Facebooks metavers: - Kan gi større behov for norske utviklere

Utviklere og professorer er spente på konsekvensene når cyberpunk-fantasien snart blir virkelighet.

Søndag annonserte Facebook sin europeiske storsatsing på utviklingen av metaverset, en virtuell versjon av internettet. Bildet er fra et foredrag Mark Zuckerberg holdt i 2019 om Facebooks VR-headsett. 📸: REUTERS/Stephen Lam
Søndag annonserte Facebook sin europeiske storsatsing på utviklingen av metaverset, en virtuell versjon av internettet. Bildet er fra et foredrag Mark Zuckerberg holdt i 2019 om Facebooks VR-headsett. 📸: REUTERS/Stephen Lam Vis mer

- Dette er spennende tider for utviklingsstudenter, IT-bransjen og forskere for å lage morgendagens samhandlings- og underholdningsapplikasjoner, sier Tor-Morten Grønli, professor i informatikk ved Høyskolen Kristiania, til kode24.

Facebook meldte nylig at selskapet i løpet av de fem neste årene vil skape 10.000 nye arbeidsplasser i EU. Ifølge nettgiganten er dette en del av satsingen på det såkalte «metaverset».

Begrepet metavers ble først brukt av forfatteren Neal Stephensen i cyberpunk-romanen Snow Crash, og ble beskrevet som en «sammensmeltning mellom en fysisk, augmentert og virtuell virkelighet på nettet.»

«Grensene mellom fysisk og digital stedeværelse utfordres.»

Facebook skriver selv at metaverset er en «ny fase av sammenkoblede virtuelle opplevelser ved bruk av teknologier som virtuell og augmentert virkelighet.»

Mark Zuckerberg uttalte i juli at Facebook om fem til syv år vil bli oppfattet som et metaverselskap. The Verge meldte denne uka at Facebook neste uke planlegger et navneskifte. Bakgrunnen er at selskapet ønsker å reflektere satsingen på metaverset, og til uka er det også varslet en pressekonferanse hvor de skal fortelle mer om metavers-planene.

Tor-Morten Grønli er professor i informatikk ved Høyskolen Kristiania.
Tor-Morten Grønli er professor i informatikk ved Høyskolen Kristiania. Vis mer

Nytt univers på nett

Ifølge Grønli vil det bli mulig for utviklere i metaverset å skape alt fra spill, digitale møteplasser, samarbeidsverktøy, strømming av konserter, til kunst- og kulturopplevelser.

- Facebooks metavers-satsning viser ekspansjon til nye innovative plattformer, som utvida virkelighet, og er i tråd med trendene i tiden for allestedsnærværende løsninger, hvor grensene mellom fysisk og digital stedeværelse utfordres, sier Kristiania-professoren.

For utviklere betyr dette et økt fokus på å ikke bare forholde seg til konvensjonelle grensesnitt, men å utvide tanken om hva som ønskes av brukerne, forteller Grønli.

Utvider fantasien

Det er ikke bare Facebook som satser på metaverset.

Også Epic Games-sjefen Tim Sweeny har flere ganger uttalt at han ønsker å bidra til å utvikle metauniverset. Også Apple kan bli en naturlig konkurrent om selskapet slipper sine VR-briller.

Men ideen om et metaunivers er ifølge Grønli i utgangspunktet ikke revolusjonerende. Han trekker fram at kommunikasjon via digitale avatarer har vært kjent lenge, men aldri har tatt av og etablert seg.

- Men det er et stort steg at et firma av Facebooks størrelse investerer betydelige summer i utviklingen av, forhåpentligvis, sluttbrukerløsninger, gitt deres store økosystem av tilknyttede brukere, sier han.

Ifølge Grønli ligger det foreløpig ikke an til en voldsom vekst i arbeidsplasser for norske utviklere.

- Men på sikt om slike plattformer etablerer seg, hos mer enn et selskap, så kan det bety et utvidet behov for norske utviklere.

Flere arbeidsplasser

Professoren sier at metaverset vil kreve et økt fokus på at man forholder seg til bransjestandarder for sikkerhet, personvern og universiell utforming.

- Hvor godt rustet er Norge på å være med på utviklingen?

- Jeg opplever at personvern, digital sikkerhet og gode innovative brukeropplevelser er noe som aktivt blir satt på agendaen. Både av offentlig og privat sektor, samt at flertallet av norske utviklere og sluttbrukere er bevisst tematikken, sier professoren.

Ifølge Grønli gjenstår det ett stort spørsmål: Hvor seriøs Facebook er med satsingen og om de evner å ferdigstille disse i produktet.

- Eller om det bare er store ord, sier han.

Martin Helvig er VR-utvikler i Bouvet.
Martin Helvig er VR-utvikler i Bouvet. Vis mer

Mer tilgjengelig

VR-utvikler Martin Helvig i Bouvet mener det er for tidlig å si hva Facebooks metavers-satsing innebærer for utviklere.

Han forteller at det for øyeblikket er vanskelig å utvikle med Oculus Quest 2 og andre Facebook-produkter.

- De krever for eksempel at jeg bruker min private Facebook-konto. De sier at metaverset skal være uavhengig av Facebook, men det er nok litt tidlig å si. Det kan også bli konkurranse mellom ulike selskaper, slik man ser med Epic Store og Steam, sier Helvig til kode24.

Han legger til at terskelen for å skape blir lavere med metaverset, og viser til at mange av dem som er involvert i Roblox og Minecraft er unge og uerfarne.

- En eller annen variant av metavers kan være det neste steget. Men VR må nå et punkt der det blir lettere og mer tilgjengelig for vanlige brukere. Kanskje når VR-briller ser ut som vanlige lesebriller, sier han.