Stengte tilgang til skolesystem etter UU-feil

Alle kommunene slapp dagsbøter, men én av dem måtte løse tilgjengelighetsfeil ved å stenge hele systemet.

UU-tilsynet har satt av året til å sørge for at norske kommuner bruker skolesystemer som følger reglene rundt universell utforming. 📸: Gorm Kallestad / NTB
UU-tilsynet har satt av året til å sørge for at norske kommuner bruker skolesystemer som følger reglene rundt universell utforming. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Som varsla setter Tilsynet for universell utforming av ikt (UU-tilynet) av 2023 til å sjekke om læremidler følger reglene for tilgjengelighet.

Tidligere i år "slakta" de norske kommuners skolesystemer: De utførte tilsyn med systemene i Bergen, Sunnfjord, Stavanger, Trondheim, Bodø og Tromsø, hvor fem av dem fikk i juni krav om å rette opp i tilgjengelighetsfeil innen august.

Trondheim rydda raskt opp, mens de fire andre den 2. oktober fikk vedtak om dagsbøter – om de ikke fiksa feilene innen 13. oktober, vel og merke.

Det viser det seg nå at de fikk til.

Stengte tilgang

De fire sakene gjaldt kommunenes nettsider og disse digitale læremidlene:

  • Bergen kommune: Aski Raski, Brettboka og Aschehoug univers
  • Stavanger kommune: Skolen frå Cappelen Damm
  • Tromsø kommune: Creaza og kommunen si nettside
  • Bodø kommune: Aftenposten junior skole og Showbie

Alle disse fikk retta tilgjengelighetsfeila sine, med ett unntak: Systemet Showbie hos Bodø.

Dette problemet løste kommunen heller ved å stenge tilgangen til verktøyet, i på vente av at den kanadiske leverandøren selv fikser produktet.

Tilsynsdirektør Malin Rygg i UU-tilsynet.
Tilsynsdirektør Malin Rygg i UU-tilsynet. Vis mer

"Tilsyn virker"

- Vi ser at tilsyn virker. Kommunene og leverandørene har tatt dette på alvor og gjort en god innsats, sier tilsynsdirektør Malin Rygg i en pressemelding.

- Av alle løsningene som ble kontrollert, er det én løsning som ikke kom i mål. Det er i alle sin interesse at feila blir retta, og det er et godt steg framover at læremidlene nå er bedre å bruke for flere elever.

- Vi håper at både kommunene og leverandørene fortsetter det gode arbeidet, så også elever med nedsatt funksjonsevne får glede og nytte av disse i tida framover.