Nkom varsler vedtak etter nødnummer-trøbbel

Torsdag blir det klart hvilke konsekvenser problemene vil få for Telenor.

I fjor høst var det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet medførte at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. 📸: Gorm Kallestad / NTB
I fjor høst var det vært flere hendelser der problemer i Telenors mobilnett blant annet medførte at nødsamtaler til 110, 112 og 113 ikke kom gjennom. 📸: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

Nødnummertjenestene hadde flere runder med problemer i høst.

Torsdag legger Nkom fram hva de har funnet ut etter å ha undersøkt saken.

Da blir det også klart hvilke konsekvenser hendelsene vil få for Telenor.

– Helt uakseptabelt

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har ført tilsyn mot Telenor etter at det har var vanskelig eller umulig å komme gjennom til nødnumrene i fjor høst.

Etter en hendelse i november fikk Telenor et klokkeklart budskap fra digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

– Dette skal ikke skje, sa hun om problemene Telenor har hatt med mobilnettet.

– Det er helt uakseptabelt at Telenor igjen har problemer med oppkobling til nødnummer.

Har allerede lansert tiltak

I desember publiserte Nkom en delrapport med mål om å diskutere løsninger som sikrer nødnummer bedre enn i dag.

Der foreslår de blant annet at flere leverandører enn bare Telenor bør levere nødnummertjenester i Norge.

Telenor på sin side mener det viktigste er at én myndighetsaktør bør ha totaloversikt og totalansvar for nødmeldingstjenesten.