Denne uken har mange engasjert seg i at det globale konsulentselskapet Accenture blitt saksøkt for angivelig mislykket digital transformasjon: Hertz har betalt Accenture 32 millioner dollar (280 millioner kroner) for å få bygget nye nettsider fra bunnen av, men bilutleie-giganten er enormt misfornøyd med resultatet og vil ha pengene tilbake.Ifølge Hertz skal Accenture for eksempel ha droppet responsive nettsider: “Det får holde med desktop og mobil”, skal konsulentene ha tenkt, og da Hertz ymtet frempå om eksistensen av nettbrett, skal Accenture ha bedt om “hundretusenvis av dollar” for å fikse dette. Hertz skal også ha bedt om at den nye løsningen skulle legge til rette for informasjonsflyt på tvers av selskapets internasjonale kontorer og merkevarer, men løsningen som ble levert fungerer angivelig bare for Nord-Amerika.Skvulp-redaksjonen er selvsagt ikke i posisjon til å mene noe som helst om sannhetsgehalten i anklagene, men benytter anledning til å drømme om at noen — Accenture eller andre — til tross for dette lille tilbakeslaget, en eller annen gang vil lykkes med å utvikle en brukervennlig leiebilopplevelse. For det finnes ikke i dag.10 gode om design og teknologiOslos nye profil, vurdert av Brand NewJakub Strakas portfolio er skapt utelukkende i Google DocsDesigning a system for NAVs multidisciplinary teamsFront-end developer handbook 2019Aiap Women in Design Award: Open call to women designersWho are design systems for?A free and easy to use retro adventure game creatorNotification badge explorationThe clash of accessibility and branding"Hvorfor bruker vi ikke bare material design?”Kunstig intelligensKunstig intelligens gir knallresultater i LånekassenReady for 6G? How AI will shape the network of the futureAI-komponistene spiller opp til dansA new bill would force companies to check their algorithms for biasBen Evans om AI-bias:Et kjent ansiktWho’s using your face? The ugly truth about facial recognitionJapansk taxiselskap bruker ansiktsgjenkjenning for å avgjøre passasjerens kjønn — for å vise “passende” reklame …… mens JetBlue overrasker med ansiktsscanning i stedet for boardingkortBusiness og samfunnThe scooter economy — an insider’s perspectiveGoogle’s Wing becomes first certified air carrier for drones in the USScientists have found a way to decode brain signals into speech5G is live in 3 countries, but we still need answers on health risksWindows password expiry policies have been expired …… og unngå for all del passord fra denne globale topp 100-listen- Design is the new marketing:ArbeidslivTop soft skills in UX Design“Design teamet ditt” med Dropbox’ team values toolkitThe need to think and talk like an executiveMedierInstagram vurderer å skjule antallet «likes» på bilderThe kids use TikTok now because data-mined videos are so much funDe personaliserte AI-historiene kommer:Fint og morsomtBør virkelig ses: This monkey is properly browsing Insta and it’s messing with meOne of my favourite things about Tiktok is when people share videos of their jobsExplore the world of passports by countryWeb design history: Kjente og kjære nettsider i sin opprinnelige formBasert på en sann historie, sier du? En gjennomgang av sannhet, løgn og usikkerhet i filmene som utgir seg for å gjengi virkelige hendelser (se ukens logo)