Går du på Komplett på skrivende tidspunkt og søker etter "webkamera", får du 13 treff. Men ikke ett av dem er på lager. Og liknende tilstander finner du i hele elektronikkbransjen.- PC-skjermer, tastatur, trådløs mus, kabler, ja – alle produkter med tilknytning til kontor har salgsmessig skutt i taket. Vi har aldri opplevd noe liknende, sier administrerende direktør i Power, Anders Nilsen, til Børsen.no.Maskinvaren er én del av hjemmekontorene koronaen har ført til, tjenestene en annen - blant annet alle løsningene for videoprat.- Vi har over den siste uka hatt en ekstrem økning i bruk, etter at flere og flere bedrifter har gått over til å jobbe hjemmefra, forteller utviklingssjef Arne Georg Gisnås Gleditsch i norske Whereby til kode24.- Behovet for videomøter har økt dramatisk over hele verden, og det merkes for alle leverandørene i bransjen.2.100 prosent økningHar du ikke hørt om Whereby, så har du kanskje hørt om appear.in? Videoprat-tjenesten starta hos Telenor, ble senere en del av Videonor og måtte i fjor gi fra seg navnet da de tapte mot selskapet Appear i retten.Og sånn ble appear.in til Whereby - en av mange videotjenester som får kjørt seg om dagen.Gleditsch forteller at "mediadistribusjons-komponenten" deres leverte fem ganger så mye datavolum mandag 16. mars enn mandagen før - som også var en travel dag.Og antall nye "Business"-kunder, som betaler 59,99 dollar måneden, økte i februar med 2.100 prosent mot normalen, ifølge Gleditsch. Alt dette var altså før korona-hjemmekontorene kom til Norge, men allerede hadde starta i andre land.- Vi forventer at ting øker enda mer fremover, forteller utviklingssjefen.Bygd for skaleringEn flom av nye kunder i en tid da mange, inkludert kode24, sliter, er selvfølgelig tipp topp. Men som alle utviklere vet involverer det jobb, også.- Med en så heftig oppramping av trafikken er det klart man er bekymret for at flaskehalser man har oversett skal gjøre seg gjeldende, men så langt har vi greid å håndtere den økte trafikken veldig bra, smiler Gleditsch.- Systemene vår er satt opp for å skalere mest mulig horisontalt, så forrige og denne uke har i grunnen så langt først og fremst vært en øvelse i å sørge for at det er nok servere i poolen. Dette er et oppsett vi har jobbet målrettet etter hele veien. Vi har siden starten i 2013 gjort løpende investeringer i å bygge en robust infrastruktur, inkludert å fjerne alle punkter som ikke kan skaleres.- Hva gjør dere helt konkret, teknisk, for å takle den økte bruken?- Enkelte av serverklassene vi har i AWS har vi måttet dra opp noen knepp i ytelse, og en del serverpooler har vi måttet øke i størrelse. Mye av dette går automatisk, enkelte krever manuell inngripen i form av endret terraform-konfigurasjon. Vi har også økt kapasiteten i datasentrene vi har utenfor AWS, og fintunet algoritmene for fordeling av last mellom serverne, svarer Gleditsch i Whereby.Vanlig med hjemmekontorSamtidig som nye kunder strømmer på, er utviklerne forvist til hjemmekontorene sine. Nok en ting som kan skape trøbbel, men igjen: Ikke for Whereby, skal vi tro utviklingssjefen.- Vi er til vanlig spredt over ikke mindre enn tolv forskjellige lokasjoner, og også vi som jobber på Oslo-kontoret kan velge hvor vi ønsker å jobbe fra dag til dag. Overgangen til å måtte jobbe hjemme har ikke egentlig medført større forstyrrelser for vår del, forteller han.For Whereby sin del handler det blant annet om å spise sin egen hundemat; skal de lage løsninger for remote-jobbing, bør de være åpne for det selv, også.- Noen kjenner nok på at de har bedre skjermoppsett og liknende på kontoret enn hjemme, men vi har åpnet for at ansatte henter dette hjem i den situasjonen vi nå er i, sier Gleditsch, avslutter:- At de nå må lage kaffen selv, har vi imidlertid ennå ikke noen god løsning på.