Nå kan du snart prøve Googles API-er for cookie-erstatning

Privacy Sandbox skal erstatte tredjeparts cookies i Chrome til høsten.

Google er i full gang med å rulle ut de nødvendige API-ene for at utviklere skal kunne lage løsninger som bruker Privacy Sandbox. 📸: Kurt Lekanger
Google er i full gang med å rulle ut de nødvendige API-ene for at utviklere skal kunne lage løsninger som bruker Privacy Sandbox. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Google har lenge hatt en plan om å fase helt ut tredjeparts informasjonskapsler (cookies) i Chrome, og erstatte den med en løsning de har kalt Privacy Sandbox.

Nå melder The Verge at første fase av utfasingen av tredjeparts-cookies i Chrome er nesten ferdig, og at søkegiganten den 24. juli vil begynne å gjøre de nødvendige API-ene tilgjengelig for utviklere.

For å bruke API-ene må du ha Chrome versjon 115.

Kartlegger interesser

Mens Apple og Mozilla for lengst har skrudd av tredjeparts-cookies som standard, har Google ønsket et alternativ som gjør det mulig å blant annet målrette annonser på en mer anonym måte.

Mange mener imidlertid Privacy Sandbox ikke er stort bedre enn tredjepartscookies, og Google har ikke klart å få med seg verken Apple eller Mozilla på initiativet. Standardiseringsorganisasjonen W3C er heller ikke imponert, og mener teknologien ikke ivaretar brukernes personvern godt nok.

«Dermed står Google alene om Privacy Sandbox.»

Dermed står Google alene om Privacy Sandbox.

Privacy Sandbox-API-ene som nå blir tilgjengelig for utviklere inkluderer Topics API-et som kategoriserer brukernes interesser basert på hvilke nettsider de surfer på, men uten å dele informasjonen direkte med annonsørene.

Så har du et Attribution Reporting API som måler når annonseklikk eller visninger fører til konverteringer – altså at noen kjøper noe eller utfører en eller annen handling basert på annonsen.

Til slutt har du et Protected Audience API (tidligere kalt FLEDGE) som gjør det mulig å vise relevante annonser til deg basert på tidligere interaksjon med annonsøren – det som gjerne kalles remarketing på markedsføringsspråket. Det kan for eksempel være at du har klikket på en annonse på et nettsted eller en lenke i en e-post, og så kan du noen dager senere få opp en annonse om noe lignende på et helt annet nettsted.

Alt dette skal da gjøres på en måte som ifølge Google ivaretar personvernet bedre enn tredjeparts-cookies.

Kun noen utviklere vil få alle API-ene

Ifølge The Verge vil API-ene bli skrudd på for bare et begrenset antall utviklere nå den 24. juli, og så vil de rulles ut gradvis.

Det vil også være bare noen få som får tilgang til alle API-ene på én gang, slik at Google enklere kan oppdage og isolere bugs relatert til spesifikke API-er.

I løpet av neste uke vil rundt 35 prosent av Chrome-nettleserne ha tilgang til API-ene, så vil dette øke til 60 prosent i august og 99 prosent rundt tidspunktet da Chrome 116 ventes å være tilgjengelig i midten av august.

Du kan lese mer om dette i denne bloggposten fra Google, som også inneholder andre nyheter om Chrome 115.