Experis saksøker Loop Academy-gründer: Mener de stjal konsept og kunder
Marius Jansen starta Loop Academy etter å ha jobba i Experis Academy. Nå må han møte sin tidligere arbeidsgiver i retten, om millionkrav.

kode24 fortalte i fjor vinter om nykommeren Loop Academy, som skal få juniorer ut i jobb ved å først kurse dem opp, og så leie dem ut til arbeidsgivere som senere kan ansette dem.
«Hvis dette høres kjent ut, er det kanskje fordi du har lest om det samme opplegget hos Experis Academy» skrev kode24.
Dette var ikke tilfeldig: Grunnleggere Marius Jansen og Linus Sundin Corméry jobba begge høyt opp i konsulentselskapet Experis med deres Academy-opplegg, før de slutta for å starte Loop Academy.
Nå går giganten Experis til sak mot Loop-gründeren Marius Jansen, for potensielt millioner av kroner.
«Kopiert vårt Academy-konsept»
– Marius Jansen og Linus Sundin Corméry har med Loop Academy kopiert vårt Academy-konsept, og i tillegg nesten utelukkende gått etter våre eksisterende kunder, som også var våre kunder da de var ansatt i Experis Academy, sier kommunkasjonsdirektør Sven Fossum i ManpowerGroup, som eier Experis, til kode24.

kode24 har bedt han svare på en rekke spørsmål om søksmålet, men får bare en generell uttalelse.
– Vi ønsker ikke å forhåndsprosedere denne saken i media, utover å si at vi mener vi har en sterk sak som skal behandles av retten, avslutter han.
Denne retten er Romerike og Glåmdal tingrett, hvor saken skal opp 5. november i år.
Potensiell million-erstatning
Experis skal først ha gått etter Linus Sundin Corméry, men dette skal ha blitt droppa etter noen runder mellom advokatene deres. Søksmålet Experis nå gjennomfører går mot Marius Jansen – personlig. Kort fortalt:
- Experis mener Jansen har brutt kundeklausuler. Altså lister over kunder Experis nekta Jansen å ta kontakt med i ny jobb, noe en arbeidsgiver kan gi deg med loven i hånd. Experis mener Jansen, gjennom Corméry, har vært i en form for «indirekte kontakt» med flere slike kunder.
- Experis krever konkret at Jansen betaler en såkalt konvensjonalbot for minst fire slike tilfeller, på totalt 800.000 kroner. I tillegg mener de at det kan dreie seg om langt flere brudd, og skisserer krav på opp mot 7,8 millioner kroner i tillegg.
- Det har også vært snakk om å kreve erstatning for tapt fortjeneste, i millionklassen, men noe av dette har Experis gått tilbake på, og det virker uklart om dette vil forfølges.
- Uansett kan det altså være snakk om krav på opp mot 8,6 millioner kroner. I tillegg til høye advokatutgifter.

Uenig i alle punkter
– Jeg er veldig trygg på å ikke ha brutt noen klausuler. Men det er klart det er en stressfaktor, å ha et stort selskap etter deg, forteller Marius Jansen til kode24.
Han og kollega Linus Sundin Corméry mener de ikke har gjort noe galt i oppstarten av Loop Academy:
- Det finnes langt flere aktører enn bare Experis- og Loop Academy med en «bootcamp, utleie, ansettelse»-oppskrift. Her til lands blant annet Academic Work, Get Academy og SALT – som kode24 kunne fortelle at la ned driften i Norge i fjor. I tillegg mener Loop Academy-gründerne å ha gjort mange egne vrier i sitt opplegg, og nekter derfor blankt å ha kopiert Experis Academy sitt opplegg.
- Det skal uansett ikke ha blitt avtalt noen konkurranseklausul da de slutta, og det er heller ikke det søksmålet handler om. En konkurranseklausul sier mer generelt at man ikke får starte konkurrerende virksomhet, mens kundeklausuler som handler om spesifikke kunder man ikke får kontakte.
- Når det gjelder kundeklausulene, hevder Loop-duoen at det ikke ble enighet om disse da de slutta. Blant annet fordi både Jansen eller Corméry mener å ikke ha jobba direkte med alle kundene Experis prøvde å få inn i klausulen, året før de slutta, som er kravet for slike klausuler.
- Og selv om Jansen er enig i at enkelte kunder kunne ha blitt inkludert i en kundeklausul for hans del, skal det altså ha vært Corméry som tok kontakt med dem.
– I tillegg så har omtrent alle bedrifter som kjøper konsulenter i Oslo vært Experis sine kunder, og de har valgt å skrive nesten samtlige av disse i klausulene de prøvde å gi oss. Så de ville uansett vært umulig å ikke treffe på, sier Jansen.

Tror det handler om konkurranse
Da søksmålet fra Experis går mot Jansen personlig, kan Loop Academy fortsette som før selv om de skulle tape. Og de to gründerne setter spørsmålstegn ved hva Experis, som var gjennom runder med permitteringer i fjor, egentlig vil med dette.
– Jeg tror de sliter med å få ut sine kandidater, mens vi får ut våre. At det er et ønske om å fjerne konkurranse fra markedet. Såpass kyniske tror jeg de er, sier Jansen til kode24.
Med husadvokat på månedslønn og gigantiske ManpowerGroup i ryggen, har Experis heller ikke så mye å tape, mener han.
– Selv om de vinner, fjerner de jo ingen konkurranse. Det går bare ut over Marius personlig. Det finnes ingen vinnere her, uansett hvordan det slutter, mener Corméry.
– Jeg skulle ønske at det var i markedet vi konkurrerte, ikke i en rettssal. Om vi er en så stor konkurrent for dem, må de jo heller gjøre noe med løsningen sin, sier Jansen.
– Hvor trygg er du på å vinne dette, da?
– Vi er helt sikre, sammen med vår advokat, på at hverken jeg eller Linus har brutt noen klausuler. I tillegg stiller vi spørsmål ved hva Experis mener er realistiske kundeklausuler, da de foreslåtte klausulene ville gjort det umulig for en tidligere ansatt å fortsette i bransjen etter å ha jobbet i Experis, svarer Jansen.
– Så det er vanskelig for å se for seg at en dommer vil gi en privatperson 9 millioner kroner i bot i denne saken.