Sbanken stenger nettbanken i tre dager, midt i uka

Overgangen til DNB og ny app skaper tre dager nedetid for kundene.

Sbanken advarer nå kundene sine, gjennom blant annet denne eposten, om at nettbank og app stenger i tre dager. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Sbanken advarer nå kundene sine, gjennom blant annet denne eposten, om at nettbank og app stenger i tre dager. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

kode24 har flere ganger fortalt om tjenester som stenger, til tider ganske lenge, for oppdateringer: I fjor høst holdt Sparebank 1 SMN stengt en hel helg, BankID stengte i ni timer og Libero stengte kundeklubben sin i to uker.

Nå forteller Sbanken at de stenger nettbanken sin, både i nettleser og app, i fire dager. Kundene blir advart blant annet gjennom en epost.

"Overfør penger til kortkontoen din før nettbanken og appen stenger tirsdag 26. mars klokken 14:00" oppfordrer banken kundene sine på nettsidene.

"Etter dette tidspunktet vil det ikke være mulig å overføre penger mellom egne kontoer. Derfor er det viktig å sørge for at du har de pengene du trenger på kontoen din slik at du klarer deg frem til vi åpner igjen fredag 29. mars."

Får ikke BankID-hjelp

Sbanken holder på med overgangen til en ny app, etter å ha blitt "et konsept fra DNB". Det er i forbindelse med dette at de altså stenger ned både appen og nettbanken.

De understreker at bankkort og Vipps skal fungere normalt i perioden, men har du ikke penger tilgjengelig på disse plattformene, får du altså ikke overført noe gjennom nettbanken.

"Hvis du glemmer BankID-passordet ditt, eller skulle være så uheldig å sperre BankID under nedetiden, må du dessverre vente til vi åpner 29. mars før vi kan hjelpe deg med å åpne det igjen" forteller Sbanken i tillegg, som sier de "gleder seg" til den nye appen sin åpner 29. mars.

"Vanlig"

– Har dere forståelse for at det kommer reaksjoner fra kundene deres? spør E24.

– Ja, absolutt. Vi har informert kundene om at de må ha nok penger på kontoene sine mens dataene flyttes og Sbanken er stengt. Så lenge de har det, fungerer betalinger med kort og Vipps som normalt, skriver Julia Stelzer Norberg, kommunikasjonsrådgiver for Sbanken-konseptet i DNB, i en epost til E24.

Avisa spør også hvorfor ikke de har funnet en løsning for å holde tjenestene sine åpne før de nye åpner.

– Det er vanlig at større tekniske omlegginger fører med seg noe nedetid. Det er store mengder data som skal flyttes, og flytteprosessen er lagt til påsken nettopp for at det skal være minst mulig nedetid for kundene våre, svarer Nordberg E24.