Nkom: Flere enn Telenor bør ta seg av nødnumre

– Åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør.

En politibil i Karl Johans gate i Oslo. 📸: Stian Lysberg Solum / NTB
En politibil i Karl Johans gate i Oslo. 📸: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gransket høstens nødnummer-trøbbel. De konkluderer med at flere enn bare Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge.

– Norge må få på plass løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag, sier direktør John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) i en pressemelding mandag.

Nkom foreslår helt konkret at det etableres ESI-net (Emergency Services Network) med en funksjonalitet som heter NG112, som står for neste generasjon 112, hos alle nødetatene.

Fire ganger i høst

De skriver i sin rapport at det er helsevesenet som har kommet lengst av de tre nødetatene når det gjelder teknisk infrastruktur, og Nkom anbefaler derfor at det på kort sikt etableres en slik forbindelse til alle tilbyderne – altså Telia og Lyse/Ice. Men at det kan ta noe tid å innføre en slik teknisk løsning.

Fire ganger i høst har det norske folk opplevd begrensede eller ingen mulighet til å kontakte nødetatene. Nkom har gått nøye gjennom tilfellene og kom mandag med en delrapport fra dette arbeidet.

Det siste av de fire nødnummer-hendelsene skjedde onsdag 13. november, hvor det tidvis var vanskelig å komme gjennom på nødnumrene i seks timer på dagtid.

– Kritisk betydning

Telenor beklaget feilen, som skyldtes strømbrudd på en sentral. De har uttalt at de skal snu hver stein for å sikre at det ikke skjer igjen.

– Nødnummer-tjenesten er av kritisk betydning for befolkningen, og det er åpenbart at nødetatene må sikre en løsning som gir andre muligheter enn i dag, og som gjør oss mindre avhengig av en leverandør, sier Velure.

– For å få en løsning på plass raskt, er det viktig at norske myndigheter og bransjeaktører går sammen for å sikre Norge en tryggere løsning for nødnummertjenestene, sier han.

Andre løsninger i andre land

Andre land har andre løsninger enn i Norge. I Sverige er håndterer det offentlige eide selvskapet SOS Alarm det felles nummeret 112 for alle nødetatene og tar imot nødnummeranrop fra alle teleoperatørene.

I Frankrike har alle teleoperatørene en linje inn til nødetatene. I Nederland, Portugal og Ungarn har man i dag én leverandør, men planlegger å gå over til systemer med flere tilbydere.

Allerede 29. august varslet Nkom tilsyn mot Telenor.

Ved alle de fire hendelsene i høst forårsaket problemet utfall av ett eller flere nødnumre. Problemene berørte bare Telenors nett og ikke nettene til Telia og Lyse Ice. Hendelsene synes å ha ulik rotårsak, men samme konsekvens.

Telenor er med

Telenor sier i en pressemelding at de er positive til Nkoms innspill.

– Det er bra at myndighetene tar initiativ til å se på hvordan man skal trygge en best mulig løsning for nødnummertjenestene fremover. Her er det nyttige erfaringer å hente fra andre land, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Telenor mener også det trengs en forenkling av hvordan nødnummertjenesten fungerer.

– Med årene har det blitt en økende kompleksitet med mange brukere som har egne krav og egne løsninger koblet til tjenesten. Denne kompleksiteten medfører sårbarhet for driften av nødmeldingstjenesten da det kan bli krevende å identifisere og rette feil, sier Engebretsen.

– I dag er ansvaret for spredt, og det er mange bestillere. Vi mener én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten. Det må også være klare krav til alle aktører som inngår i verdikjeden, og en tydelighet fra myndighetenes side hvordan man kravstiller samfunnskritiske tjenester.