David Hyldgaard, utvikleren bak Jobbi.no, ser at IT-bransjen har kasta seg over tjenesten hans. 📸: Jobbi.no / Ole Petter Baugerød Stokke

Jobbi.no med 2 millioner visninger på 2 uker: – Det har tatt av!

Noen mener Jobbi.no er et «digital søppelkasse», men skaperne står på sitt: – Bedrifter som har ignorert ansatte kommer nok ikke til å like Jobbi, sier utvikler David Hyldgaard.

Publisert

Siden kode24 fortalte om den nye tjeneste Jobbi.no for to uker siden, som lar deg anmelde norske arbeidsplasser, har det skjedd mye:

Uansett hva man mener om tjenesten, er ett faktum klart: Tjenesten blir mye brukt.

– Det har virkelig tatt av! sier David Hyldgaard, som er utvikleren bak tjenesten, til kode24.

Og utviklere og IT-folk er blant de aller ivrigste brukerne.

2 millioner sidevisninger

Først, litt tall om Jobbi.no sine første to uker:

  • Jobbi.no har fått 8.400 vurderinger på norske arbeidsplasser – 6.300 anmeldelser på stedet som arbeidsplass, og 2.100 anmeldelser på hvordan det var å søke på jobb der.

  • Jobbi.no har fått 73.000 besøk, med i snitt 27 sidevisninger hver, totalt nesten 2 millioner sidevisninger.

  • Jobbi.no-databasen inneholder praktisk talt alle norske arbeidsplasser gjennom Brønnøysundregisteret, totalt over én million. Av disse har 523.000 blitt søkt opp av brukerne.

  • Rundt 600 arbeidsplasser har lagd en bruker, for å blant annet svare på tilbakemeldingene de får.

Ifølge Hyldgaard har de ikke hatt noe tekniske problemer med sin .NET-, PostgreSQL- og Kubernetes-baserte tjeneste.

– Databasen håndterer dette fint! Vi er laget for å skalere til enhver belastning, og systemet klarer mye mer enn dette, sier Hyldgaard.

– Jobbi har gått fra 0 til 100 utrolig fort, og det er bare gøy å se systemene vi har bygget bli brukt og testet. Takk, Norge!

Høy aktivitet i IT

Jobbi.no lar deg filtrere etter bransje, og tar du en titt på kategorien «IT» ser du at folka i bransjen vår har kjent sin besøkelsestid, med følgende toppliste over antall vurderinger:

  • Sopra Steria har fått 43 vurderinger, med et snitt på 3,3 av 5 hjerter.
  • Bouvet har 36 vurderinger, med 4,1 i snitt.
  • Capgemini har fått 28 vurderinger, med et snitt på 2,9.
  • Atea har 27 vurderinger, og 3,1 i snitt.

– IT-bransjen er ! Dette overrasker meg ikke, da IT-bedrifter ofte er «early adopters» og følger med på nye teknologier og plattformer. Tilbakemeldingene fra IT-verdenen er kun positive, og vi ser mange som skiller seg ut i toppen, sier Hyldgaard.

Han trekker da fra Bouvet, som nevnt med 4,1 i snitt, og Webstep, med 4,5 i snitt.

– Samtidig ser vi mange andre bransjer og yrkesgrupper komme på banen raskt. Ordet om Jobbi sprer seg, og vi gleder oss til å se hva dette kan gjøre for helsetjenester, håndverkere, utdanningssteder og mange andre bransjer som endelig kan få vise seg frem. Personlig elsker jeg å se alle de positive vurderingene fra helsesektoren – en ofte kritisert bransje som folk tydeligvis liker å jobbe i!

💡 jobbi.no

  • Jobbi.no lar deg vurdere norske arbeidsplasser; både som arbeidsplass og et sted hvor du har søkt jobb.
  • Tjenesten er skapt av utvikler David Hyldgaard, juridisk ansvarlig Thea Cornelia Hyldgaard, designer Lene Sundsbø og LinkedIn-profil Fredrik Fornes.
  • Stacken deres ser sånn ut:
  • Angular på frontend, .NET på backend.
  • PostgreSQL-database, innlogging via Vipps Logg inn, søk med Meilisearch og monitorering med Grafana-stacken.
  • Alt er hosta i skyen med Kubernetes.

Nekter for gapestokk

– Jeg ser dere innførte forhåndsmoderering av anmeldelser. Hvorfor det? Har det vært et problem med anmeldelser som ikke burde vært publisert?

– Vi ønsker stadig å forbedre oss, og det primære punktet våre kritikere pekte på var moderering. Derfor valgte vi å forbedre dette for å vise at vi lytter og ønsker å ivareta både bedrifter og ansatte. Jobbi fulgte uansett med på alle vurderingene og flagget mye selv, så dette er også en forbedring av Jobbis interne arbeidsflyt. Vi ønsker å skape en tillitsfull plattform med data av høy kvalitet, og dette er et steg i riktig retning, svarer Hyldgaard.

– Det har vært noen kritiske røster som mener dette er en «offentlig gapestokk». Sånn du har opplevd det; har dette blitt en «offentlig gapestokk»?

– Tvert imot! svarer Hyldgaard.

Ifølge han er den mest populære poengsummen å gi 5 av 5, som gis nesten dobbelt så ofte som 1. Og i gjennomsnitt får arbeidsgiverne 3,1 – som inkluderer flaggede vurderinger de ikke publiserer.

– Jobbi blir aldri en «offentlig gapestokk». Vi har alltid hatt som mål å fremheve de gode. Det er umulig å sortere på score i stigende rekkefølge, og vi kommer ikke til å endre dette. Vi har lilla hjerter overalt. Vurder selv om vi har lagt opp til å bli en gapestokk, oppfordrer Hyldgaard.

– Men bedrifter som har ignorert ansatte kommer nok ikke til å like Jobbi. Klarer du deg dårlig på Jobbi, vet jobbsøkere i alle fall hva de går til når de skal på jobbintervju hos din bedrift. Jobbi skal informere og skape positiv forandring der det trengs. Og det trengs.

Powered by Labrador CMS