Står opp klokka to hver natt for å kode på hobby­prosjekt før jobb

22 år gamle Audun Hilden har snudd om på døgnet for å få tid til å utvikle Gympal-appen i React Native. Nå står 39.000 på venteliste.

Audun Hilden lever og ånder for programmering, og har funnet det han mener er den perfekte måten å jobbe på for å få nok tid til å kode på sideprosjektene sine. 📸: Privat
Audun Hilden lever og ånder for programmering, og har funnet det han mener er den perfekte måten å jobbe på for å få nok tid til å kode på sideprosjektene sine. 📸: Privat Vis mer

De fleste utviklere som har sideprosjekter ved siden av fulltidsjobb, velger å bruke kvelder eller helger til å kode på prosjektene sine.

Audun Hilden (22) har imidlertid valgt en litt mer utradisjonell tilnærming for å få tid nok til å kode på sitt nyeste app-prosjekt, Gympal.

– Jeg står opp klokken to, og jobber med appen i fem timer før jeg drar på jobb. Etter jobb drar jeg på trening, spiser, og så legger jeg meg klokken seks på kvelden, forteller Hilden til kode24.

Det var avisen Hadeland som skrev om dette først. Til avisen forteller han at han har prøvd å jobbe med kodeprosjektene sine etter jobb og trening, men at det da var vanskelig å prosessere og holde fokuset oppe.

– Jeg startet derfor å stå opp klokken fem, og fant ut at det funket veldig godt. Så flyttet jeg det bare tidligere og tidligere.

Og nå starter altså arbeidsdagen klokken 02:00, som han mener er det perfekte tidspunktet. Selv om han hevder å egentlig være et A-menneske.

Anbefaler det til andre

Hilden er opptatt av helse og trening, og forteller til kode24 at han googlet en del for å prøve å finne ut hva som var sunnest: å jobbe sent eller tidlig.

– Jeg fant ut at det var best å starte tidlig. Og da jeg begynte med det oppdaget jeg at jeg var uthvilt da jeg kom på jobb.

Han tror han kommer til å beholde den noe utradisjonelle døgnrytmen.

– Kanskje ikke like aggressivt, men det kommer med så mange goder. Du rekker en god frokost, og du er klar i hodet når du kommer på jobb.

Slik ser skjermoppsettet til Audun Hilden ut. 📸: Privat
Slik ser skjermoppsettet til Audun Hilden ut. 📸: Privat Vis mer

Tjente gode penger som 16-åring

Det var ingen selvfølge at Audun Hilden skulle bli utvikler.

Han begynte nemlig med å ta elektroutdanning, men valgte å bytte underveis for å ta IKT-fagbrev. I tiden som lærling hos Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF på Gjøvik fikk han bevist for arbeidsgiveren at han kunne kode, og i mars i år sikret han seg fast jobb som fullstack-utvikler i samme selskap.

Interessen for koding startet imidlertid mye tidligere, da Hilden som 6-7-åring spilte spillet Habbo i 2008-2009 og begynte å lage enkle fansider for spillet. I starten var det veldig enkle nettsider – som å ta skjermbilde av en annen nettside og bruke Paint til å bytte ut tekst på bildet.

Etter hvert begynte han også å lage enkle nettsider med verktøy som Weebly og WebStarts. Men han skjønte fort at han var nødt til å lære seg å programmere for å kunne lage noe bra, og begynte rundt 2009 å lære seg koding gjennom W3Schools.

– Men det var først på ungdomsskolen at jeg begynte å kode mye og mer seriøst.

«Ved et "uhell" ble nettsiden verdenskjent, og plutselig verdens største.»

Senere startet Audun nettsiden Rocketprices, som var en nettside med oversikt over alle ting man kan skaffe seg i bilspillet Rocket League.

– Ved et "uhell" ble nettsiden verdenskjent, og plutselig verdens største. Jeg kunne ikke kode så mye på den tiden, men ble "tvunget" til å lære meg det for å holde nettsiden oppe for alle som brukte den.

Ifølge Avisen Hadeland tjente Hilden så mye som 30.000 kroner i måneden som 16-åring på Rocketprices. Totalt hadde nettsiden nesten 6 millioner brukere og 76 millioner sidevisninger før den ble lagt ned i 2019.

Suksessen gjorde at lysten til å drive med programvareutvikling ble stadig større, og i tillegg til å lage nettsider begynte han også å interessere seg for å lage apper.

Gympal-appen lar deg sette daglige mål for kosthold og trening.
Gympal-appen lar deg sette daglige mål for kosthold og trening. Vis mer

39.000 på venteliste til ny app

Det store prosjektet Hilden jobber med nå er den nevnte appen Gympal. Appen holder styr på trening, kosthold og kroppsvekt, og har blitt til etter at Hilden følte at han savnet mye funksjonalitet i andre treningsapper.

– Gympal skal gi deg flere verktøy for å nå målene dine. Den skal komme tilbake til deg og hjelpe deg og motivere deg til å nå målene dine, ikke bare ta vare på dataene dine, forklarer Hilden.

Interessen for appen har vært stor, og til nå har hele 39.000 personer satt seg på venteliste for å få tilgang til appen så snart den er klar. Hilden forteller at appen nå er noenlunde ferdig, men den er ikke lansert i app-butikkene ennå.

Så langt har Hilden brukt over ett år på appen, og med fulltidsjobb ved siden av beregner han at han totalt jobber så mye som 103-105 timer i uken.

Her kjører iOS- og Android-versjonen av Gympal side om side i emulatorer på Mac. 📸: Gympal
Her kjører iOS- og Android-versjonen av Gympal side om side i emulatorer på Mac. 📸: Gympal Vis mer

React Native og Supabase

Hilden vurderte i starten å lage Gympal-appen som native-apper og kode i Swift og Kotlin for henholdsvis iOS- og Android-versjonene. Men han fant fort ut at det ville bli for tidkrevende som enmannsprosjekt.

– Med veldig god kjennskap til React, valgte jeg React Native og Expo.

I stedet for å bruke Firebase som database, som "alle andre", har han valgt å gå for Supabase. Selv om han liker brukervennligheten til Firebase godt, så forteller han at han fikk en del "pepper" fra brukere av en annen nettside han har laget – Discordlist. Mange mente han og de to andre som bygget løsningen ikke burde bruke Firebase, av ulike grunner som blant annet at det kunne bli dyrt.

– Det var andres skrekkhistorier som fikk meg til å bytte til Supabase.

I starten av arbeidet med Gympal-appen begynte Hilden faktisk å bruke Postgres. Men så ble han stående litt fast i forbindelse med autentisering med Apple.

– Så fant jeg dokumentasjon for dette for Supabase, prøvde det – og byttet.

I tillegg til React Native, brukes Tailwind CSS. Designjobben gjøres i Figma.

Tips: Konsentrer deg om ett prosjekt

Hilden har planer om å lansere Gympal i Norge i første omgang, men drømmer om å lansere den internasjonalt også. Årsaken er at du i appen for eksempel kan skanne inn matvarer for å sette opp dietter, og at han er redd brukere i andre land skal miste interessen om de skanner inn strekkoder for varer som ikke finnes i appen.

Den norske delen er imidlertid klar, og ifølge Hilden kan brukere selv registrere produkter om de ikke finnes i appen.

– Har du ambisjoner om å tjene penger på appen?

– Planen er at det skal være en gratis-app, men kanskje med noen premium-fordeler. Det vil komme etter hvert, så det kan være at vi starter med alt gratis.

En del av pengene Hilden tjente på Rocketprices har gått til sparing til hus, selv om han innrømmer at mye også har gått til blant annet å kjøpe domener. Nå er huskjøpet i boks, og Hilden ser frem til å flytte inn i eget hus på Gjøvik i juli.

– Det betyr at jeg har litt press på meg for å kjappe meg og bli ferdig med så mye som mulig av appen før jeg flytter.

Han har ett godt råd til andre som vurderer å lage apper eller har andre prosjekter ved siden av fulltidsjobb:

– Jeg har ofte hatt mange prosjekter samtidig. Men jeg merker at hvis du har ett prosjekt å forholde deg til, så er det definitivt det beste. Så jeg kommer til å gå all in på Gympal og ikke tenke så mye på andre prosjekter nå.