- Har vi plutselig glemt hvor mye vi hater VR-briller?

- Metaverset må funke like bra på dossen som på bussen, skriver en skeptisk kode24-redaktør.

Dette er første gang jeg har på meg VR-briller på mange år. Og det har ikke blitt noe enklere å få dem over huet siden sist. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
Dette er første gang jeg har på meg VR-briller på mange år. Og det har ikke blitt noe enklere å få dem over huet siden sist. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Selskapet Facebook bytter navn til Meta, og den virtuelle virkeligheten som tidligere var en slags bigeskjeft skal bli selskapets store framtidshåp - Mark Zuckerberg satser alle sine milliarder på at metaverset snart blir det nye store.

Kort fortalt: Metas metavers er et tredimensjonalt internett, som du går inn i med VR-briller, eller som smelter inn i virkeligheten din med AR-briller.

Presentasjonen til Zuckerberg tok for seg en hel haug bruksområder, men felles for alle er altså disse brillene, som enten overtar eller utvider virkeligheten din.

Og vipps - så står jeg gladelig over.

Meg om mine VR-briller

Jeg var en tidlig bruker av VR-briller. Allerede i 2016, for fem år sida, kjøpte jeg Oculus Rift-brillene for 6.500 kroner fra utlandet, og gleda meg som et barn. Det skulle bli Matrix, Ready Player One, framtida, på promperommet.

Og det var gøy, joda, men åpenbare problemer meldte seg ganske raskt:

  • Å slå på PC-en, dra på seg VR-brillene over brillene mine, få alle sensorene til å fungere som det skulle og så laste inn et spill, tok gjerne ti minutter. Som er mer enn det høres ut som.
  • Etter cirka fem minutter i VR begynte hodet mitt inni de store VR-brillene å svette. Jeg har til og med hørt om VR-utslett.
  • Noen av de dårligere VR-opplevelsene gjorde meg bokstavelig talt kvalm.
  • Noe så banalt som å bevege seg mer enn et par skritt inne i den virtuelle virkeligheten var noe ingen hadde noen gode, praktiske løsninger på.
  • Å manøvrere seg i et VR-rom samtidig som man jo er i et virkelig rom betyr dessuten hyppige kollisjoner i både vegger og møbler og til og med folk.
  • Ergo sum, så slutta jeg å bruke dem etter noen måneder.
«Man må fortsatt dra på seg en diger plastgreie på huet.»

Mange av disse problemene har blitt løst, blant annet av Facebook/Meta sine nye Oculus Quest-briller, som verken krever PC eller sensorer eller kabler eller en halv månedslønn. Men det banale hovedproblemet gjenstår:

Man må fortsatt dra på seg en diger plastgreie på huet.

Mobil, ikke VR-briller

Veit du hvorfor mobilen seiler opp som den utvilsomt mest brukte dingsebomssen i de tusen hjem?

Fordi den ligger i lomma di hele tida, alltid har strøm, bare krever et lite trykk for å være i gang, og kan brukes på bussen, i sofaen, på dossen, i senga - overalt.

Veit du hvorfor du ikke tilbringer mye av dagen inne i VR?

Fordi det er helt motsatt: Brillene er ikke der du er, de er sannsynligvis utlada, å bruke dem krever at du drar dem over huet og ødelegger sveisen, og de funker dårlig på dossen og enda verre på bussen.

Veit du hva Metas metavers gjør som endrer på dette?

Ingen verdens ting.

Så mitt spørsmål til alle om bord begeistringstoget i retning metaverset er enkelt: Har dere plutselig glemt hvor mye vi hater VR?

Hva med tanta mi?

Det virker uunngåelig at en eller annen form for tredimensjonalt internett vil ta over for dagens flate skjermer. Men det virker også uunngåelig at dagens teknologi ikke har det som kreves - heller ikke det Meta viste fram denne uka.

For metaverset er her for lengst: Du kan snakke med folk fra hele verden i VR i dag, med løsninger som Metas egne Facebook Horizon, med Oculus-VR-briller som Meta har laget i årevis.

«For å få folk inn i metaverset må det nemlig være like enkelt som å dra opp mobilen.»

Men vi gjør det ikke. Fordi vi hater VR-briller. Og jeg forstår ikke hvorfor det plutselig skal endre seg.

At det kommer til å forandre seg, når et av verdens største selskaper spytter milliarder inn i utviklingen, tror jeg så gjerne. Men det er mange år til metaverset, slik Zuckerberg ser det for seg, blir allemannseie.

Og i metaverset Zuckerberg ser for seg, er hele poenget at det nettopp er allemannseie.

For å få folk inn i metaverset må det nemlig være like enkelt som å dra opp mobilen. Det må funke like bra på dossen som på bussen.

Og inntil videre tror jeg ikke tanta mi kommer til å dra på seg VR-briller på dossen for å legge ut bilder av blomsterbeddet sitt i metaverset.