Nets: Betalingsvansker skyldtes en «sjelden teknisk feil»
– Denne feilen kommer ikke til å skje igjen, lover Nets, som nå vil se på muligheten for å få på plass en bedre backupløsning.
Betalingstrøbbelet som rammet Norden og deler av resten av Europa forrige helg, skyldtes en sjelden teknisk feil i systemene til Nets, opplyser selskapet.
Feilen gjorde at mange ikke klarte å gjennomføre kortbetalinger lørdag.
– Vi er i gang med å iverksette tiltak som skal sikre at en systemfeil som denne, selv om den er meget sjelden, ikke skal få samme konsekvenser som vi så lørdag, sier landssjef for Nets i Danmark, Allan Bonke ifølge NTB.
«Sjelden komponentfeil» lå bak
Systemene var nede i rundt tre timer. Problemet rammet både Norge, resten av Norden og store deler av det øvrige Europa fra klokken 19.30 lørdag.
Feilen skyldtes et «internt issue», sa Nets kommunikasjonssjef Søren Winge til BankShift mandag. De jobbet da med en grundig rapport om hendelsen.
Nå er det klart at årsaken var en sjelden komponentfeil i den underforliggende infrastrukturen, opplyser Nets i en pressemelding. Denne blir drifta av en global partner.
– Feilen oppstod dessverre i en del av systemet som ikke gjorde det mulig å gjennomføre et raskt bytte til den alternative kortplattformen, slik prosedyrene normalt tilsier, skriver Nets i pressemeldinga.
Backupsystemet tok ikke over
Bonke sier at det normalt ikke skal være mulig å merke feil i nettverket, fordi backupsystemet skal ta over og kjøre tjenestene videre.
– Dessverre var denne feilen så komplisert og annerledes at det ikke skjedde, sier Bonke, og lover at denne feilen ikke skal skje igjen.
– Vi har nå identifisert tiltak som skal sikre at slike sjeldne systemfeil blir identifisert og håndtert uten at det får de konsekvensene vi så på lørdag, sier Winge.
I pressemeldinga skriver Nets at de nå også endrer sine arbeidsrutiner, for å forebygge at slike hendelser kan oppstå.
Vil utvide backup-løsning
Problemet rammet internasjonale bankkort fra Visa og Mastercard, men skal ikke ha slått ut Bankaxept, som er den nasjonale betalingsløsningen.
I etterkant av hendelsen, forsikret Norges Bank om at det skal være mulig å kjøpe brød og melk med Bankaxept-kort i en hel uke, selv uten strøm og internett. De poengterte da også at beredskapsløsningen er begrenset til basisvarer.
Nets poengterer at denne reserveløsningen ikke gjelder for internasjonale kort. De mener hendelsen viser at løsningen med offline betaling må utvides til å dekke flere betalingsmetoder.
– Vi har normalt oppetid nær 100 prosent. Hvis uhellet er ute, eller internettforbindelsen er nede i en kort periode, bør det også være mulig for bedriftene å akseptere internasjonale kort, sier Winge, og fortsetter:
– Stabile digitale betalinger er viktige i alle kjøpssituasjoner. Vi jobber derfor med å utvikle en ny løsning som blir bredt tilgjengelig for både butikker og forbrukere, og som dekker alle korttyper.
NB: Nets håndterer blant annet infrastrukturen bak betalingsterminaler, den norske betalingsløsningen Bankaxept, og andre transaksjonstjenester.
NB2: kode24 har også spurt om rapporten fra hendelsen vil bli offentliggjort, men har så langt ikke fått verken et ja eller nei på dette.