Sparebank 1 SMN stenger nettbanken hele helga: - Aldri hørt om liknende

Skal gjøre en "teknisk fusjon" som tar ned nettbank og Vipps i dagesvis. Utvikler og kunde Daniel Wetting Johnsrud er både overraska og skuffa.

Sparebank 1 SMN stenger nettbanken i flere dager, for å gjøre en "teknisk fusjon". Det både overrasker og skuffer kunde. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Sparebank 1 SMN stenger nettbanken i flere dager, for å gjøre en "teknisk fusjon". Det både overrasker og skuffer kunde. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

"Mobilbank, nettbank og telefonbank er utilgjengelig 22. til 25. september" advarer Sparebank 1 SMN de som besøker nettsidene deres i disse dager.

Informasjonen er også sendt ut til kunder på epost, og på nettsidene forteller de at fra 22. september klokka 15.00 til 25. september klokka 8.00 vil kundene oppleve at blant annet:

  • "Nettbank, mobilbank og telefonbank blir stengt, og du vil dermed ikke kunne logge inn"
  • "Betaling med Vipps til privatpersoner (vennebetaling) vil ikke fungere"
  • "Minibankene og innskuddsautomatene våre i Volda, Ørsta, Ulsteinvik, Herøy, Vartdal og Sæbø vil være stengt. Du kan ta ut penger i butikk og i andre banker sine minibanker."

Hvorfor, sier de ingenting om.

"Strek i regninga"

- I 2023 finner jeg det spesielt at en relativt stor bank har en nedetid på 2,5 dager. Mens litt nedetid og ustabilitet av og til kan tolereres, er en hel helg uten muligheter for overføringer, bruk av Vipps, sjekking av saldo og så videre for mye i det moderne samfunnet, sier seniorutvikler Daniel Wetting Johnsrud i Aplia til kode24.

Han er selv kunde hos banken, og fikk informasjonen på epost denne uka. En epost han først trodde kunne være svindel, da budskapet var såpass overraskende.

Seniorutvikler Daniel Wetting Johnsrud i Aplia
Seniorutvikler Daniel Wetting Johnsrud i Aplia Vis mer

- Jeg bytta til Sparebank 1 SMN for 1,5 år siden på grunn av deres gode tekniske løsninger, men som kunde føler jeg at dette er en strek i regninga, fortsetter Johnsrud.

Sparebank 1 SMN er ifølge seg selv "Midt-Norges ledende finanskonsern" med hovedkontor i Trondheim, 1.750 ansatte og 200 år med historie.

- Vi hører ofte om hvor mye bedre banktjenester har blitt etter digitaliseringen begynte, og som en utvikler, støtter jeg absolutt digitalisering og kontantfrie løsninger. Men dette bør ikke skje på bekostning av tjenestekvaliteten. Vi har nå hel-digitaliserte banker, så hvordan kan man forvente at en nedetid på 2,5 dager er akseptabelt? spør Sparebank 1 SMN-kunden.

"Teknisk fusjon"

Vi har sendt en rekke spørsmål til Sparebank 1 SMN, men får bare en generell uttalelse i retur.

💡 Oppdatering: Banken har nå fortalt mer om hvorfor de stenger:

Kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke forteller kode24 at nedetida skyldes en "teknisk fusjon" mellom Sparebank 1 SMN og SpareBank 1 Søre Sunnmøre. Nedetida skal derfor gjelde kunder hos de to, men ikke hos andre Sparebank 1-avdelinger.

- Den juridiske fusjonen av de to bankene ble gjennomført i mai i år, og nå skal vi altså bli én bank også teknisk. For å få gjort det som kreves i den forbindelse, er vi nødt til å stenge nettbanken og enkelte andre tjenester denne helga, forteller Røkke.

Kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke i Sparebank 1 SMN
Kommunikasjonssjef Eirin Sørensen Røkke i Sparebank 1 SMN Vis mer

Da enkelte funksjoner i Vipps henger sammen med bankens egne systemer, vil også blant annet vennebetalinger i Vipps bli utilgjengelig denne helga. Røkke påpeker at kundene fortsatt kan betale med kort.

- Vi er avhengig av mange ressurser fra flere ulike fagmiljøer for å få gjennomført denne tekniske fusjonen, men jeg har ikke nøyaktig antall på hvor mange som jobber med dette gjennom helgen, sier Røkke, som heller ikke forklarer nøyaktig hvorfor banken må gå så drastisk til verks.

Overraska og skuffa

Tilbake sitter utvikleren Johnsrud og alle de andre kundene og må belage seg på en helg uten nettbank.

- Jeg kan ikke huske å ha opplevd eller hørt om andre store tjenesteleverandører som har hatt nedetid på tjenestene sine i 2,5 dager. Dette sender et signal om at enten bryr ikke Sparebank 1 SMN seg om kundene sine, eller så er problemene de opplever så alvorlige at jeg ikke lenger kan stole på dem som bank, mener han.

- Fra din egen erfaring; kan en slik nedstenging forsvares?

- Som utvikler er mitt svar at det er umulig å gi en konkret vurdering, uten innsikt i problemene de står overfor. Det er velkjent blant utviklere at en del systemer innen finansbransjen er overmodne for oppgraderinger, men omfanget av dette er likevel overraskende og skuffende.