Tryg skal la AI avgjøre skyld for bilskader – tror kundene blir mer fornøyd

Forsikringsgiganten Tryg vil bruke AI til å gi svar på bilskadesaker, og vurdere det på flere områder.

Skyldspørsmålet etter bilskader vil fremover i stor grad bli avgjort av KI – i alle fall hos Tryg Forsikring. 📸: Lise Åserud / NTB
Skyldspørsmålet etter bilskader vil fremover i stor grad bli avgjort av KI – i alle fall hos Tryg Forsikring. 📸: Lise Åserud / NTB Vis mer

Forsikringsselskapet Tryg skal bruke enda mer kunstig intelligens (AI).

Første punkt på lista er en ny AI-modell skal avgjøre skyld i opptil ni av ti bilsaker.

Dette vil kunne gi mer tilfredse kunder, hevder Nordens største forsikringsselskap.

Skal avgjøres på noen timer

AI-modellen til Tryg skal ta seg av bulkeskader og mindre sammenstøt mye kjappere enn en person ville gjort i vurderingen av skyld.

– Når du har meldt skaden din, vil modellen i løpet av noen timer vurdere om det er du eller naboen din som har feil, sier skadedirektør i Tryg i Danmark, Maria Palsmark.

Selskapet, som behandler mer enn 50.000 bilskader hvert år, sier modellen etter planen skal være i drift innen en måned og senest rett før sommerferien.

Noen saker må vurderes av folk

Normalt kan behandlingen av de aktuelle bilskadesakene ta alt fra noen dager til flere uker.

Dermed forventer Tryg en voldsom effektivisering med AI-modellen, som altså skal avklare skyldspørsmålet på noen minutter, eller maks noen timer.

Vurderingen vil bli basert på skademeldingen fra de involverte og politiet.

I rundt hvert tiende tilfelle vil saksbildet være for komplekst. Da sendes saken videre til en skadebehandler med puls.

En typisk bulk kan skjer ved begrenset parkeringsplass, i hektiske situasjoner eller tett trafikk. Vurderingen av skyldig part skal kunne gjøres mye raskere ved hjelp av kunstig intelligens. 📸: Terje Bendiksby / NTB
En typisk bulk kan skjer ved begrenset parkeringsplass, i hektiske situasjoner eller tett trafikk. Vurderingen av skyldig part skal kunne gjøres mye raskere ved hjelp av kunstig intelligens. 📸: Terje Bendiksby / NTB Vis mer

Mener kunder blir mer tilfreds

Modellen er trent på 42.000 gamle saker, mens den ferdige modellen er testet på ytterligere 4.000 saker.

Ifølge Tryg øker kundetilfredsheten med opptil 30 prosent når responstiden reduseres.

AI er en sentral del av forsikringsgigantens 2027-strategi. Det forventes at bruksområdet fortløpende utvides til andre fagfelt.