– Det er på kontoret magien skjer
– Kanskje det er på tide å legge hjemmekontor-debatten død, og heller få frem fordelene med å sitte fysisk på kontoret? spør Marcus Sahlin Pettersen.
I Alv har vi helt fritt hjemmekontorvalg for våre ansatte.
Det er imidlertid nesten ingen som velger å bruke det noe særlig.
I vår halvårlige (anonyme) Alv-undersøkelse, var det ingen som var helt enig eller delvis enig i at de skulle ønske at det var lagt opp til mer bruk av hjemmekontor i Alv.
Hele 52% var delvis eller helt uenig i påstanden:
Som konsulentselskap må vi skille mellom hjemmekontor fra Alv og hjemmekontor fra kunden.
Hele 90% av de som svarte på undersøkelsen er enige i at de opplever det som greit å sitte på hjemmekontor fra Alv sin side, mens 80% mener det samme fra kunden sin side.
Dette er ikke så rart. Vi jobber hos noen kunder hvor hjemmekontor er vanskelig, både med tanke på tilganger og sikkerhet.
Fysisk kontor-hatere
Hjemmekontordebatten har siden utbruddet av Covid, rast ganske heftig, og senest for et par uker siden så jeg avisartikler om selskaper som «tvinger» ansatte tilbake på kontoret.
kode24 har helt siden utbruddet vært ivrige hjemmekontor-forkjempere, eller kanskje mer fysisk kontor-hatere, mens jeg har i samme periode ganske tydelig påstått at det er på kontoret magien skjer, og at hvis for mange tar hjemmekontor, eller hvis du selv sitter for mye på hjemmekontor, går du glipp av mye viktig.
Diskusjonene har imidlertid i stor grad vært vinklet mot hvor mye hjemmekontor som bør være tillatt, og i hvor stor grad selskaper skal tvinge sine ansatte inn på kontoret.
Hvis man derimot skaper et miljø som medarbeidere faktisk ønsker å komme inn til, samt greier å formidle HVORFOR kontoret innimellom er viktig både for din egen og andres utvikling, viser i alle fall våre undersøkelser internt i Alv, at de fleste velger kontoret fremfor hjemmekontor, de aller fleste dagene i uka.
Flest på kontoret hver dag
Ingen i Alv er uenige i at de trives med å sitte på kontoret vårt (P7) å jobbe, og hele 81% er HELT ENIG i den påstanden.
Og selv med full frihet for hjemmekontor, velger hele 95% av alle i Alv å sitte på kontoret 3-5 dager i uka, i perioder hvor de er mellom oppdrag, eller på benk som vi kaller det i konsulentbransjen.
Det store flertallet sitter på kontoret tilnærmet hver dag.
På kontoret magien skjer
For Alv betyr disse tallene mye. Ikke bare følelsesmessig at vi har greid å skape en arbeidsplass som medarbeidere trives med å jobbe fra, men også kulturmessig, utviklingsmessig og samarbeidsmessig, betyr det utrolig mye.
Jeg tror nemlig fremdeles at det er på kontoret magien skjer. Det er når medarbeidere møtes at man faktisk blir bedre kjent. Ikke minst gjelder dette for nyansatte, og også for medarbeidere på tvers av senioritetsnivå.
Teams og andre videokonferanseplattformer er blitt modne, og det er i dag mulig å samarbeide svært bra i disse løsningene.
Det er imidlertid hevet over enhver tvil at samarbeidet går bedre jo bedre kjent man er på forhånd. Det fungerer også bedre jo mer definert, sammensatt og tydelig, rollene, arbeidsoppgavene og ansvaret til hvert enkelt møtemedlem er.
Disse tingene tar det mye lengre tid å utvikle og sette digitalt, sammenlignet med fysisk.
Lunsj, bordtennis, kaffe
Det er også hevet over enhver tvil at jo mer tid man tilbringer fysisk sammen, jo raskere blir man kjent, ikke bare med arbeidsmennesket, men med hele mennesket.
I Alv spiser vi lunsj sammen på kontoret, hver eneste dag. Vi spiller bordtennis sammen, henger ved kaffemaskina sammen, og ler og har det moro sammen i kontorlandskapet. Og vi jobber sammen. Både ved siden av hverandre med ulike ting, og sammen i team.
For konsulentselskaper var på mange måter Covid en velsignelse. Gjennom og etter Covid er det nemlig blitt mye mer akseptert med hjemmekontor, og da også konsulentjobb utenfor kundens lokaler.
Vi oppfordrer fremdeles alle våre konsulenter til å sitte mye hos kunden, ikke minst i oppstarten av nye oppdrag. Det er imidlertid ingen vits for våre konsulenter å sitte hos kunden, så lenge alle hos kunden sitter på hjemmekontor, slik situasjonen ofte er på mandager og fredager hos mange kunder.
Som man kan se av tallene over, betyr at det at vi har masse liv på Alv-kontoret, spesielt på mandager og fredager. Denne tiden gjør at vi raskere blir bedre kjent med alle medarbeidere.
Jo bedre kjent vi blir, jo bedre kan vi samarbeide og jo raskere kan vi utvikle både oss selv og hverandre.
Jeg har til gode å høre gode argumenter for at disse oppgavene lar seg løse like bra på hjemmekontor, uten fysisk nærhet.
Legge debatten død
For dypt konsentrasjonsarbeid kan helt sikkert hjemmekontor være å foretrekke for mange, men hvor stor prosentandel av arbeidsbelastningen til spesielt seniorer er egentlig av en slik karakter?
I konsulentbransjen er en seniors jobb i mye større grad å sørge for at juniorer forstår det det skal gjøre, har nok å gjøre, og ikke minst sørge for at juniorene utvikler seg. Seniorene skal også sørge for at alle hindringer fjernes, at det er god kommunikasjon mellom kunde og prosjekt og at prosjektet tar tak i de riktige oppgavene, på riktig måte, til riktig tid.
Jeg har til gode å høre gode argumenter for at disse oppgavene lar seg løse like bra på hjemmekontor, uten fysisk nærhet.
Fordelen med å sitte på kontoret er enda mer åpenbar for juniorer. Tilgangen til ressurspersoner å spørre og personer å utvide nettverket sitt med, er mye større fysisk på kontoret, sammenlignet med hjemmekontoret.
Så kanskje det er på tide å legge hjemmekontor-debatten død, og heller få frem fordelene med å sitte fysisk på kontoret?
Kanskje det er på tide å legge til rette for at medarbeidere ønsker å komme på kontoret å jobbe, både i form av effektive og gode arbeidsplasser, godt arbeidsmiljø, hyggelige og smarte medarbeidere og ikke minst et innbydende og koselig kontor med god stemning?
Ut fra årets spørreundersøkelse lykkes vi i Alv godt med det for tiden 😊