Libero stenger app og klubb i to uker for oppgradering

Bleieprodusenten vil ikke at data skal ødelegges - eller at det blir for dyrt.

Denne beskjeden får du om du åpner Liberoklubbens app akkurat nå. De holder stengt i to uker, for å oppgradere systemene sine. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Denne beskjeden får du om du åpner Liberoklubbens app akkurat nå. De holder stengt i to uker, for å oppgradere systemene sine. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

kode24 fortalte nylig at Sparebank 1 SMN stenger nettbank, Vipps og enkelte minibanker for kundene sine en hel helg, på grunn av en bankfusjon:

- Det kunne vært verre, tipsa en leser, og viste til hva Liberoklubben driver med for tida.

Denne kundeklubben holder nemlig stengt i to hele uker, for å komme seg over på nye systemer.

Stenger klubb, app, forum

"Liberoklubben er midlertidig stengt i to uker Vi gjør endringer for å forenkle og forbedre siden og appen for deg" skriver Liberoklubben på egne nettsider.

Liberoklubben er kundeklubben til Libero, ikke overraskende, og lar kundene blant annet registrere bleiekjøpene sine for bonuspoeng, og appen deres har tjenester som graviditetskalender og bestilling av bildebøker.

Prøver du appen deres nå, får du samme beskjed som på nettsidene, og all funksjonalitet er utilgjengelig. Slik skal det være i opptil to uker, fra og med 15. september.

"I løpet av denne perioden har vi heller ikke mulighet til å hjelpe deg med justeringer, bestillinger eller poengene. Forumet "Foreldrepraten" vil fortsatt være åpent, men du vil ikke kunne publisere nye innlegg eller svare på tråder i denne perioden" fortsetter Libero, og legger til:

"OBS! Når Liberoklubben åpner igjen, vil vi be alle medlemmer om å opprette et nytt passord."

Kommunikasjonsdirektør Sofia Hallberg i Essity.
Kommunikasjonsdirektør Sofia Hallberg i Essity. Vis mer

Oppgraderer plattformen

Libero og kundeklubben deres er merkevarer i det gigantiske, svenske selskapet Essity, som skal ha 48.000 ansatte i 150 land og en omsetning på flere milliarder.

- Vi invisterer tungt i Liberoklubbens nettsider og app, forteller kommunikasjonsdirektør Sofia Hallberg i Essity til kode24.

- Og hvorfor holder Liberoklubben nå stengt?

- Vi gjør en stor plattform-oppgradering, inkludert migrering av data og innhold fra gamle legacy-systemer til en ny arkitektur, svarer hun.

Vi ber henne fortelle mer om hva dette betyr rent teknisk, men det ønsker hun ikke å dele.

«...og i kombinasjon med å redusere kostnadene ved migreringen, ble det besluttet å stenge ned i maks to uker.»

Vil sikre data

Arbeidet med Liberoklubben skal være en kombinasjon av egne og eksterne utviklere, men Hallberg kan ikke fortelle hvor mange som er i sving.

- Hvorfor kan dere ikke oppdatere klubben deres samtidig som dere holder den åpen?

- På grunn av migreringen av data, og for å sørge for at ikke dataintegriteten ikke blir kompromittert, svarer hun.

Den samme prosessen skal allerede ha blitt gjort i andre markeder, med samme nedetid. Når vi spør hvorfor de trenger å ha så lang nedetid for hvert marked, svarer hun det samme: De vil ikke risikere at noe data går tapt.

Reduserte kostnader

- Men hvorfor trenger dere egentlig å holde stengt så lenge som to uker?

- Det var en kritikalitetsvurdering av løsningen, og i kombinasjon med å redusere kostnadene ved migreringen, ble det besluttet å stenge ned i maks to uker, svarer Hallberg.

For brukeren skal oppgraderingen føre til et nytt grensesnitt, og ny funksjonalitet i både appen og forumene.

- Til slutt: Hvorfor må kundene deres også sette et nytt passord når klubben kommer tilbake?

- Det har kommet forbedringer i sikkerheten i den nye plattformen, som gjør passordene i legacy-systemene forelda.