QR-menyene sliter etter korona, med nedbemanninger og konkurser

Som mange andre korona-boomere, sliter også matbestillings-leverandørene i en verden uten smitte.

Norske leverandører av QR-menyer har problemer etter pandemien. 📸: AP Photo / Ashley Landis
Norske leverandører av QR-menyer har problemer etter pandemien. 📸: AP Photo / Ashley Landis Vis mer

"Ordr har vokst 40.000 prosent etter korona" skrev kode24 i august 2020.

Ordr, som nå heter Favrit, var ett av mange selskaper som fikk en boom av koronapandemien. De leverte nemlig blant annet de berømmelige "QR-menyene", som lot deg bestille mat uten servitør.

På lik linje som blant annet Whereby, med sine videomøter, og Oda, med sin nettbutikk for mat, vokste de derfor astronomisk gjennom pandemien.

Men på lik linje med disse to, har også QR-meny-selskapene opplevd store problemer etter pandemien, melder Shifter og Dagens Næringsliv.

Måtte pivotere

Favrit har etter pandemien hatt store problemer, og tapt over 150 millioner de siste tre åra, ifølge Shifter.no.

– Selskapet har gått fra å være en pandemiyndling til å utvikle fullverdige kassasystem. Vi kunne ikke ha bare det ene beinet å stå på, sier Favrit-sjef Martin Firing Jørgensen til Shifter.

– Da selvbestillingsbølgen var over, var det sårbart.

Nedbemanninger og konkurs

Ifølge Shifter har også Favrit vært gjennom store nedbemanninger etter pandemien.

Det trønderske selskapet Wink, som var i samme bransje som Favrit, har det gått enda værre med: De gikk konkurs lile julaften, skriver Shifter, som siterer Dagens Næringsliv.

– Det er ergerlig. Vi har investert mye tid og penger. Det burde gå an å lykkes med dette, sier gründer Fredrik Larsen til Dagens Næringsliv.