Whereby fikk 2.100 prosent flere kunder

Koronakontorer skaper flom av videopratere. - Klart man blir bekymra, forteller utviklingssjefen, som er glad de har tenkt på skalering.

Whereby er det relativt nye navnet på videotjenesten appear.in. Og de har, ikke overraskende, en voldsom økning i antall brukere om dagen, når hele verden tar seg hjemmekontor. 📸: Magnus Nordstrand / Whereby
Whereby er det relativt nye navnet på videotjenesten appear.in. Og de har, ikke overraskende, en voldsom økning i antall brukere om dagen, når hele verden tar seg hjemmekontor. 📸: Magnus Nordstrand / Whereby Vis mer

Går du på Komplett på skrivende tidspunkt og søker etter "webkamera", får du 13 treff. Men ikke ett av dem er på lager. Og liknende tilstander finner du i hele elektronikkbransjen.

- PC-skjermer, tastatur, trådløs mus, kabler, ja – alle produkter med tilknytning til kontor har salgsmessig skutt i taket. Vi har aldri opplevd noe liknende, sier administrerende direktør i Power, Anders Nilsen, til Børsen.no.

«Behovet for videomøter har økt dramatisk.»

Maskinvaren er én del av hjemmekontorene koronaen har ført til, tjenestene en annen - blant annet alle løsningene for videoprat.

- Vi har over den siste uka hatt en ekstrem økning i bruk, etter at flere og flere bedrifter har gått over til å jobbe hjemmefra, forteller utviklingssjef Arne Georg Gisnås Gleditsch i norske Whereby til kode24.

- Behovet for videomøter har økt dramatisk over hele verden, og det merkes for alle leverandørene i bransjen.

2.100 prosent økning

Har du ikke hørt om Whereby, så har du kanskje hørt om appear.in? Videoprat-tjenesten starta hos Telenor, ble senere en del av Videonor og måtte i fjor gi fra seg navnet da de tapte mot selskapet Appear i retten.

Utviklingssjef Arne Georg Gisnås Gleditsch i videotjenesten Whereby. 📸: Magnus Nordstrand / Whereby
Utviklingssjef Arne Georg Gisnås Gleditsch i videotjenesten Whereby. 📸: Magnus Nordstrand / Whereby Vis mer

Og sånn ble appear.in til Whereby - en av mange videotjenester som får kjørt seg om dagen.

Gleditsch forteller at "mediadistribusjons-komponenten" deres leverte fem ganger så mye datavolum mandag 16. mars enn mandagen før - som også var en travel dag.

Og antall nye "Business"-kunder, som betaler 59,99 dollar måneden, økte i februar med 2.100 prosent mot normalen, ifølge Gleditsch.

Alt dette var altså før korona-hjemmekontorene kom til Norge, men allerede hadde starta i andre land.

- Vi forventer at ting øker enda mer fremover, forteller utviklingssjefen.

Bygd for skalering

En flom av nye kunder i en tid da mange, inkludert kode24, sliter, er selvfølgelig tipp topp. Men som alle utviklere vet involverer det jobb, også.

- Med en så heftig oppramping av trafikken er det klart man er bekymret for at flaskehalser man har oversett skal gjøre seg gjeldende, men så langt har vi greid å håndtere den økte trafikken veldig bra, smiler Gleditsch.

- Systemene vår er satt opp for å skalere mest mulig horisontalt, så forrige og denne uke har i grunnen så langt først og fremst vært en øvelse i å sørge for at det er nok servere i poolen. Dette er et oppsett vi har jobbet målrettet etter hele veien. Vi har siden starten i 2013 gjort løpende investeringer i å bygge en robust infrastruktur, inkludert å fjerne alle punkter som ikke kan skaleres.

- Hva gjør dere helt konkret, teknisk, for å takle den økte bruken?

- Enkelte av serverklassene vi har i AWS har vi måttet dra opp noen knepp i ytelse, og en del serverpooler har vi måttet øke i størrelse. Mye av dette går automatisk, enkelte krever manuell inngripen i form av endret terraform-konfigurasjon. Vi har også økt kapasiteten i datasentrene vi har utenfor AWS, og fintunet algoritmene for fordeling av last mellom serverne, svarer Gleditsch i Whereby.

Med dette som slagord, sier det seg selv at Whereby tjener greit på at verden nå tar seg hjemmekontor. 📸: Whereby
Med dette som slagord, sier det seg selv at Whereby tjener greit på at verden nå tar seg hjemmekontor. 📸: Whereby Vis mer

Vanlig med hjemmekontor

Samtidig som nye kunder strømmer på, er utviklerne forvist til hjemmekontorene sine. Nok en ting som kan skape trøbbel, men igjen: Ikke for Whereby, skal vi tro utviklingssjefen.

«At de nå må lage kaffen selv, har vi imidlertid ennå ikke noen god løsning på.»

- Vi er til vanlig spredt over ikke mindre enn tolv forskjellige lokasjoner, og også vi som jobber på Oslo-kontoret kan velge hvor vi ønsker å jobbe fra dag til dag. Overgangen til å måtte jobbe hjemme har ikke egentlig medført større forstyrrelser for vår del, forteller han.

For Whereby sin del handler det blant annet om å spise sin egen hundemat; skal de lage løsninger for remote-jobbing, bør de være åpne for det selv, også.

- Noen kjenner nok på at de har bedre skjermoppsett og liknende på kontoret enn hjemme, men vi har åpnet for at ansatte henter dette hjem i den situasjonen vi nå er i, sier Gleditsch, avslutter:

- At de nå må lage kaffen selv, har vi imidlertid ennå ikke noen god løsning på.