Frend ansetter sin første UX-er: «Må ha kompetansen tett på kode og kunde»

– Får jobbe med merkevarer jeg oppriktig digger, sier Sunniva Botn Heltne, som går fra Elkjøp til Frend.

Dennis Nilsson (Head of eCommerce), Sunniva Botn Heltne (UX & CRO specialist), Alex Kylen (Tech lead) i Frend.
Dennis Nilsson (Head of eCommerce), Sunniva Botn Heltne (UX & CRO specialist), Alex Kylen (Tech lead) i Frend. Vis mer

Sunniva Botn Heltne har fått seg ny jobb, som UX-designer hos Frend.

– Dette er en stor milepæl for oss, sier Dennis Nilsson, Head of eCommerce i Frend, i en inn/ut-melding til kode24.

Heltne er nemlig Frends første interne designer, og skal være første steg i å levere «mer helhetlige, datadrevne netthandelsopplevelser».

Kommer fra Elkjøp

Sunniva Botn Heltne skal ha bakgrunn som både psykolog, utvikler og designer, og kommer sist fra en jobb som UX-designer i Elkjøp.

Nå skal hun hjelpe Frend med å bygge nettbutikker. Det gjør de for blant annet Holzweiler, BLÆST, Alfa, byTiMo og Amundsen.

– Jeg har fulgt Frend lenge, spesielt fordi jeg brenner for mote og merkevare. Det Frend leverer innen tech og design er utrolig inspirerende. Overgangen føltes helt naturlig. I Frend får jeg kombinere UX med CRO, noe som gir rom for både det kreative og analytiske – et samspill jeg trives veldig godt med, samtidig som jeg får jobbe med merkevarer jeg oppriktig digger, sier Heltne.

«Tett på kode og kunde»

Å designe brukerreiser som skal ende i et kjøp, er en egen disiplin, mener Frend. Og det er dette, som de kaller «eCommerce-design», de nå håper å styrke seg på.

– For å møte økende forventninger til raske, innsiktsbaserte leveranser, må vi ha designkompetanse tett på både kode og kunde. Dette gjør oss i stand til å levere mer verdi på bunnlinjen, og styrker vår rolle som en strategisk, spesialisert eCommerce-partner, sier Nilsson.

– Jeg brenner for å skape eCommerce-opplevelser som både inspirerer og gjør det enkelt å handle. Det handler ikke bare om estetikk, men om flyt, tillit og kvalitet i hvert steg av brukerreisen. Når det gjøres riktig, styrker det merkevaren like mye som det øker konverteringen, sier Heltne.