- Fint mulig å lære seg programmering i voksen alder!

Kodestudenten Benedikt Örn Hjaltason var 33 år da han begynte på studiet på Hamar.

Benedikt Örn Hjaltason studerer spillteknologi på Høgskolen Innlandet, Campus Hamar. Her sitter han hjemme og jobber med spillet sitt. 📸: Privat
Benedikt Örn Hjaltason studerer spillteknologi på Høgskolen Innlandet, Campus Hamar. Her sitter han hjemme og jobber med spillet sitt. 📸: PrivatVis mer

Hvorfor valgte du studiet ditt? 🤞

Jeg var 33 år, uten utdannelse, og følte sterkt på at jeg ville bygge opp noe meningsfult for meg selv.

Spill har alltid vært en stor del av livet mitt, og jeg hadde holdt på litt med online kurs innenfor spillutvikling, før jeg bestemte meg for å slutte jobben og satse fullt på spillstudier.

Jeg fikk anbefalt Høgskolen i Innlandet fra en bekjent som selv hadde studert noe spillrelatert, og kjente mange som hadde gått her. Kombinert med at Hamar er byen jeg har vokst opp i, og at det er en offentlig skole, ble valget enkelt å ta.

Hva lærer du om akkurat nå? 📚

Første semester, i tillegg til mye matte, handlet det om grunnleggende programmering i C++ hvor vi laget spill som Hangman, Blackjack, Yatzi og Battleships, og python scripting til Autodesk Maya.

Andre semester gikk vi videre til å bruke Unreal Engine i et gruppeprosjekt hvor vi laget et 3D-spill. Her bruker vi også C++ til all scripting og logikk.

Dette semesteret skal vi lære om datastrukturer og algoritmer for spill, databaser og nettverk hvor vi skal jobbe med php og SQL, og et annet emne hvor vi skal modellere og simulere dynamiske systemer.

Høgskolen Innlandet, Campus Hamar tilbyr utdanning i spillutvikling. 📸: Privat
Høgskolen Innlandet, Campus Hamar tilbyr utdanning i spillutvikling. 📸: Privat Vis mer

Er det noe du synes du lærer for mye eller for lite om på studiet? 💡

I det store og det hele tror jeg vi lærer akkurat det vi skal lære om teknologier som brukes i spillindustrien.

Dette er heller ikke bare en spillutviklerlinje; vi skal også lære om den underliggende arkitekturen bak spillmotorer og grafikkapplikasjoner generelt.

Det er et veldig mattetungt studie. Noe av matten er der for å oppfylle krav for tekniske utdannelser, og det kan det være litt vanskelig å se koblingen til hva vi skal bruke det til. Men vi vet at vi kommer til å bruke matten i praksis videre i studiet.

Hvordan står det til med mangfoldet på studiet ditt, synes du? 🌍

Det er et klart overtall av gutter generelt på spillteknologi-studiet. Jeg har skjønt at det er ganske vanlig på tekniske utdannelser som dette. Det er bare noe vi må akseptere inntil videre.

Jeg er sikker på at det vil jevne seg mer ut i framtiden, spesielt nå som programmering blir introdusert mye tidligere. 7-åringen min spiller et mobilspill som heter Lightbot Hour som sniklærer barn programmeringsprinsipper. Jeg tror det er vanskelig å se for seg en interesse for koding før man faktisk setter seg inn i det og prøver.

Jeg vil også si at det er fint mulig å lære seg programmering i voksen alder hvis man har interesse og driv, til tross for myten som sier at man helst må begynne som 10-åring.

Her, på hjemmekontoret, sitter Benedikt Örn Hjaltason og jobber med spillet sitt Spheroid X Zero-G Platformer. 📸: Privat
Her, på hjemmekontoret, sitter Benedikt Örn Hjaltason og jobber med spillet sitt Spheroid X Zero-G Platformer. 📸: Privat Vis mer

Har du studert eller jobba med noe annet tidligere, og skal du studere noe mer etter studiet? 🛫

Foruten om litt selvstudie av HTML og CSS en gang i tiden, og litt online kurs om spill, har jeg ikke studert noe eller jobbet med noe før, som involverer koding.

«Online kurs etter arbeidstid kan ikke måle seg med å gå fullt inn i et studie.»

Online kursene var en god innføring og smakebit for å få et innblikk i tingene, men online kurs etter arbeidstid kan ikke måle seg med å gå fullt inn i et studie, løse masse oppgaver og skrive masse logikk på egenhånd. Jeg følte ikke en veldig stor mestring i online kursene, men jeg stolte på at jeg ville få bra tak på det hvis jeg fikk drive med det på fulltid og bruke hovedenergien min på det.

Skolen har en tilleggsmodul innen AR/VR som høres interessant ut, ellers så er det snakk om at det kan bli universitet, og mulighet for at det vil finnes masterprogrammer her når jeg er ferdig med bachelor. Jeg kunne aldri forestillet meg hvor jeg er nå før jeg begynte for ett år siden, og derfor legger jeg ikke veldig konkrete planer om hva jeg vil etter studiet. Tiden vil vise.

Programmerer du noe, jobber eller gjør noe frivillig arbeid utenfor studiet? ☕

Studiet tar ganske mye av fritiden etter skoletid også, når skolen er i gang. Det er jo selvfølgelig opptil hver enkelt hvor mye arbeid man legger i det, men studiet er veldig omfattende, og slik vil det være for de fleste som vil gjøre det bra.

I sommer har jeg utviklet og publisert et mobilspill på Google Play som heter Spheroid X: Zero-G Platformer. Jeg har også laget en PC-versjon og publisert det på itch.io. Du spiller som et romskip i vektløse omgivelser, med stor frihet for navigasjon, og masse fysikkbaserte utfordringer. Tenk deg en mer intens platformersk versjon av klassikeren "Thrust".

Jeg hadde opparbeidet meg endel erfaring med Unreal Engine, og jeg holdt det simpelthen gående etter siste innlevering før sommerferie. Det hadde på det tidspunktet brygget seg fram en spillidè og jeg hadde da mye klart for meg, og det klødde i fingrene etter å få implementert det. Jeg hadde ikke behov for å jobbe denne sommeren, og det føltes som et mulighetsvindu jeg måtte benytte meg av.

Hvordan tror du det blir å jobbe som utvikler i Norge? 🔮

Jeg tror det blir knall! Norske arbeidsgivere jeg har erfaring med har vært gode på kommunikasjon og gir man ansvar og frihet i samsvar med hva man viser at man kan. Jeg velger å tro at det stemmer for teknologiverden også.

Hva har du mest lyst til å jobbe med når du er ferdig? 🎯

Jeg har aller mest lyst til å jobbe med spill når jeg er ferdig, det er det jeg føler mest lidenskap for.

Med det sagt, har jeg også oppdaget en lidenskap for programmering generelt, og å skape løsninger. Studiet jeg går gir man store muligheter innenfor programmering utover spillverden også, og det er veldig betryggende for fremtiden.

Hva blir viktig for deg når du faktisk skal velge deg en arbeidsgiver? 🏁

Det hadde vært veldig kult å gjøre noe selv som kan bli til noe, kanskje starte noe sammen med medstudenter. Jeg liker godt tanken på å være med i noe fra starten og bli med på å utvikle dette til noe.

Jeg syns også det er et veldig interessant utviklingsmiljø i Hamar og liker godt tanken på å kunne bli en del av dette på noen måte. Det viktigste for meg når det gjelder en arbeidsgiver er at det er et miljø som støtter at man sier hva man tenker, og selvfølgelig at det er et område/produkt som jeg har lidenskap for.

Jeg har igjen to år av bachelor-graden og mine interesser vil antageligvis utvikle seg mye innen jeg er ferdig.