Ronny lagde Ukelønn-app i .NET MAUI – nå håper han å tjene penger på den

– Jeg har allerede blitt kontaktet av en bank om appen, forteller utvikleren Ronny Rosvold etter 1.600 arbeidstimer.

Ronny Rosvold har laget appen Ukelønn sammen med en barndomskompis som jobber som profesjonell designer. 📸: Kurt Lekanger / privat
Ronny Rosvold har laget appen Ukelønn sammen med en barndomskompis som jobber som profesjonell designer. 📸: Kurt Lekanger / privat Vis mer

– Idéen til Ukelønn-appen kom etter å ha sett hvordan småbarn konsekvent bare ville ha ting, uten å ha noen formening om at alt koster penger!

Det sier Ronny Rosvold, som står bak appen Ukelønn som nå er lansert for iOS og Android.

Rosvold har rundt 20 års utviklererfaring og er ingen nybegynner når det gjelder apputvikling. Som vi skal komme tilbake til, har han erfaring med mye forskjellig innenfor både native- og kryssplattform apputvikling, og han har mange gode råd til andre om valg av teknologistack.

– Min reise som utvikler begynte tidlig på 2000-tallet da jeg skapte et MMORPG-spill kalt NorwegianMafia, som jeg klarte å leve av i noen år, sier Rosvold.

Nå bor han i Trondheim sammen med kona Hilde, og er stolt far til Jesper og Ben – som har fått være med på testingen av den nye appen. Til daglig jobber han som innleid konsulent for Siemens-Energy i Trondheim, gjennom konsulentfirmaet Source som han er en av gründerne til.

Målet med Ukelønn-app er å lære barn om arbeid og belønning, ved at barna kan tjene enten penger eller få belønninger ved å gjøre ulike oppgaver hjemme.

I Ukelønn-appen kan barn tjene penger eller få belønninger i form av aktiviteter for å gjøre ulike oppgaver i hjemmet.
I Ukelønn-appen kan barn tjene penger eller få belønninger i form av aktiviteter for å gjøre ulike oppgaver i hjemmet. Vis mer

– En lat utvikler er en kreativ utvikler

Rosvold forteller at han har vært borti andre apper og løsninger som prøver å lære barn om økonomi. Men han mener disse ofte prøver å gjøre alt for mye – og gjerne litt for komplisert.

Nå ville han lage en app som kunne automatisere det han sa til barna hver dag. Og motivere dem til å gjøre oppgavene sine.

– En lat utvikler er en kreativ utvikler!

Det var viktig for ham at appen har et design som barna synes er innbydende og lekent.

– Jeg ville ha et enkelt og raskt UI. Noe veldig enkelt, som en tavle på kjøkkenet hvor du krysser av, og hvor jeg får push-varsling på telefonen i ulike stadier – som når ting er utført, godkjent av andre foreldre, og så videre.

«Jeg elsker at jeg kan sitte på jobb og se en melding på mobilen om at min sønn Jesper har gjort leksene uten at vi har bedt ham om det!»

Appen er laget slik at når barna har gjort oppgaven sin, så får foreldrene umiddelbart beskjed om det. Og når alle oppgavene er godkjent av foreldrene, kan de velge å utbetale belønningene – enten det er penger, gaver eller aktiviteter.

Med to barn i huset har han ikke behøv å reise langt for å gjøre brukerundersøkelser i forbindelse med utviklingen av appen.

– Jeg elsker at jeg kan sitte på jobb og se en melding på mobilen om at min sønn Jesper har gjort leksene uten at vi har bedt ham om det!

Allierte seg med barndomskompis

God design og bra UI var viktig, og Rosvold innså etter hvert at han kunne trenge hjelp av en profesjonell designer.

– Så derfor kontaktet jeg min barndomskompis Thomas H. Fuglem som jobber til daglig som designer i Oslo i Try for å hjelpe til å lage det første utkastet av designet.

Totalt anslår Rosvold at de brukte rundt 1.100 timer på første versjon av appen som de lanserte i en "stille versjon" i august 2023. De to kompisene begynte derfor å redesigne appen og lage en ny versjon som ble klar nå i april – denne jobben tok ytterligere 500 timer.

– Hva har vært de største utfordringene?

– Noen av de største utfordringene underveis er jo å få ferdig features på fritiden. Det er også altfor lett å hoppe i kodingen som utvikler, før du faktisk har tenkt gjennom funksjonaliteten godt nok, sier Rosvold.

Han sier det å utvikle mobilapper generelt krever mye plattformkunnskap, komponentkunnskap på både Android og iOS, mye testing, og mye problematikk relatert til UI-skalering på ulike enheter.

– Én time på tegnebrettet kan fort være 10 timer utvikling spart.

Måtte velge kryssplattform

Dette er tech-stacken til Ukelønn-appen:

  • Azure/DevOps/Github Actions
  • .NET Core
  • EntityFramework
  • MSSQL
  • .NET MAUI
  • Angular

Grunnen til at Rosvold gikk for nettopp .NET MAUI, er at det er en kryssplattformløsning der man koder i C# – som er det språket han er mest komfortabel med. Han har jobbet med Xamarin Forms siden versjon 2.0, og har også erfaring med å jobbe med rundt 10-15 andre apper slik at han hadde en formening om hvordan ting burde gjøres.

– Samtidig er kryssplattform et "must" for min del med tanke på at det er bare én utvikler som utvikler dette og timeantallet egentlig ikke strekker til, da det er på fritiden. Det er også fordeler at datalag, DTO-er og andre dataobjekter kan gjenbrukes når alt er samme språk og bibliotek.

– Vurderte du andre kryssplattformløsninger?

– Jeg hadde mest lyst til å teste Flutter, da jeg ikke har jobbet med det ennå og det er ett av få rammeverk som står igjen hos meg.

Men for å spare tid og jobbe mest mulig effektivt var det å utvikle native-apper i Swift/Swift UI og Kotlin/Jetpack Compose utelukket, selv om han faktisk også har vært borti litt native apputvikling.

– Native er mye dyrere time for time enn kryssplattformutvikling. Jeg jobbet tidligere hos en kunde med et Swift UI-prosjekt i litt under et år, og så hvor mye mer tid det gikk.

Råder andre til å hoppe i det

Rosvold råder andre utviklere som har en "app i magen" om å bare hoppe i det.

– Ikke nøl, du angrer som regel aldri!

Samtidig anbefaler han å tenke nøye gjennom hvilken teknologi man vil bruke, og hvorfor:

  • Er du god i JavaScript, er React Native et godt alternativ.
  • Er du god i .NET bør du generelt gå for .NET MAUI eller UNO.
  • Hvis man har en app som krever mye hardware-ressurser, bør du vurdere native-apper hvis du har ressurser og penger til det.

– Start med en absolutt minimumversjon av det du ønsker. Del opp funksjoner i "må ha" og "ta senere", og test idéen din godt på gode venner. Og så er det lurt å lære seg Figma til å skissere, sier Rosvold.

– Hva er planene videre for din egen app?

– Det startet som en hobbyprosjekt, men jeg merket etter noen måneder hvor bra det fungerte for oss og andre pilottestere. Så nå har vi begynt å se etter en markedsføringspartner som drar nytte av oss, gjerne en bank.

– Jeg har allerede blitt kontaktet av en bank om appen, forteller Rosvold.

Håpet er å kanskje få inn investorer og flere utviklingsressurser for å få på plass all funksjonaliteten som står på ønskelisten – som integrasjon mot banker og Vipps for direkte overføring av penger.

– Vi har nå fått på plass kjernefunksjonaliteten vår og ønsker å starte å se på nye kule features.