andre. Så da lærte vi av det, og tilpassa. Nå skal man i utgangspunktet ikke tagge, og om noen ønsker noen god bedring, så får ikke alle de andre det opp i feeden sin. Alternativt kan de sende dem en direktemelding, forteller Fjellheim.

- Sånn er det med digitale verktøy som stadig er i endring - du må inn og justere reglene. Om ikke, blir disse verktøyene bare enda flere tidstyver.