Én av seks later som at de bruker AI - for å gjøre sjefen glad

Mange sjefer har forventninger om at de ansatte skal bruke AI. Det fører til at flere later som at de bruker verktøyene, sånn for syns skyld.

Bildet er av en mann i grå t-skjorte som sitter ved et bord, med en laptop. Han har ChatGPT oppe på skjermen. Det ligger et par briller på siden av laptopen.
Flere ansatte innrømmer at de er ukomfortable med å bruke AI til oppgaver der sjefene mener dette er rett verktøy. Det kan forklare hvorfor hver sjette innrømmer at de later som at de bruker AI-verktøy.
Publisert

Dersom du «later som» at du bruker AI på jobb, så kan du trøste det med deg at hver sjette kollega gjør det samme, melder The Register.

Samtidig oppgir mer enn hver femte ansatte at de føler seg pressa til å bruke AI i situasjoner der de selv er i tvil om bruken. Tre av fire arbeidstakere sier også at de opplever en forventning om at de skal bruke AI for å løse oppgavene sine.

Tallene kommer fra en undersøkelse laget av hodejegerselskapet Howdy, som er spesialister på å rekruttere tech-ansatte.

Deres undersøkelse viser at det er blitt vanlig å bruke AI på typiske kontorarbeidsplasser i USA, men også at det er en stor bakside på medaljen.

De aller fleste sier seg fornøyd

Det skal sies at de aller fleste ansatte sier til Howdy at de opplever at AI gjør arbeidsdagen bedre. 

  • 84 prosent av de ansatte føler seg mer produktive når de bruker AI (uten at det betyr at de faktisk blir mer produktive, ifølge andre undersøkelser)
  • 69 prosent sier de trives bedre på jobb og har fått en bedre arbeidshverdag med AI.
  • Mer oppsiktsvekkende er det kanskje at 56 prosent betaler for kraftige AI-verktøy sjæl, som de bruker på kontoret. I gjennomsnitt bruker de 68 dollar (685 kroner) på dette i måneden.

Flere av de som har svart på undersøkelsen, avviser at AI gjør at de føler seg mer ensomme. Heller det motsatte, viser det seg.

  • 31 prosent sier de føler seg mindre ensomme.
  • 25 prosent sier at de samarbeider mer.

Mange kjenner på «AI-utbrenthet»

"State of Software Delivery 2025" har tidligere advart om at bruken av AI kan øke risikoen for at utviklere blir utbrent, blant annet ved økt behov for debugging.

– Bare fem prosent sier at de føler seg utbrent som følge av AI, skriver Howdy. 

Sett i lys av at sykefraværet innen IKT var på høyeste nivå på 15 år i fjor høst, og at psykiske lidelser øker i omfang, er det neppe alle som er enig i at det er rett å bruke «bare» om AI-drevet utbrenthet.

  • Hver fjerde ansatte oppgir at de ofte eller alltid føler seg overvelda av utvikling innen AI.
  • En av tre sier at det å lære seg, bruke og kontrollere arbeidet til AI'en tar like mye tid som metoden de brukte før.
  • Nesten hver tiende ansatt (9 prosent) oppgir at AI har ført til at de føler seg mindre verdt på jobben.

Føler på forventningspress

Forklaringen på det siste, kan også ha sammenheng med forventninger. Hver tredje ansatt svarer at de opplever at det er en formell eller uformell forventning om å bruke AI til å løse arbeidsoppgavene.

Mer enn hver femte (22 prosent) sier at de opplever et press om å bruke det i situasjoner der de er usikre på valget om å bruke AI. Likevel er det tilsynelatende et fåtall som protesterer eller kommer med innvendinger.

16 prosent, mer enn hver sjette ansatte, oppgir at de noen ganger velger å late som at de bruker AI, for å møte forventningene.

1.047 arbeidstakere innen tech svarte på undersøkelsen i juni. Rundt 30 prosent svarte bekreftende på å ha en eller annen lederrolle.

Powered by Labrador CMS