Karianne Tung håper regjeringen snart kan sende en ny lov om digitale tjenester ut på høring. 📸: Fredrik Varfjell / NTB

Vil sende ny digital-lov på høring før sommeren: «Mye strengere krav!»

Regjeringen er i gang med å tilpasse EU-regler for digitale tjenester til norsk lov.

Publisert

Det er gått en god stund siden EUs DSA (Digital Services Act) trådte i kraft, og det har allerede ført til at det er satt i gang granskning av X.

Nå kommer reglene til Norge også, forteller digitaliseringsminister Karianne Tung i en pressemelding.

Målet er at en norsk lov om digitale tjenester, basert på DSA, skal kunne sendes på høring før sommeren.

Fokus på å beskytte barn

– Nå vil vi stille mye strengere krav til store tech-giganter som Google, Meta, Temu og Amazon. Strengere regulering av disse selskapene er av svært høy prioritet, sier Tung.

Hun mener det er på høy tid at norske forbrukere blir bedre beskyttet på nett, og poengterer at det særlig gjelder for barn og unge.

Regjeringen har det siste året hatt møter med tech-gigantene, og signalisert at de ikke er fornøyd med innsatsen disse gjør for å beskytte de aller yngste.

– Vi jobber for at barn skal være trygge på internett, og beskyttes mot skadelig innhold og kommersiell utnytting. DSA vil ha betydning for barn og unges trygghet på de store plattformene, sier barne- og familieminister Lene Vågslid.

Skal følges opp av Nkom

I pressemeldinga blir det også klart at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) får hovedansvar for å føre tilsyn med reglene.

– Det er viktig at vi som forbrukere får bedre klagemuligheter og konkrete steder vi kan henvende oss. Nkom har lang erfaring med tilsyn med aktørene i bransjen, og vil bidra med å sikre et trygt internett, sier Tung.

Nkom skal holde i samarbeidet med Europakommisjonen og sine motparter i andre land.

Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet skal også bidra til å følge opp reglene på sine respektive fagområder.

💡 Hovedpunktene i DSA

  • Det blir forbud mot adferdsbasert, eller målrettet, markedsføring mot mindreårige. Det legges særlig vekt på å beskytte barn og unge mot skadelig innhold og å forebygge at barn utvikler avhengighet.
  • Det blir forbudt å vise adferdsbasert reklame basert på noens sensitive personopplysninger, f.eks. opplysninger om legning, etnisitet og religion.
  • Det skal bli enklere å få fjernet ulovlig innhold, produkter og tjenester på nett.
  • DSA inneholder regler om at reklame skal være gjenkjennelig, og at det skal opplyses om hvorfor man blir vist akkurat den reklamen.
  • DSA fastsetter også forbud mot såkalt manipulativt design, som skal hindre at plattformer gjennom utforming av nettsider «lurer» brukerne til å samtykke til noe de egentlig ikke vil.
  • De største plattformene pålegges å gjøre risikovurderinger for spredning av ulovlig innhold og for grunnleggende rettigheter som personvern og ytringsfrihet, herunder informasjonsfrihet og pressefrihet.
  • Plattformene skal også gjøre risikovurderinger knyttet til valgmanipulasjon, spredning av desinformasjon og av brukernes fysiske og psykiske helse.
Powered by Labrador CMS