Nets utelukker angrep - skylder på «internt issue»

Nets jobber fortsatt med å få oversikt over årsaken til lørdagens problemer, oppgir de til kode24.

Illustrasjonsbilde av en kunde som betaler på betalingsterminal med bankkort og som skuler at han slår pinkode pinkoden sin.
Mange nordmenn fikk problemer med å betale med kort i både butikker og på nett lørdag kveld. Årsaken var problemer hos Nets, som enn så lenge vil vente med å kommentere årsaken utover å si at det var et internt issue.
Publisert

Mange nordmenn fikk lørdag kveld erfare hvor avhengige de er av at bankkortet virker, da systemene til Nets gikk ned for telling.

I drøye 2,5 timer var betalingsløsningene til IT-konsernet rammet av driftsproblemene, som særlig rammet norske, danske og svenske Nets-kunder. Ifølge VG skal også folk på reise i Syd-Europa ha slitt med problemer.

Selv om de utelukker at problemene oppsto som følge av for eksempel et angrep, så ønsker ikke Nets å kommentere årsaken noe ytterligere, enn så lenge.

IT-konsernet tilbyr betalingsløsninger til bedrifter, banker, butikker og offentlige virksomheter i hele Europa, og håndterer blant annet infrastrukturen bak betalingsterminaler, Bankaxept, og andre transaksjonstjenester.

Utelukker «ondsinnet påvirkning»

– Nets kan imidlertid allerede nå konkludere med at driftsproblemet ikke var forårsaket av ekstern ondsinnet påvirkning, som for eksempel et DDoS-angrep, skrev Nets i en pressemelding etter hendelsen.

Det er denne pressemeldinga som pressesjef i Nets, Søren Winge, viser til som foreløpig svar på spørsmål fra kode24. Du kan lese hele pressemeldinga i bunn av saken.

Der forklarer de at selskapet ble rammet av det de referer til som et «driftsproblem på mainframe-systemet som håndterer betalinger på tvers av Norden».

Nets skriver også at de jobber videre med å identifisere den underliggende årsaken til hendelsen.

Håper å kunne si mer etterhvert

Winge uttalte seg om hendelsen til BankShift mandag. Da kunne han fortelle at det skyldtes et «internt issue», og at de jobbet med en grundig rapport om hendelsen.

kode24 har bedt Nets om svar på hvordan de jobbet med å finne ut av problemene, hva de gjør for å hindre at noe lignende skjer igjen, hva de tenker om beredskapen etter hendelsen og om de vil dele rapporten etter hendelsen.

Winge sier til kode24 at de nå jobber med sin hendelsesrapport, inkludert en analyse av rotårsaken, og forbereder seg på å orientere myndigheter om hendelsen.

– Så vi kan ikke svare detaljert på spørsmålene deres nå, men forhåpentligvis kan vi si mer når analysen er ferdig, sier han.

Hele pressemeldinga fra Nets:

Nordisk driftsproblem lørdag kveld

Nets ble lørdag kveld rammet av et driftsproblem på mainframe-systemet som håndterer betalinger på tvers av Norden. Dette førte til at det ikke var mulig å behandle kortbetalinger store deler av kvelden, verken i fysiske butikker eller på nett. Hendelsen påvirket først og fremst butikker og kortinnehavere i Danmark, Norge og Sverige. Driften ble normalisert rundt kl. 22 lørdag kveld.

Mange butikker har offline-modus på sine terminaler, noe som gjorde dem i stand til å motta og senere videresende betalingstransaksjoner til kortutsteder via Nets.

Nets fortsetter arbeidet med å identifisere og undersøke den underliggende årsaken til hendelsen for å avklare hvilke tiltak som kan være nødvendige for ytterligere å styrke den systemmessige robustheten i ekstraordinære situasjoner som denne. Nets kan imidlertid allerede nå konkludere med at driftsproblemet ikke var forårsaket av ekstern ondsinnet påvirkning, som for eksempel et DDoS-angrep.

"Vi beklager ulempene dette har medført for både butikker og kortinnehavere, og vi fortsetter arbeidet med å sikre stabil drift, og vil vurdere ytterligere relevante tiltak basert på hendelsen når vår analyse er klar," sier Lars Erik Tellmann, landssjef for Nets i Norge.

Powered by Labrador CMS