Få skriver LinkedIn-poster med AI: «Ikke blitt så populært som jeg trodde»
LinkedIn-sjef Ryan Roslansky anbefaler deg å satse på softskills i møte med AI – og det virker det som brukerne hans gjør.

Det har ikke mangla på folk som hyper AI, og som snakker om en framtid der alle kan lage sin egen app.
Samtidig er det nok av folk som i den siste tida har advart om potensiell massearbeidsledighet blant folk med kontorjobber, inkludert unge utviklere.
– Det er i overkant optimistisk å tro at dette skjer uten problemer. Det kommer til å bli enorme endringer, og det kommer til å være masse usikkerhet mens det hele skjer, sier LinkedIn-sjef Ryan Roslansky til Bloomberg.
Sats på soft skills
Roslansky er toppsjef for LinkedIn, og overbevist om at AI vil føre til store endringer, og at det egentlig ikke er noe annet alternativ enn å hoppe i det.
Han forteller i et større intervju med Bloomberg hva han mener skal til for å skille seg ut i en tid der AI er venta å spille en stadig større rolle.
– Sats på de typisk mennesklige styrkene du har. Tenk kommunikasjon, samarbeid, alle de tingene. Vær god på det, for det er det som kan gjøre at du utmerker deg.
Folk bruker ikke AI-en hans
I intervjuet forteller Roslansky også at AI har hatt en sentral rolle i utviklinga av LinkedIn, blant annet når det gjelder jobbsøkene. Samtidig er han overraska over hvor lite folk bruker en anna AI-funksjon på nettsida.
– Vi skal ikke skrive innlegg for deg fra scratch, men vi kan gi deg noen forslag dersom du ber oss om hjelp. For å være helt ærlig - dette er ikke blitt så populært som jeg hadde trodd det skulle bli, sier Roslansky.

Forklaringa hans er at mange velger å være forsiktige på LinkedIn, siden det også er en digital CV, og en viktig bit i av omdømmebyggingen til folk.
– Det gjør at folk er mer restriktive på å legge ut noe på LinkedIn enn på andre plattformer, hevder Roslansky, blant anna av frykt for motbør.
– Om du blir tatt for å bruke AI på X eller Tiktok, så er det så sin sak. Om du blir "arrestert" for det på LinkedIn, så kan det få følger for mulighetene dine i fortsettelsen, påstår han.
Der teksthjelpa hos LinkedIn er ment å hjelpe brukere med å framstå mer profesjonelt, er det viktig for folk å tone ned AI-preget, og gi tekstene et mennesklig touch.
20-gangen på AI-ferdigheter
Roslansky forteller også at det er blitt langt mer vanlig å både etterspørre AI-ferdigheter i annonser og i profilen sin.
– Det siste året har vi sett en seksdobling i jobber som etterspør AI-relaterte ferdigheter, sier han, og legger til at det til enhver tid er 15 millioner ledige jobber på plattformen.
– På den andre siden ser vi at vedig mange av brukerne har lagt til AI-ferdigheter i sin profil. Det er 20-dobla, og vi ser at «AI-bølgen skyller over medlemsmassen vår», sier Roslansky.