Avfeier AI som årsak til feilen i koden: «Endringa ble gjort av mennesker»

– Hensikten med endringen var å forbedre oversikten og kvaliteten i kodelinjene, sier Norsk Tippings sikkerhetssjef om hvorfor de endra koden i forkant av den mye omtalte Eurojackpot-runden.

Bildet er todelt. Til venstre er en hånd som holder en mobil, med skjermbilde av at innholdet i Norsk Tipping-appen, med reklame for Eurojackpot. Til høyre er en oversikt over forbruk og premier hos Norsk Tipping, før de fikk retta opp utregningsfeilen som førte til at brukere ble varsla om millionpremier, når de i realiteten bare hadde vunnet noen hundrelapper.
Flere spillere hos Norsk Tipping fikk ved en feil oppgitt en langt høyere premie etter Eurojackpot-trekninga for et par uker siden. Spilleren til høyre i bildet vant i realiteten rundt 200 kroner.
Publisert

Mange tusen nordmenn fikk varsel om stor premie fra Norsk Tipping den siste fredagen i juni i år. Det skulle likevel vise seg at mange jubla for tidlig.

I stedet for å dele premiebeløpet på 100, slik det skulle vært, førte en feil i koden til at det ble ganget med 100, forklarte Norsk Tipping i etterkant. Dette førte til at premiene framstå som 10.000 ganger høyere enn det de faktisk var.

– Så hvordan kan en sånn feil nå produksjon?

– Det er et spørsmål som vi også stiller oss, det skal ikke skje, sier Norsk Tippings sikkerhetssjef Trond Laupstad til kode24. 

Skulle bare rydde opp i koden

Han beskriver hvordan de har omfattende kontrollrutiner, testprosedyrer og systemer som alle skal fange opp feil eller avvik.

– At det likevel skjedde, gjør at vi ser gjennom alle kontrollrutinene våre på nytt for å finne hvor disse eventuelt ikke er tilstrekkelige, slik at vi kan forbedre dem og unngå at det skjer igjen, sier Laupstad.

Feilen skjedde ved Eurojackpot-trekningen 27. juni, mens trekninga tirsdag 24. juni gikk smertefritt for seg.

Hensikten med endringen var å forbedre oversikten og kvaliteten i kodelinjene

– Hva var endra i koden siden den trekninga, og hvorfor?

– Det ble gjort en endring i koden som omregner fra eurocent til euro og videre til norske kroner. Summene vi får oppgitt fra Eurojackpot alliansen er i eurocent, dette veksles om til euro og deretter ganges det med gjeldende valutakurs (euro) for å få norske kroner, forklarer Laupstad, og fortsetter: 

– Hensikten med endringen var å forbedre oversikten og kvaliteten i kodelinjene, da utviklerne våre så at dette kunne gjøres mer ryddig med tanke på vedlikehold av koden. 

Laupstad sier det ble gjort enhetstesting av koden, men uten at feilen ved utregningen ble oppdaget.

Avviser at vibbekoding er årsaken

I de første dagene etter feilen, ble det oppgitt at det var «menneskelig svikt» som førte til problemet. Laupstad sier nå at det var både uheldig og ikke er dekkende. Han avviser også at kodefeilen kom fra en kodeassistent.

– Endringen i koden ble gjort av mennesker. Vi bruker ikke AI-tjenester til å gjøre dette, sier Laupstad. 

Han forklarer at de har sidemannskontroller når de endrer koden, og understreker at de har kontrollrutiner for å oppdage feil.

– Våre kontrollrutiner skal være utformet slik at vi skal ta høyde for at vi mennesker gjør feil. Hendelsen her viser at summen av våre kontrollrutiner ikke var tilstrekkelige til å forhindre at feilen kunne skje, erkjenner Laupstad.

Han forteller at Norsk Tipping nå har fokus på å se gjennom internkontrollsystemet, for å sjekke om det er robust nok til å hindre at dette eller lignende feil skjer igjen.

Ser på mulige automatiske alarmer

Feilen har allerede fått konsekvenser for Norsk Tipping. Lotteri- og stiftelsestilsynet slo torsdag fast at «Norsk Tipping brøt loven.» De varsla også at de vil sette igang en full gjennomgang av Lotto, Vikinglotto og Eurojackpot.

Noe av årsaken er at den alvorlige regnefeilen bare er den siste i en etterhvert lang liste med feil. I tillegg kommer saker som da Norsk Tipping fikk kritikk etter at de sleit med å kåre vinnere i supertrekninga påskeaften.

– I etterkant av den trekninga ble det sagt «den aller viktigste endringen vi har foretatt er å styrke fokuset på kvalitet, herunder monitorering og testing kraftig.» Hva er gjort for å styrke dette fokuset siden påskeaften, helt konkret?

– Siden begynnelsen av mai har vi igangsatt alle team med å gjennomgå eksterne føringer og krav for å se på hvordan vi kan få automatiske alarmer hvis noe ikke er i henhold til disse kravene, sier Laupstad.

Han forteller at de i langt større grad bruker Splunk. Der har alle team fått egne dashboard for monitorering, som viser status med tanke på compliance-krav.

– Dette kommer i tillegg til den mer Kunde- og IT-helsemessige monitoreringen. Splunk-overvåkningen dupliseres også til vårt driftssenter, slik at eventuelle alarmer fanges opp flere steder og gjennom hele døgnet.

Viser til en gammel rotårsak

Det tok bare én dag fra problemene med resultatene oppsto, til Tonje Sagstuen gikk av som administrerende direktør hos spillselskapet.

I en pressemelding om hennes avgang, skrev Norsk Tipping at de det siste året hadde «opplevd en rekke tekniske problemer, med rotårsak langt tilbake i tid.»

– Hva kan dere fortelle om denne rotårsaken?

– Når det gjelder rotårsaken til de tidligere problemene som har vært omtalt i media er vi ikke helt ferdige med å analysere, sier Laupstad. 

– Dette tar tid som følge av at de både har oppstått for en lengre tid siden, men også det at det har vært gjort endringer over lang tid, forklarer han.

Powered by Labrador CMS