Regjeringen.no nede i timesvis, etter problemer hos Microsoft

Flere brukere rapporterer om feil hos Microsoft-tjenester. Det skal også forklare hvorfor regjeringen.no var nede i timesvis.

Prøver du å finne eposten til departementene denne gjengen rår over, så må du se andre steder enn på regjeringen.no akkurat nå. Den nettsiden er nede. 📸: Fredrik Varfjell / NTB
Prøver du å finne eposten til departementene denne gjengen rår over, så må du se andre steder enn på regjeringen.no akkurat nå. Den nettsiden er nede. 📸: Fredrik Varfjell / NTB Vis mer

Regjeringens nettsider var nede i flere timer torsdag ettermiddag. Det var ikke mulig å komme inn på sidene.

Ifølge NRK skal feilen ligge hos en ekstern aktør, og ha oppstått rundt 11.30.

Rundt samme tid ble det også meldt om problemer hos Microsoft, ifølge oversikten hos Downdetector.

Telenor opplyser klokka 15.20 til kode24 at det er iverksatt tiltak, og at trafikken er begynt å komme tilbake på tjenestene som var ramma.

– Dette er Microsoft

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) opplyser til NRK at de undersøker saken.

– Dette handler om et datasenter hvor det har oppstått en feil som påvirker driftsplattformen til regjeringen.no, sier Marianne Svensson i Departementenes digitaliseringsorganisasjon.

– Dette er Microsoft, til syvende og sist, fortsetter hun.

Miljødirektoratets nettsted er også ute av drift, melder de selv.

– Vi overvåker utviklingen og kommer tilbake med mer informasjon, heter det i en pressemelding derfra.

Flere melder om feil hos Telenor

Det er særlig Azure og Microsoft 365 som er berørt, viser oversikten til Downdetector. Brukere skal også oppleve problemer med Teams.

Ifølge oversikten deres har problemene pågått siden 10.30 norsk tid, og tiltatt fram mot 11.30. Etter det skal problemene ha variert.

VG melder at problemene også berører Ice.no, som viser til en Azure-feil.

Flere brukere rapporterer også om problemer hos Telenor, og antallet rapporter har økt etter klokka 12.00.

De bekrefter overfor kode24 at de sliter med flere tjenester for øyeblikket.

– En feilsituasjon hos en ekstern leverandør påvirker innlogging via TelenorID på selvbetjenings-apper hos Telenor, blant annet Mobilt bedriftsnett og Mitt Telenor, sier Vetle Andersen, som er informasjonssjef i Telenor Norge.

Han forteller at meldinger, taleanrop og datatrafikk skal fungere som normalt.

– Vårt fagmiljø jobber sammen med leverandøren for å løse problemet, sier Andersen.

Telenor opplyser klokka 15.20 at det er iverksatt tiltak, og at trafikken er begynt å komme tilbake på tjenestene som var ramma.