Nå er det bevist: Søke­resultatene har blitt dårligere

Forskere har sjekket kvaliteten på søkeresultatene til Google, Bing og DuckDuckGo.

Søkeresultatene du får på Google har blitt dårligere, og generativ AI kommer til å gjøre det enda verre, mener forskere. <a href="https://unsplash.com/@solenfeyissa?utm_content=creditCopyText&amp;utm_medium=referral&amp;utm_source=unsplash">📸: Solen Feyissa</a>, <a href="https://unsplash.com/photos/person-holding-black-android-smartphone-UWVJaDvXW_c?utm_content=creditCopyText&amp;utm_medium=referral&amp;utm_source=unsplash">Unsplash</a>
Søkeresultatene du får på Google har blitt dårligere, og generativ AI kommer til å gjøre det enda verre, mener forskere. 📸: Solen Feyissa, Unsplash Vis mer

Synes du søkeresultatene du får på Google eller andre søkemotorer bare blir dårligere og dårligere?

Det er ikke sikkert det er bare noe du innbiller deg.

En gruppe tyske forskere har brukt ett år på å gå gjennom søkeresultater for 7.392 produktanmeldelser på Google, Bing og DuckDuckGo, og laget det de hevder er den første systematiske undersøkelsen av om hvorvidt kvaliteten på søkeresultater har blitt dårligere eller ikke. Det skriver The Register.

– Vi kan konkludere med at høyere rangerte sider i gjennomsnitt er mer optimaliserte, har mer "affiliate"-markedsføring, og viser tegn på lavere tekstkvalitet, skriver forskerne.

«Søkemotorer ser ut til å tape den katt-og-mus-leken som SEO-spam er.»

Taper kampen mot spam

Ifølge forskerne er det slik at selv om en liten andel av produktanmeldelser på nettet bruker affiliate-markedsføring – altså produktlenker som genererer inntekter for nettstedet om noen klikker på dem – så brukes dette i mesteparten av søkeresultatene.

Dette gjør at søkeresultatsidene blir av dårligere kvalitet.

– Alle søkemotorene har betydelige problemer med høyt optimalisert affiliate-innhold, skriver forskerne.

Problemet er at jo mer fullstappet en nettside er med affiliate-lenker og ulike strategier for søkemotoroptimalisering (SEO), jo dårligere blir søkeresultat-sidene.

Alle de tre søkemotorene som er undersøkt sliter også med at de "lures" av aktører som gjennomfører store "spam-kampanjer" med affiliate-lenker. Søkemotorenes forsøk på å hindre slik manipulering har i beste fall en midlertidig positiv effekt – og det er Google som lykkes best. Likevel:

– Søkemotorer ser ut til å tape den katt-og-mus-leken som SEO-spam er.

Det kommer til å bli verre

Om du synes det er ille nå, så kommer det til å bli verre, skriver The Register.

Forskerne skriver at kvaliteten på tekstene til nettsider som kommer høyt opp på alle tre søkemotorer blir dårligere og dårligere. Og med inntoget av generativ AI vil internett oversvømmes av AI-generert innhold av dårlig kvalitet.

– Grensen mellom harmløst innhold og søppelpost blir stadig mer uklar – en situasjon som uten tvil vil forverres i kjølvannet av generativ AI, advarer forskerne.

En av forskerne, Janek Bevendorff, sier til The Register at det er vanskelig å vite hva søkemotorene bør gjøre, men anbefaler dem å bli mer forsiktige i utvelgelsen av hvilke sider de bør promotere hvis innholdet kommer fra nettsteder som produserer veldig mye innhold.

– Men det kommer til å forbli et katt-og-mus-spill, sier Bevendorff.