En ny kartlegging viser at universell utforming fortsatt er svakt integrert i høyere utdanning.
IKT-studiene skiller seg ut. I positiv retning.
Ifølge tallene til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), så er det også en positiv utvikling siden 2019.
"Best i klassen"
Sammen med bygg- og designstudier er IKT best i klassen:
- Begrepet universell utforming gir direkte treff i beskrivelsen av enkeltemner i 40 prosent av studieplanene innen IKT-fag.
- Gjennomsnittet i kartleggingen er 37 prosent.
- Tar man med flere begreper som kan tydes i retning universell utforming, nevnes de av 62 prosent av studiene – mens 38 prosent altså ikke nevner noe som peker i den retning.
Det hører med til historien at 78 av de 157 vurderte studieprogrammene er innen IKT, noe som gjør at IKT drar opp gjennomsnittet betydelig.
Det er særlig bachelor-programmene innen IKT som drar opp snittet:
- 55 prosent av bachelor-programmene trekker universell utforming direkte – altså mot 40 prosent blant alle.
- Dette kan bety at universell utforming anses for å være et grunnleggende viktig tema i studieprogrammet, og derfor introduseres tidlig i studiet, påpeker HK-dir.
- De antyder at den lavere andelen på masterprogrammene kan ha en sammenheng med at de er såpass spesialiserte at "noe som regnes som så grunnleggende" ikke blir prioritert.

Ingen digitale skoleløsninger gode nok
I stor grad obligatorisk
79 prosent av emnene der universell utforming er tema, er også obligatoriske.
Studenter som er mest interessert i å fordype seg, kan utforske det videre gjennom valgfrie emner.
En anonym fagansvarlig innen IKT er i rapporten sitert på at det i deres studieprogram inngår en forelesning om tilgjengelighet og universell utforming, uten at denne går i detalj.
– Derimot er det et svært populært valgemne på 7,5 studiepoeng som har Universell Utforming (…) som tema. Dette tas av godt over halvparten av studentene, oppgir den fagansvarlige.

Vil kreve flere utvikler-lærlinger, men ikke juniorer
Liten grad av testing
Det er også undersøkt hvorvidt studentene er forventet å mestre universell utforming etter studiet.
IKT-studiene kommer, ved første øyekast, godt ut på dette. Men når tallene brytes ned, viser det seg å likevel være en del å gå på.
- I 48 prosent av studiene skal studenter i noen grad kunne anvende det de har lært.
- Samtidig er det bare et generelt kompetansemål ved 17 prosent av studiene.
– Dette vil si at emnene i IKT-programmene i liten grad planlegger å lære bort universell utforming på en slik måte at studentene forventes å kunne anvende det selvstendig etter endt studium, heter det seg i rapporten.
– Uten testing av kunnskapen vet vi lite om hva studentene faktisk lærer. Å høre en forelesning er noe helt annet enn å løse en eksamensoppgave, sier Bjørnar Kvernevik fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
