Avslo over 200 søknader med personlig tilbakemelding: «Vis dem respekt!»

– Jeg ønsker å si til alle andre som driver med rekruttering at man skal møte sine søkere med mye større grad av respekt, skriver Aleks Gisvold.

– Søkerne bruker ofte lang tid på å skrive søknader, bare for å oppleve at de får en automatisk svartekst og et avslag uten begrunnelse, skriver Aleks Gisvold, her avbilda på NDC Oslo i fjor. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
– Søkerne bruker ofte lang tid på å skrive søknader, bare for å oppleve at de får en automatisk svartekst og et avslag uten begrunnelse, skriver Aleks Gisvold, her avbilda på NDC Oslo i fjor. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Jeg innser at det er sterk fare for å bli arrestert av Jante-politiet for å skrive et leserinnlegg som dette, men som jeg har lært - hvis du vil ha noe gjort, er det lurt å gjøre det selv:

Jeg har i år hatt ansvar for å lese alle søknader til stillingen "nyutdannet teknolog" hos selskapet jeg jobber i. Det er i skrivende stund mer enn 250. Vi er heldige som har fått så mange søkere.

Det er selvsagt med en bismak at vi vet at noe av grunnen er at markedet er nede i en bølgedal, og det er vanskeligere å få seg jobb for tiden.

Uansett - jeg skulle ønske flere tok seg tid til å gi noe tilbake til søkerne sine og vise takknemlighet på samme måte som vi har gjort.

«Okei, så du har bare gjort jobben din på en god måte, Aleks?»

Det snakkes mye om å være effektiv, raskt, treffe gode beslutninger, og helst bruke litt (for mye) KI på veien.

Jo mere kapitalismen skal presse oss, skvise oss og vifte med duften av fersk trykksverte på ferske pengesedler, jo mer øker sjansene for at vi glemmer å være medmenneskelige.

Nettopp denne medmenneskeligheten var den eneste ordren jeg fikk fra vår leder da han ga meg ansvaret for å lese og besvare søknadene vi fikk.

«Vær ærlig med dem, og vis dem den respekten de viser oss da de sendte oss en søknad», var ordren fra Snorre.

Derfor har vi gitt hver eneste søker en personlig tilbakemelding, med tydelige tilbakemeldinger, ærlige vurderinger og innsikt i vår forretningshverdag.

Jeg har grunn til å tro til at få til ingen andre selskaper har tatt søkerne sine like seriøst som oss. Det å sende ut mer enn 200 avslag har hatt sin pris rent mentalt, men de som har svart med en takk for veiledningen og tilbakemeldingene, har gjort det hele verdt det.

«Er dette bare snikreklame for der du jobber? Det passer seg dårlig som leserinnlegg»

Selskapet er helt supermega tipp topp, men dette er en énmannsjobb, utført fordi jeg fikk ansvar om å løse dette. Dette skal ikke være reklame for dem.

Det har gått med noen halvtimer med fritid, fordi jeg ønsker at søkerne som møter en krevende markedssituasjon skal sitte igjen med en fortjeneste på å ha sendt søknader.

Men hva så?

Jeg velger å tro at noe av det viktigste vi kan gi våre yngre, fremtidige, kolleger er veiledning og håp om at det går mot lysere tider.

Det er mange som ansetter langt færre enn de har gjort tidligere år, og sånn svinger økonomien i den frie verden. Vi som har vært med på dette en stund vet at det går i bølger, og når man surfer må man spare noen kokosnøtter til dager man er tvunget til å stå i vannkanten og kjede seg.

«Jeg er fremdeles litt usikker på hva du vil frem til, annet enn å få skryt fra leserne»

Jeg ønsker å si til alle andre som driver med rekruttering at man skal møte sine søkere med mye større grad av respekt enn hva som er gjennomsnittlig.

Søkerne bruker ofte lang tid på å skrive søknader, bare for å oppleve at de får en automatisk svartekst og et avslag uten begrunnelse. Dette sendes ofte ut uten navn, eller ved at de som har gjort vurderingene gjemmer seg bak et navn som ikke har vært involvert i prosessen.

Vi kan bedre enn dette.

Jeg ønsker å si til alle som sender søknader at de skal ha forventninger til dem de søker hos, og ikke la dem komme unna med en automatisk svartekst. Samtidig ønsker jeg å gi søkerne noen tips til hvordan de kan bli lagt mere merke til, og hvordan de kan forbedre sine søknader.

«Noe mer du ønsker å si om hvorfor vi skal ta dette på alvor?»

Flere av de som er avslått har tatt kontakt med oppfølgingsspørsmål. Jeg har signert hver tilbakemelding med fult navn, som har ført til ganske mange flere besøk på LinkedIn-profilen min enn vanlig.

95% av de som tar kontakt er hyggelige og takknemlige. Disse tilbakemeldingene gjør innsatsen min verdt det. 100% av de som har tatt kontakt har fått oppfølging og veiledning, enten med tips til selskaper de kan vurdere å søke hos, hvordan de skal fremstå som sterkere kandidater eller tips til hvilke fag jeg tror er best å ta under vårsemesteret på ulike studier.

Til tross for noen aggressive tilbakemeldinger, har vi tatt hver søker seriøst og prøvd å gi dem råd og veiledning i sin jobbsøkerprosess. I noen tilfeller har jeg også hjulpet dem å identifisere selskaper de kan vurdere å søke jobb hos.

Jeg har på mange måter gitt kostnadsfri karriereveiledning til alle våre søkere siden august 2024, og når jeg teller over har det kanskje tatt 80-100 timer.

Søknadene har i stor grad fått svar basert på innsatsen de har lagt ned. Har de skrevet kort, har de fått korte svar, mens mer gjennomførte søknader har fått mer gjennomførte svar.

Om din bedrift ikke har kapasitet til å gi folk minst 3 setninger med tilbakemelding som viser at søknaden deres har blitt lest, så kan dere leie meg inn, så skal jeg lære dere hvordan taste på tastatur. 😉

PS! Hvis du leste helt hit og tenker at du skal sende oss en søknad, er du selvsagt velkommen til det. Dessverre har vi allerede tatt våre valg hva gjelder konsulenter i kategorien «nyutdannet», men vi ønsker å rekruttere flere med erfaring fra bransjen. Med flere av dem, får vi også mer plass til nyutdannede.

PPS! Takk, Elise 👑 for korrekturlesing